به گزارش ایراسین، محمد آرزاش مدیرعامل و نایب رییس شرکت توسعه تجارت زندگی و مجری احداث و بهرهبرداری از نخستین ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی در بندر شهید بهشتی چابهار درباره قرارداد اخیر راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ذوب آهن برای توسعه خطوط ریلی بندر چابهار گفت: چابهار تنها بندر استراتژیک کشور از نظر دسترسی به آبهای آزاد و اقیانوسی است که خارج از خلیج فارس قرار داشته و به همین دلیل به دور از مناقشات این روزهای این خلیج فارس میتواند ایفاگر نقش باشد.
آرزاش در ادامه افزود: توسعه ریل راه آهن در این بندر می تواند اتفاقات اقتصادی بزرگی را رقم بزند، زیرا دسترسی معادن استان و همچنین معادن شرق کشور را به بندر چابهار فراهم کرده و حضور محصولات مختلف را در این منطقه میتوانیم داشته باشیم.
وی تصریح کرد: بندر چابهار با معاف بودن از تحریمها میتواند برای همه صادر کنندگان در سراسر کشور سهولت و آسانی در فعالیت های صادراتی و وارداتی را فراهم آورد، همچنین هزینه های پایین حمل ریلی می تواند صرفه اقتصادی بالاتری برای فعالان اقتصادی نسبت به حمل و نقل جاده ای داشته باشد.
آرازش با اشاره به کلامی از رهبر معظم انقلاب که «اقتصاد ما باید به سمت اقتصاد غیر نفتی برود» گفت: ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی بندر چابهار یکی از بازیگران مهم در این منطقه برای تحقق منویات رهبری است که البته لازمه آن توسعه زیرساختهای اساسی از جمله ریل راه آهن است.
وی گفت: با تحقق این طرح ورود کالاهای مورد نیاز افغانستانی ها به کشورشان و حمل آن از طریق بندر چابهار را شاهد خواهیم بود که از این نظر می تواند نقش بسزایی در گرفتن سهم بازار در این بندر داشته باشد.
مدیرعامل شرکت توسعه تجارت زندگی مجری نخستین ترمینال سبز مواد معدنی و فولاد گفت: اگر هر چه سریعتر این خط ارتباطی راه اندازی شود کشور افغانستان سهل تر و آسان تر می تواند محصولات و مواد مورد نیاز خود را صادر یا به کشورشان وارد کنند؛ کشوری که دارای ذخایر معدنی سرشار معدنی بوده و می توان رقمی میلیون تنی برای جذب و حمل انواع بار از چابهار برای این کشور در نظر گرفت.
آرازش به تخصیص حدود ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای این طرح اشاره کرد و گفت: قرارداد جدیدی که بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده نزدیک به یک و نیم سال زمان برای بهرهبرداری از فاز نخست این پروژه به طول کمتر از ۷۰۰ کیلومتر بین چابهار تا زاهدان را در نظر گرفته است.
وی گفت: این طرح می تواند نقش بسزایی در اشتغال زایی، آبادانی منطقه و همچنین جابجایی بار به اقصی نقاط کشور ایفا کند.
آرازش افزود: چند ماه پیش مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی مصوبه ای بابت اختصاص واردات یک سوم کالایی اساسی کشور از چابهار ارائه کرد که مورد تصویب قرار گرفت، همچنین چند هفته پیش رئیس جمهوری با حضور در استان سیستان و بلوچستان الحاق کل بنادر چابهار را به منطقه آزاد به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد.
وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با ارائه تعرفههای تقسیطی، مزیت رقابتی در چابهار ایجاد کرده و ما به عنوان تنها اپراتور معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی آماده انعقاد قرارداد با شرکتهای خصوصی و دولتی برای تسهیل در امور واردات و صادرات هستیم.
آرازش گفت: هم اکنون حمل و نقل دریایی از چابهار نسبت به بندرعباس بین 2 تا 2.5 دلار در هر تن ارزانتر تمام می شود که به نفع صادرکنندگان داخلی است.
انتها/
ارسال نظر