• ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
  • کد خبر: 53417
  • readingTime: ۲ دقیقه
قهوه

قیمت قهوه در بازارهای جهانی مقاومت تاریخی خود را شکست و به بالاترین سطح در طول ۱۵ سال گذشته رسید. به دنبال این موضوع قهوه‌فروشان سطح شهر نیز قیمت هر کیلوگرم قهوه روبوستا را دست‌کم ۲۰ درصد افزایش داده‌اند و مدعی‌اند روند افزایشی قیمت قهوه در هفته‌های آینده ادامه‌دار است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت قهوه روبوستا در بازارهای جهانی چند هفته قبل سقف تاریخی خود را شکست و به بالاترین قیمت در طول تاریخ صعود کرد. اگرچه هفته گذشته قیمت قهوه اندکی کاهشی شد ولی اکنون هر تن قهوه روبوستا با نرخی بالاتر از ۳۶۰۰ دلار معامله می‌شود. این نوع قهوه یک سال قبل کمتر از ۲ هزار دلار در هر تن قیمت داشت. افزایش هزینه حمل و نقل در کنار مواردی مانند تغییر الگوی بارندگی‌ها و خسارت به بخشی از محصولات به عنوان اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت قهوه روبوستا عنوان می‌شود.

سونامی جهانی افزایش قیمت قهوه به نصف‌جهان رسید

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد افزایش قیمت جهانی قهوه روبوستا یکی دو هفته قبل به بازار نصف‌جهان رسید تا قهوه‌فروشان قیمت محصولات خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهند. برخی از فروشگاه‌داران مدعی‌اند نه تنها قیمت قهوه افزایش پیدا کرده بلکه توزیع آن هم کاهش یافته است. یکی از فروشگاه‌داران دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: یک هفته است هر روز برای سفارش قهوه تماس می‌گیریم ولی عمده فروش موجودی ندارد. گفت‌وگو با سایر بازاریان نشان می‌دهد مشکل توزیع جدی نیست زیرا عمده‌فروشان، قهوه برای فروش دارند ولی این محصول را با قیمت بالاتری می‌فروشند.

هفته گذشته موج افزایش قیمت به تولیدکنندگان کافی‌میکس رسید تا قیمت محصولات خود را تا ۴۰ درصد افزایش دهند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بسته‌های کافی‌میکس ۲۰ عددی تا ۳ هفته قبل با قیمتی کمتر از ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسید ولی اکنون بالاتر از ۱۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در بازار قهوه نیز قیمت بسته‌های ۲۵۰ گرمی قهوه بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است. اگرچه به دلیل تنوع بالا در انواع قهوه، فروشگاه‌داران قهوه روبوستا را با قیمت‌های متفاوتی می‌فروشند ولی بر اساس گزارش‌های میدانی قهوه‌فروشان هر کیلوگرم قهوه روبوستا را دست‌کم ۲۰ درصد افزایش داده‌اند و از احتمال رشد بیشتر قیمت قهوه در هفته‌های آینده می‌گویند.

یک قهوه فروش در خیابان حکیم نظامی هر کیلوگرم قهوه ۸۰ درصد روبوستا را تا دو هفته قبل به قیمت کیلویی ۴۸۰ هزار تومان می‌فروخت و این هفته قیمت را به کیلویی ۶۰۰ هزار تومان رساند. این قهوه فروش در مورد افزایش قیمت‌ها در این بازار گفت: قیمت جهانی روبوستا دو برابر افزایش یافته است و من فکر می‌کنم این تازه آغاز افزایش قیمت قهوه است. قیمت قهوه عربیکا نیز برمدار صعود قرار گرفت ولی رشد قیمت این نوع قهوه به مراتب کمتر از روبوستاست. یک عمده‌فروش قهوه در محله مسجد سید دراین‌باره گفت: رشد قیمت قهوه روبوستا تقاضا برای عربیکا را افزایش داد و قیمت‌ها در این بازار کمی افزایش یافت ولی فکر نمی‌کنم مشکلی در توزیع قهوه عربیکا وجود داشته باشد.

اکنون قیمت هر کیلوگرم قهوه عربیکا بین ۶۵۰ تا ۱ میلیون تومان اعلام می‌شود در حالی که کف قیمت قهوه روبوستا در بسیاری از قهوه فروشی‌ها به کیلویی ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت تاکنون تأثیر خاصی بر بازار قهوه‌های کاپی نداشته و در بیشتر قهوه فروشی‌های شهر یک کاپ قهوه تک و دوبل به ترتیب به قیمت ۲۵ و ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود، اگرچه قهوه فروشان به دنبال افزایش قیمت قهوه کاپی در آینده نزدیک هستند و برخی از آنها افزایش ۵ هزار تومانی هر کاپ قهوه را آغاز کرده‌اند. گفت‌وگو با فعالان این بازار نشان می‌دهد چشم‌انداز روشنی به کنترل قیمت قهوه ندارند و بسیاری از آنها پیش‌بینی می‌کنند قیمت قهوه به خصوص در نوع روبوستا در ماه‌های آینده افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =