سعید مؤتمنی در این زمینه به ایراسین گفت: تغییر معادلات اقتصادی و همچنین کاهش قابل توجه تولید خودروسازان به دلایل مختلف باعث شد تا رشد قیمت خودرو در چندماه اخیر غیرقابل تصور باشد و بعضا ارقام باعث تجب خریداران و فعالان بازار شد، اما از نیمه مهرماه تا امروز این بازار از حرکت ایستاده و تقریبا تقاضایی نیست.
مؤتمنی در ادامه افزود: صعود قیمتها اگرچه درصدی به خاطر شرایط اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده اما اغلب قیمتها سلیقهای بوده و هیچ تناسبی با نوع کالایی که معامله میشود ندارد به همین دلیل بعد از دورهای هیجان خریداران واقعی فعلا دست از خرید کشیدهاند.
این مقام صنفی معتقد است خروج تقاضای مؤثر از بازار و همچنین عدم تمایل خرید سرمایهای احتمالا روند نزولی و کاهش حباب قیمتی را در بازار خودرو آغاز کرده و برخی فعالان بازار براین باورند که در چند هفته آینده کاهش قیمت خودرو اتفاق خواهد افتاد.
وی به خبرنگار ما گفت: ایجاد انتظار کاهشی قیمت و همچنین حذف تقاضای مؤثر در بازار هر دو دست به دست هم داده تا معاملات خودرو در دو هفته اخیر به صفر نزدیک شده و بسیاری از فروشندگان به فکر کاهش چند درصدی قیمتهای اعلامی خود افتادهاند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با تاکید مجدد براین که اغلب قیمتها سلیقهای و بسته به نیاز فروشندگان تعیین میشود اظهار کرد: انتظار روانی افزایش قیمت باعث شده بود تا فروشندگان قیمتهای اعلامی خود را با 10 تا 15 میلیون بالاتر برای خودروهای داخلی و بعضا تا 200 میلیون بیشتر برای خودروهای خارجی اعلام کنند، اما اکنون با توجه به شرایطی که قبلا به آن اشاره کردم این فاصله معنادار قیمتی روند نزولی به خود گرفته است.
به گفته این مقام صنفی واقعیت بازار خودرو اکنون رکود است اما تب و تاب قیمتی در فضای مجازی بسیار بالاست و نباید ملاک قیمتی را در میان صفر و یکهای مجازی دنبال کنیم، چون قطعا قیمتهای این فضا کاذب و غیرواقعی است.
وی تنها راهکار مدیریت بازار خودرو را افزایش تولید خودرو دانست و تاکید کرد: تا زمانی که عرضه و تقاضا در تعادل منطقی خود قرار نداشته باشد نوسان و شرایط غیرمنطقی بر بازار خودرو حاکم است، به همین دلیل بارها در رسانهها اعلام کردیم باید مشکل تولید خودرو برطرف شود نه محل تعیین قیمت آن.
مؤتمنی همچنین با تغییر نهاد قیمتگذار خودرو به خبرنگار ما گفت: ببینید واقعیت امر اینجاست که قیمت دستوری در بازار جایگاهی ندارد و معمولا نتیجهای معکوس برای بازار ایجاد میکند که شاهد مثال آن هم فاصله قیمتی فعلی میان قیمت کارخانه و بازار است، بنابراین اینکه کدام نهاد قیمت را تعیین کند اصولا تغییری در واقعیت بازار نخواهد بود.
وی درباره موضوع عرضه خودرو در بورس هم معتقد است این اتفاق نیز میتواند با توجه به ساختارهای اقتصادی ایران نتیجهای متفاوت از آنچه روی کاغذ محاسبه شده را ایجاد کند؛ بنابراین بهترین راهکار همانطور که بارها تاکید شده است افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با تاکید براینکه خرید خودرو با قیمتهای فعلی هیچ منطق اقتصادی ندارد اظهار کرد: خودرو کالایی سرمایهای نیست به همین دلیل سرمایه گذاری در این کالا آنهم با ارقام فعلی اشتباه است.
مؤتمنی در پایان گفت: زمانی که مصرفکننده واقعی به این نتیجه برسد که کالایی با ارقام عرضه شده هیچ تناسبی ندارد قطعا اقدام به خرید نمیکند و همین کاهش تقاضا میتواند سیر نزولی و منطقی شدن قیمتها را در بازار آغاز کند و به عقیده بسیاری از کارشناسان اکنون در همین شرایط قرار داریم، چون مصرفکنندگان متوجه غیرواقعی بودن قیمتها شدهاند.
جدول قیمت برخی خودروهای صفر کیلومتر در بازار
ردیف |
نام خودرو |
قیمت بازار (میلیونتومان) |
1 |
پراید 111 |
142 |
2 |
پراید 131 |
125 |
3 |
پراید 132 |
128 |
4 |
تیبا2 |
164 |
5 |
تیبا صندوقدار |
150 |
6 |
ساینا |
160 |
7 |
کوییک دندهای |
180 |
8 |
206 تیپ2 |
237 |
9 |
206 تیپ 5 |
304 |
10 |
206 وی هشت صندوقدار |
300 |
11 |
207 اتومات |
500 |
12 |
207 دندهای |
435 |
13 |
دنا معمولی |
330 |
14 |
دنا پلاس دندهای ساده |
405 |
15 |
دنا پلاس دندهای توربو |
490 |
16 |
دنا پلاس اتوماتیک توبو |
660 |
17 |
جک جی 4 |
500 |
18 |
جک اس 5 |
800 |
19 |
چانگان |
545 |
20 |
ساندرو اتوماتیک |
544 |
21 |
پژو 2008 |
1160 |
22 |
سیتروئن سی 3 |
1050 |
23 |
سراتو |
1020 |
24 |
هایما اس 7 |
850 |
ارسال نظر