• ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
  • کد خبر: 13009
  • readingTime: ۳ دقیقه
استاندارد سازی خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور، گفت: قیمت گذاری دستوری خودرو و قطعه‌های آن به عنوان اصلی‌ترین و بزرگترین مانع و مشکل صنعت خودرو است.

به گزارش ایراسین و به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، «آرش محبی نژاد» در دیدار با رئیس قوه قضائیه، افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید رکن سیاست گذار و تصمیم گیر برای عملیاتی شدن شعار سال ۱۴۰۰ پس از رایزیی با فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی، انجمن ها و تشکل‌های مرتبط، یک بسته پیشنهادی برای کل صنایع کشور با موضوع “سیاست‌های تشویقی و رفع موانع تولید” تدوین کرده که از نظر فعالان صنعت قطعه سازی کشور می‌تواند تا حد زیادی راهگشای امور تولیدی باشد؛ از این رو در دیدار با آقای رئیسی حمایت خود را از این بسته پیشنهادی اعلام کردیم.

وی ادامه داد: در بخش موانع موجود در صنعت تخصصی قطعه سازی، مشکلات حاد و موانع اساسی بر سر راه تولید در زنجیره تأمین خودروسازی کشور به طور خلاصه بیان و اعلام کردیم که قیمت گذاری دستوری اصلی ترین مانع در صنعت خودروسازی است.

محبی نژاد گفت: در دیدار با رئیس قوه قضائیه تشریح شد که قیمت گذاری دستوری، باعث شده است تا خودرو توسط کارخانه با زیان به بازار عرضه شود و در مقابل، واسطه ها سهم قابل توجهی را از اختلاف قیمت خودرو با بازار آزاد به دست بیاورند.

این مقام صنفی ادامه داد: در صورتی که قیمت گذاری دستوری حذف شود و خودرو با قیمت کارشناسی و منطقی عرضه شود، خودروسازان و قطعه سازان از زیان و بحران نقدینگی که آنها را تا مرز ورشکستگی پیش برده، فاصله می‌گیرند و زمینه برای بهبود کیفیت محصولات و افزایش تیراژ تولید و عرضه به بازار فراهم می‌شود که کمترین نتیجه آن از بین رفتن زمینه واسطه گری و کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خواهد بود.

وی افزود: از دیگر نتایج مثبت آزادسازی قیمت خودرو، خروج شرکت‌های خودروساز از زیان است که باعث می‌شود این شرکت‌ها به عنوان یکی از لیدرهای اصلی بورس با رشد رو به رو شوند و بازار سرمایه نیز از روند افولی و نگران کننده فعلی فاصله می‌گیرد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور ادامه داد: علاوه بر قیمت گذاری دستوری خودرو و قطعات آن، ۵ مانع مهم دیگر در مسیر صنعت خودرو کشور مطرح شد که شامل بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی، واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند، تامین ارز مورد نیاز و مشکلات گمرکی و در نهایت، تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسئولین بود.

محبی نژاد گفت: علاوه بر تشریح موانع و مشکلات موجود، پیشنهادهایی نیز از سوی انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور برای تدوین و اجرای بسته های مشوق مورد نیاز در زنجیره تامین خودروسازی برای شتاب دهی فرآیند تعمیق داخلی سازی و اجرایی شدن پروژه های ساخت داخل به صورت شفاهی و مکتوب به رئیس قوه قضائیه ارائه شد.

وی انتقاد و نظرات کارشناسی را برای بهبود عملکرد مدیران و صنایع کشور ضروری دانست و افزود: در کنار این انتقادات سازنده، گاه شاهد اقدامات تخریبی علیه صنایع داخلی به ویژه صنعت خودرو کشور هستیم که پیشنهاد کردیم دستگاه قضا با کسانی که اقدام به تخریب وجهه تولیدات و تولیدکنندگان داخلی می کنند، برخورد کند.

جمعی از فعالان صنایع کشور صبح امروز – پنجشنبه- در دیدار با رئیس قوه قضائیه مسائل و موضوع‌های مهم حوزه‌های تخصصی خود را مطرح کردند تا پس از هم اندیشی های لازم، اقدام های اساسی برای پشتیبانی و مانع زدائی از مسیر تولید انجام شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو کشور در خصوص موضوع های مطرح شده در این دیدار گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر انقلاب مبنی بر “تولید، پشتیبانی ها، مانع زدائی ها” جلسه ای با رئیس قوه قضائیه برگزار و طی آن، مهمترین موانع و محورهای پشتیبانی برای بهبود فضای کسب و کار در صنعت خودرو کشور مطرح شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =