فربد زاوه کارشناس خودرو

یک کارشناس بازار خودرو گفت: سایت‌های فروش و قیمت‌گذاری خودرو و دلال‌بازی نقشی در افزایش قیمت خودرو نداشته است. کاهش میزان تولید و تحویل خودرو، شرایط تورمی کشور و تعداد زیاد خودروهای پارکینگی همه از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو محسوب می‌شود.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره علت افزایش خودرو در روزهای اخیر اظهار کرد: اقتصاد ایران متورم است؛ در چنین شرایطی اگر کسی تعجب می‌کند که چرا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند باید ریشه آن را در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، FATF، تحریم، کرونا و... جستجو کند. اگر هم کسی فکر کند این تورم عجیب است، قطعا چیزی از اقتصاد نمی‌داند. بنابراین در شرایط تورمی موجود قیمت‌ها در کشور افزایش یافته است.

وی افزود: بر اساس آماری که از خودروسازان در چند وقت اخیر داشتیم، میزان تحویل خودرو به شدت کاهش پیدا کرده است. اگرچه هیچ وقت آمار روزانه اعلام نمی‌شود اما میزان تولید کاهش داشته و تعداد خودروهای پارکینیگی نیز زیاد است. همه عوامل ذکر شده عاملی برای افزایش قیمت خودرو محسوب می‌شود.

کسری بودجه در ایران یک ابربحران واقعی است

این کارشناس بازار خودرو گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران به طور وحشتناکی متورم است و کسری بودجه در آن از چالش عبور کرده و یک ابربحران واقعی است. ۵۰ درصد بودجه سال جاری اصلا قابل تحصیل نبوده و شبکه بانکی هم عملا رها شده است. در چنین شرایطی افزایش قیمت‌ها ناشی از حکمرانی بد است.

زاوه درباره تاثیر سایت‌های فروش خودرو بر قیمت این محصول نیز اظهار کرد: سایت‌های فروش خودرو مانند دیوار تاثیری در افزایش قیمت خودرو ندارد. تورم یک پدیده پولی است. شما اگر تب داشته باشید تفاوتی می‌کند که چراغ خانه روشن یا خاموش باشد؟ در ریاضی چیزی به نام مستقل خطی وجود دارد که بدین معنی است که یک عامل تاثیری بر عامل دیگر ندارد. تاثیر این سایت‌ها بر قیمت خودرو هم به همین نحو است؛ اعلام قیمت باعث تورم نمی‌شود.

دلال‌بازی؛ بهانه و پروپاگاندای دولتی

وی در پاسخ به این سوال که دلال بازی و حضور واسطه‌ها در بازار چه نقشی در افزایش قیمت‌ها داشته است، گفت: اصلا دلال بازی معنی ندارد. در واقع دلال بازی بهانه‌ای است که دولت‌ها از آن به عنوان یک دشمن فرضی و عامل افزایش قیمت خودرو استفاده می‌کنند تا توانایی‌هایشان زیر سوال برده نشود.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: از نظر علم اقتصاد قابل اثبات است که تعداد واسطه‌ها تاثیری در قیمت کالای نهایی ندارند. در واقع وقتی تعداد واسطه‌ها افزایش یابد تنها سهم هر واسطه کاهش می‌یابد؛ قیمت نهایی نهایتا با فاکتورهای کلان اقتصاد و میزان توزیع تعیین می‌شود و عامل دیگری در آن تاثیر ندارد. این دلالان سال ۹۳ و ۹۴ کجا بودند؟ چرا آن وقع که بازار رکود بود این دلالان در بازار حضور نداشتند؟

زاوه افزود: کسی که نمی‌خواهد مسئولیت را بپذیرد، هر روز یک مقصر جدید پیدا می‌کند و تقصیر را بر گردن دیگری می‌اندازد. حقیقت این است که کل مشکل از نحوه حکمرانی و مدیریت اقتصادی کشور (مدیریت کلان کشور) نشات می‌گیرد؛ از کسری بودجه، نهادهای قدرت، تمرکز قدرت و... .

وی ادامه داد: وقتی مشکلات اینچنینی تنها در یک بازار مانند بازار خودرو مشاهده شود، می‌توان آن را بررسی کرده و علت مشکل را دریافت اما آیا افزایش قیمت هویج و مرغ هم ناشی از حضور دلالان است؟! با این تصور همه ملت ایران دلال محسوب می‌شوند.

احتمال کاهش قیمت خودرو تا پایان شهریور

وی درباره چشم‌انداز قیمت خودرو در کوتاه مدت اظهار کرد: پیشتر علیرضا رزم حسینی، وزیر پیشین صمت، درباره بازار خود ادعا کرد« نیم میلیون خودرو در پارگینگ‌ها وجود دارد که هنوز به بازار عرضه نشده است.»

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: اگرچه تاکنون اثری از این ادعا ندیده‌ایم اما اگر این صحبت درست باشد، شاهد کاهش قیمت خودرو تا شهریور ماه خواهیم بود که احتمالا این مسئله هم رخ خواهد داد.

زاوه افزود: با فرض اینکه این تعداد خودرو عرضه نشده (۵۰۰ هزار دستگاه) صحیح باشد به مرجع قیمت امروز یعنی تقریبا ۲۵۰ میلیون تومان برای خودرو ۲۰۶ صفر، حداقل باید کاهش قیمت ۲۰ الی ۲۵ درصدی را شاهد باشیم. البته شاهد رکود وحشتناک در بازار خودرو نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: اما اگر وجود این تعداد خودرو عرضه نشده صحیح نباشد یا عرضه نشود، همچنان شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. با این حال احتمالا مشکل قیمت گذاری در صنعت خودرو تا یک ماه آینده حذف شده و قیمت ها به حاشیه بازار خواهد رفت که تبعات زیادی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =