مهدی محمدی در حاشیه پنل « نقش زیستبوم نوآوری در آینده صنعت فولاد ایران» در سومین نمایشگاه ملی فولاد ایران در گفتوگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: در این پنل صحبتها در دو سطح خرد و کلان مطرح شد. در سطح خرد درباره این موضوع بحث شد که فولاد مبارکه برای بقای خود در آینده باید چه اقداماتی را انجام دهد. بدون شک وقتی میگوییم فولاد مبارکه در ۱۰ سال آینده میخواهد باقی بماند، نیازمند سطحهایی از نوآوری چه در هسته اصلی فعالیت و چه در بیرون از آن، است.
وی افزود: در فولاد باید افزایش بهرهوری و بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی و همچنین مسائل محیط زیستی در کوتاهمدت اتفاق بیفتد در غیر این صورت حتماً تأثیرات سیاستهای بینالمللی و داخلی بر فولاد مبارکه اثر اساسی میگذارد.
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: فولاد مبارکه نیازمند یک استراتژی نوآوری در ۳ افق کوتاهمدت، میانمدت و مدت است که افق بلندمدت حداقل ۱۰ سال، کوتاهمدت ۳ سال و میانمدت آن ۵ سال است. در واقع باید ۳ استراتژی نوآوری و ۳ سبد محصولات و پروژههای اولویتدار تعیین شود که منابع سازمان هدر نرود. در مرحله بعدی نیز نیازمند گسترش اکوسیستم نوآوری از طریق همکاری و مشارکت بیشتر با شبکه استارتاپها، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاههای داخلی و خارجی است.
وی خاطرنشان کرد: در سطح کلان موضوع نیز درباره کل صنعت فولاد و اینکه آیا میتواند در آینده ارزشافزوده ایجاد کند یا لازم است روی حوزههای دیگری خارج از زنجیره فولاد سرمایهگذاری کند، صحبت شد. سرمایهگذاری در حوزههایی مثل هوشمند سازی یا مواد جدید برای کوتاهمدت و میانمدت جز نوآوریهای کلیدی است که صنعت فولاد باید آن را در نظر داشته باشد بنابراین صنعت فولاد نیازمند دو سبد سرمایهگذاری است؛ سرمایهگذاری در بهینهسازی و بهرهوری محصولات موجود و ایجاد محصولات جدید که در افق کوتاهمدت و میانمدت باید به آنها برسد.
به گزارش خبرنگار ایراسین، پنل «نقش زیست بوم نوآوری در آینده صنعت فولاد ایران» روز سهشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ به میزبانی شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه برگزار شد.
سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از سهشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و تا روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه دیگر ادامه دارد.
ارسال نظر