سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور در گفتوگو با خبرنگار ایراسین، به ارائه گزارشی از وضعیت تصادفات در طرح نوروزی پرداخت و اظهار کرد: پلیس از هفتهها و ماهها قبل از نوروز برای اجرای طرح ترافیکی ویژه آن برنامه ریزی خود را آغاز کرده بود.
وی با بیان اینکه امسال با توجه به تزریق واکسن کرونا با رشد فزاینده سفرهای نورزی همراه بودیم، گفت: سفرهای نوروزی، امسال حدود ۵۰ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش پیدا کرد که برای کاهش تصادفات تمهیدات مدبرانهای اندیشیده شد.
حسینی ادامه داد: طرح نوروزی پلیس از ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد. متاسفانه در این مدت ۷۴۶ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶۳۷ نفر در جاده ها و ۱۰۹ نفر در داخل شهرها تصادف کرده و فوت شدند. البته این آمار در مقایسه با نوروز سال گذشته کاهش ۲۳ درصدی را نشان می دهد و به عبارت دیگر ۲۲۳ نفر در مقایسه با پارسال کمتر کشته شدند. آن هم در شرایطی که ترددها ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: البته این آماری است که از سامانه رخدادهای ناجا استخراج شده است، در واقع این آمار شامل کشته شدگان صحنه تصادف، حین انتقال و یکی دو روز ابتدایی حضور در بیمارستان است. آمارنهایی را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد که به نظرم در نهایت با توجه به سوابق و تجربیات سال های قبل حدود ۱۰ درصد به عدد فعلی اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۱ مجموعا ۵۶۸ مورد تصادف فوتی در کشور رخ داد گفت: متاسفانه ۱۰ هزار و ۶۲۵ فقره تصادف جرحی نیز در همین مدت رخ داد که منجر به مصدوم شدن ۱۵ هزار و ۱۱۶ نفر شد. این آمار نیز کاهشی ۴.۴ درصدی در مقایسه با سال قبل داشت در طرح نوروزی پارسال، ۱۵ هزار و ۸۱۰ نفر در تصادفات مجروح شدند.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره اینکه اگر بنا بود قربانیان تصادفات رانندگی با همان آهنگ سال قبل و متناسب با افزایش ۵۰ درصدی تردد در جاده ها افزایش پیدا کنند، امروز چند نفر در تصادفات نوروزی جان خود را از دست داده بودند، گفت: حتما می دانید که نسبت تردد با تصادف رانندگی یک نسبت مستقیم است بنابراین هرچه ترددهای ما بیشتر شود احتمال وقوع تصادفات نیز بیشتر خواهد شد. از این رو اگر بنا بود با همان نسبت افزایش سفرها در سال جاری به نسبت سال قبل آمار کشته شدگان نیز اضافه شود در نوروز امسال بیش از ۱۱۰۰ نفر در تصادفات کشته می شد.
وی با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته ۶ درصد مجروحان در طرح نوروزی امسال کاهش داشت و علت ۳۲ درصد تصادفات طرح نوروزی عدم توجه به جلو بوده است، افزود: در این موضوع مولفه های بیرونی نیز تاثیر گذاشته و به کمک پلیس و دیگر دستگاه ها آمده در مرحله نخست از همکاران در پلیس راه و راهنمایی و رانندگی تشکر می کنم و پس از آن لازم می دانم به نقش دیگر دستگاه ها از جمله رسانه ها و دستگاه های امدادی و خدماتی و ... اشاره کنم. این کاهش آمار با مشارکت تمام این دستگاه ها به وجود آمد و امیداوریم در ادامه بتوانیم این روند کاهشی را بیشتر از قبل ادامه دهیم.
وی افزود: امسال یک اتفاق خوبی که رخ داد پیگیری ویژه رئیس جمهور از نسبت به موضوع ترافیک و تصادفات بود، علاوه بر رییس جمهوری، معاون اول رئیس جمهور ، وزیر کشور و استانداران نیز پای کار آمدند و تمام استانداران موظف شدند که بر سفرهای نوروزی نظارت ویژه کند این یک هم افزایی خوبی را میان دستگاه ها ایجاد کرد.
سردار حسینی درباره بیشترین علت وقوع تصادفات گفت: آمارهای ما نشان می دهد سرعت غیرمجاز، سقبت غیر مجازو عدم توجه به جلو بیشترین علت وقوع تصادفات بوده است متاسفانه عمده دلیل توجه به جلو خستگی و خواب آلودگی و پس از ان استفاده از تلفن همراه بوده در نوروز امسال حدود ۳۲ درصد از تصادفات از نوع واژگونی بود یعنی هیچ خودروی با خودرو دیگر برخورد نکرد بلکه مواردی نظیر همین خستگی و خواب آلودگی راننده منجر به آن شد.
توقیف ۳۵ هزار خودروی حادثهساز
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: ما امسال خط قرمزمان تخلفات حادثه ساز و رفتارهای پرخطر ترافیکی بود در همین راستا نیز ۳۵ هزار دستگاه وسلیه نقلیه توقیف شدند که این توقیف شامل توقیف ساعتی یا توقیف ۷۲ ساعته و تا پایان تعطیلات بود. این خودروها دست کم مرتکب دو تخلف حادثه ساز همزمان شده بودند.
حسینی درباره استان های دارای بیشترین تصادفات فوتی نیز گفت: به طور کلی استان های جنوبی ما همواره تصادفات بیشتری دارد استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، خوزستان، و خراسان رضوی جزو استان های پرتصادف در طرح نوروزی ۱۴۰۱ بودند. البته در بسیاری از این استان ها آمارهای موارد فوتی به نسبت سال قبل کاهشی بوده است.
در نوروز امسال هیچ جادهای با گره ترافیکی قفل نشد
وی در تحلیل وضعیت ترافیکی جاده ها نیز گفت: امسال یک اتفاق خوب در جاده ها رخ داد اینکه علیرغم افزایش ۵۰ درصدی سفرها که البته این افزایش ۵۰ درصدی به طور میانگین است و ما در برخی از معابر تا ۸۰ درصد افزایش تردد را شاهد بودیم اما با وجود این شرایط در هیچ یک از جاده های ما ترافیک های سنگین و گره ترافیکی ایجاد نشد این ناشی از مدیریت خوب همکاران ما در پلیس بود. همچنین با تمهیدات اتخاذ شده ما شاهد مواردی نظیر در راه مانده و ... نبودیم.
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور افزود: مردم حتما به خاطر دارند ما در جاده چالوس تجربه ترافیک ۴۸ ساعته را داشتیم اما امسال چنین اتفاقی رخ نداد و ما هیچ گره ترافیکی در محورهایمان نداشتیم. البته ترافیک پرحجم و در مواردی نیمه سنگین را شاهد بودیم اما این که ترافیک قفل شود یا در نقطه ای گره ایجاد شود نداشتیم. نباید اینطور تصور شود که هیچ ترافیکی در جاده ها وجود نداشت، بلکه دیگر خبری از گره ها و قفل شدن تردد نبود.
وی افزود: ما در جاده های چالوس، هراز، فیروزکوه، جاده امام رضا، جاده قزوین رشت آزادراه تهران قم و ... بار ترافیکی زیادی داشتیم اما خوشبختانه توانستیم آن را به خوبی مدیریت کنیم گاهی در جاده چالوس شرایطی ایجاد می شد که اگر چند دقیقه ادامه پیدا می کرد یک گره ترافیکی با ترافیک چندین کیلومتری ایجاد می شد اما خوشبختانه ماموران مانع آن شدند و اجازه ندادند ترافیک قفل شود جاده چالوس امسال یکی از بیشترین میزان ترددها را نسبت به خود در سالهای اخیر داشت به طوری که ما از ۲۵ اسفند تا ۷ فروردین شاهد بار پرحجم سفر به شمال بودیم تا تاریخ دهم نیز علاوه بر بار پر حجم رفت، بار بازگشت نیز به این محور اضافه شد که این نشان می دهد کنترل جاده چالوس بسیار حیاتی و مهم بود.
ارسال نظر