به گزارش خبرنگار ایراسین، نخستین روز از همایش تدوین مدل کسبوکار شرکتهای گروه سرمایهگذاری توکافولاد که از صبح امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشتماه در هتل آسمان اصفهان آغاز شده بود، به پایان رسید.
در ابتدای این مراسم محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه همواره در مسیر رشد بوده و جز معدود شرکتهایی به شمار میرود که تقریباً هیچگاه رشد آن متوقف نشده است.
وی افزود: این مورد ناشی از ارزشهایی است مثل منابع انسانی باکیفیت یا مشارکتهای ارزشمندی که در فولاد مبارکه و پیرامون آن شکل گرفته است. این موارد در نهایت جایگاه ارزشمند امروز فولاد مبارکه منتهی شده است.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز در جایگاهی قرار داریم که ضمن ارزشمند بودن به شدت تهدید میشود. از آنجا که پیشبینی ما برای آینده نه چندان دور، سختتر شدن فضای رقابت است و بنابراین ضرورت دارد تدابیر جدیدی اتخاذ کنیم و در مسیر حرکت خود طی ۳ سال آینده دست به تغییر و تحولات اساسی بزنیم.
ناظمی هرندی با اشاره فرآیند رشد و توسعه سازمانها اظهار کرد: اداره کردن مجموعهها اگر صرفاً بر اساس جمع جبری عملکردها باشد ارزشافزوده خاصی ایجاد نمیکند. ارزش کلیدی آنجا است که شرکتها، وقتی در کنار هم هستند نسبت به زمانی که به صورت مستقل فعالیت میکنند، ارزشهای به مراتب بزرگتری ایجاد کنند.
وی با اشاره به قدمت شرکت توکافولاد گفت: سازماندهی شرکتهای زیرمجموعه فولاد مبارکه نیاز به یک برنامه منسجم دارد. در چند سال گذشته اقدامات خوبی برای ایجاد یکپارچگی لازم انجام شده است. در دوره مدیریت دکتر طیبنیا، با توجه به اهداف موجود باید کارهای مهمتری انجام دهیم. در همین راستا بر اساس آنچه نظر کارشناسی مشاوران فولاد مبارکه، لازم است یک طرح معماری سازمانی برای همافزایی بیشتر اجرا شود.
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اظهار کرد: در این حوزه لازم است پس از مشخص شدن استراتژیهای رشد، نحوه مدیریت سبد سرمایهگذاری، تأمین مالی و مواردی از این قبیل، فرایندهای متناسب و پس از آن ساختارهای لازم شکل بگیرد. پس از ساختارها باید نظام حکمرانی گروه بهبود یابد و متناسب با آن سیستمهای چابک طراحی شود. مجموع این اقدامات در نهایت باعث دستیابی به اهداف سازمانی فولاد مبارکه میشود.
لزوم توجه به توسعه در راستای افزایش رقابتپذیری در صنعت فولاد
پس از معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، غلامرضا طاهری، معاون سرمایهگذاری و امور شرکتهای این شرکت گفت: ارزشآفرینی و همافزایی بسیار حائز اهمیت است اما اینکه چرا شرکتها به این دو نیاز دارند به رقابت و رقابتپذیری شرکتها باز میگردد.
وی افزود: کسبوکارهای ما در حال تغییر و تحولات جدی هستند. علت اصلی آن هم ورود بازیگران جدید به این عرصه است. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، تغییر ذائقه رفتاری مصرفکنندگان در حوزههای مختلف است.
معاون سرمایهگذاری و امور شرکتهای فولاد مبارکه با اشاره به لزوم توجه به تغییرات فناوری گفت: تغییراتی که در اِلِمانهای ساختار هزینهای در حال ایجاد است و بر اساس آن ساختار هزینه و درآمد تغییر میکند، میتواند باعث ایجاد و افزایش رقابتپذیری شود.
طاهری افزود: برای رقابتپذیر بودن باید به توسعه توجه کرد. این مسئله باعث میشود شرکتها کسبوکارشان را بازبینی کرده و حتی در برخی موارد تغییرات بنیادی در آن ایجاد کند.
وی تصریح کرد: در بحث توسعه باید ویژگیها و انواع توسعه مورد نظر قرار گیرد. به علاوه باید توجه داشت که توسعهها باید هوشمند، برنامهریزی شده و همراستا با سیاستهای کلان و ماموریتهای سازمانی اجرا شود و در نهایت برای همه ذینفعان تولید ارزش کند.
معاون سرمایهگذاری و امور شرکتهای فولاد مبارکه با بیان اینکه توسعه باید چابک باشد گفت: لازم است توسعه در زمان مناسب خود و در بخشهای فرآیندی ما روی کالا و خدمات انجام شود. همچنین لازم است فرآیندها نیز متناسب با تغییرات ایجاد شود. این مسئله در کسبوکارهای جدید نیز وجود دارد.
وی در پایان گفت: این مفاهیم در ۵ بخش شامل زنجیره ارزش، پشتیبانی فناوری، پشتیبانی تجهیزاتی، مدیریت بازار و مسئولیت اجتماعی در فولاد مبارکه نیز تشکیل شده است.
ضرورت افزایش نوآوری و ایجاد تعامل حداکثری با ذینفعان در توکافولاد
احمدرضا سبزواری، مدیرعامل شرکت توکافولاد، نیز در بخش بعدی همایش با اشاره به اهمیت جلسات تدوین استراتژی اظهار کرد: در این جلسات راه آینده شرکت مشخص میشود و بنابراین حائز اهمیت است.
وی افزود: گروه توکافولاد، یک گروه نجیب و زحمتکش است. خوشبختانه سلامت نفسی که در کل مجموعه وجود دارد زبانزد است بنابراین مجموعه گروه توکا در چیدمان و معماری جدید به عنوان اولین گروهی که در کنار فولاد مبارکه ایجاد شد نقش پررنگتری در ارزشآفرینی گروه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت توکافولاد گفت: برای اینکه استراتژی صحیحی تدوین شود باید نقاط قوت گروه مورد توجه قرار گرفته و تقویت شود. شعار شرکت توکافولاد در سال جاری در ۴ محور سلامت مالی، دانایی محوری، تعامل حداکثری و توسعه سهم بازار پایدار تدوین شده است.
سبزواری گفت: رضایت فولاد مبارکه از توکافولاد از نظر مشتری باید ۱۰۰ درصد باشد. از آنجا که توکافولاد یک شرکت بورسی است باید علاوه بر فولاد مبارکه، از منظر سایر ذینفعان نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: نکته مهم بعدی این است که بعضاً کسبوکارهای سنتی در هلدینگ توکا مورد هجمه قرار میگیرد. ما منتظر هستیم نتایج حاصل از اقدامات موجب تقویت کارهای در حال انجام شود. البته گروه توکا نیز باید پوستاندازی کرده و نوآور باشد و بتواند تعامل خوبی با مجموعه فولاد مبارکه باشد. اگر حمایتهای مناسب از سمت فولاد مبارکه انجام شود، هلدینگ توکافولاد را به عنوان بازوی بسیار مطمئن، کارآمد و متخصص فولاد مبارکه شاهد خواهیم بود.
تبیین و تدوین بوم مدل کسبوکار
پس از پایان سخنرانی مدیرعامل هلدینگ توکافولاد، اله وردی تقوی، مشاور استراتژیک گروه فولاد مبارکه، برگزاری اولین جلسه کارگاه طراحی مدل کسبوکار شرکتهای گروه سرمایهگذاری توکا فولاد را آغاز کرد.
وی در این کارگاه بر اهمیت معماری سازمانی در حوزههای استراتژی، فرایندها، ساختار سازمانی و سیستمها تاکید کرد و به تبیین مفهوم ارزش، و مدل کسبوکار پرداخت و تفاوت آنها با استراتژی و مدل فرایندهای کسبوکار پرداخت.
در بخش بعدی این کارگاه فرایند طراحی مدل کسبوکار، چارچوب مدل کسبوکار و بوم طراحی آن و همچنین عناصر بخشهای مشتری، ارزش پیشنهادی، کانالهای توزیع، ارتباط با مشتری، منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی و شرکای کلیدی تشریح شد و مدیران شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ توکا به تدوین مدل جدید کسبوکار خود پرداختند.
در نهایت آخرین بخش از مدل کسبوکار یعنی جریانهای درآمدی و ساختار هزینه نیز به تفصیل بیان شد و پس از بررسی اجمالی مدلهای کسبوکار جدید شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ توکافولاد، اولین روز از این کارگاه رسماً به پایان رسید. روز دوم این کارگاه روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشتماه برگزار خواهد شد.
ارسال نظر