فاطمی امین شبکه خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در گفت‌وگوی مستقیم وزیر صمت با مردم مطرح شد؛وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که ۳ درصد آن به خودرو اختصاص دارد/ باید با نگاه طبیبانه به صنعت خودرو نگاه کنیم

به گزارش ایراسین به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین باهدف گفت‌وگوی مستقیم با مردم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به نام «صف اول» حضور یافت و اظهار کرد: حوزه خودرو به علت این‌که عموم مردم با آن در ارتباط هستند، همیشه جذاب بوده و ممکن است با ابهاماتی نیز روبه‌رو باشد، البته وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که ۳ درصد آن به خودرو اختصاص دارد، یعنی سهم خودرو در حوزه کار ما بالا نیست.

وی عنوان کرد: مسائل صنعت خودرو کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند. بنده از سال ۱۳۸۶ مجری طرح خودروهای فرسوده بودم، بنابراین به‌طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط داشتم و در آن زمان برای نخستین بار طرح فروش خودروهای فرسوده به‌طور جدی و عملیاتی اجرا شد و در طول یک سال بیش از ۲۲۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد درحالی‌که تا آن زمان تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود.

وزیر صمت یادآور شد: صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت است که آن را پنهان کرده و صورت‌مسئله آن را پاک‌کنیم، نه آن‌قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ بلکه اکنون باید با نگاه طبیبانه به این صنعت نگاه کرده و مسائل مربوط به آن را پیدا کرده و راه‌حل‌ها را نهایی و در یک دوره زمانی حل کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته‌ایم و برای اجرایی کردن این مهم برنامه لازم تهیه‌شده است.

وی افزود: فکر نمی‌کنم هیچ فردی این انتظار را داشته باشد که مشکلات حوزه خودرو که بسیار پیچیده و گسترده است، طی ۶ ماه مرتفع شود؛ مهم این است که برای حل این موضوع برنامه ای وجود داشته باشد و درست اجرا شود.

بازه زمانی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ نقطه عطف صنعت خودرو خواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و در واقع نقطه عطف همین بازه زمانی است و در این دوسال با تمرکز، مسائل عمده رفع خواهد شد و این صنعت برای مردم به یک حوزه رو به رشد و قابل افتخار تبدیل خواهد شد.

فاطمی امین با اشاره به بازدید رئیس‌جمهوری از شرکت‌های خودروسازی در اواخر اسفندماه سال گذشته، توضیح داد: رئیس‌جمهوری در این بازدید در هشت محور دستوراتی را ابلاغ کردند که تمامی آن دستورات یا مقطعی بوده که اعمال‌شده یا برای اجرا نیازمند زمان بوده است. برای مثال یکی از دستورات ایشان افزایش گارانتی خودرو از دو سال به سه سال بوده است که این مهم ابلاغ و اجرایی شده است.

وی دیگر دستور رئیس‌جمهوری را افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته اعلام و بیان کرد: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد، اما امسال برای تولید حداقل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی کرده و براساس این برنامه جلو می رویم.

وزیر صمت بابیان این‌که شاخصی به نام عبور مستقیم خودرو وجود دارد، تصریح کرد: از خودروهایی که وارد خط می‌شوند، چند مورد به‌طور کامل از خط خارج‌شده و چند مورد به‌عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می‌شوند؛ امروز هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرو دارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی‌شود درحالی‌که دریک زمانی این رقم به ۱۸ درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به‌طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای ۹۰ درصد و ایران‌خودرو از اوایل خردادماه به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

فاطمی امین گفت: در چند سال گذشته خودروسازان بزرگ دنیا با نزدیک به ۲۰ میلیون کاهش تولید روبه‌رو شدند یا بسیاری از کشورهایی که در صنعت خودرو پیشرفته هستند در فواصل طولانی اقدام به فروش خودرو می‌کنند.

رشد ۳۱ درصدی تحویل خودرو/ تحویل ۲۲۳ هزار خودرو از ابتدای امسال تا ۱۸ خردادماه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تعداد خودروهای تحویل‌شده گفت: از ابتدای امسال تا ۱۸ خردادماه، ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده است درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده است، یعنی ۳۱ درصد رشد تحویل خودرو را شاهد بودیم.

کاهش ۶۵ درصدی خودروهای ناقص کف

فاطمی امین اضافه کرد: از ابتدای امسال تا ۱۸خردادماه تعداد خودروهای ناقص کف ۱۴۷ هزار دستگاه بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ هزار دستگاه بوده است، یعنی ۶۵ درصد کاهش خودروهای کف را شاهد بودیم و کاهش تولید خودروهای کف به معنی نظم یافتن تولید و زنجیره تولید است.

وی عنوان کرد: در ماه‌های آبان و آذر سال گذشته، تعداد خودروهای کف ۱۷۰ هزار دستگاه بود و به یک مسئله ملی تبدیل‌شده بود به‌طوری‌که نهادهای نظارتی نسبت به این مسئله اخطار دادند و پیگیری کردند.

وزیر صمت در ارتباط با آمار خودروهای کامل نیز گفت: امسال در این مقطع تولید ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو کامل شده است درحالی‌که سال گذشته به آمار به ۳۸ هزار دستگاه خودرو رسید.

تمرکز برنامه‌های نیمه دوم امسال بر کیفیت خودرو خواهد بود

وزیر صمت با اشاره به برنامه دوساله برای حل مشکلات صنعت خودرو گفت: بخشی از این برنامه از مهرماه سال گذشته آغازشده و تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت و در این مرحله به دنبال اصلاح ساختار صنعت خودرو و ثبات بخشی به تولید هستیم، البته اکنون به ثبات بخشی در تولید خودرو رسیده‌ایم و انشالله این روند تداوم خواهد یافت.

وی عنوان کرد: از نیمه دوم امسال بیشترین تمرکز درباره کیفیت خودرو خواهد بود؛ البته اکنون کیفیت در حال بهبود است اما آمار ملموس نیست، یعنی بر اساس حرکت و گزارش‌های رسمی که متعلق به وزارت صمت است، اعلام‌نشده و از سوی بخش خصوصی بوده است.

تغییر کیفیت ملموس خودرو از آذر و دی‌ماه امسال

فاطمی امین اضافه کرد: نمودارهای کیفیت رو به رشد هستند، اما نمی‌توان آن را بیان کرد زیرا قابل‌لمس نیست؛ اما از آذر و دی‌ماه امسال این تغییر کیفیت برای مردم ملموس‌تر خواهد بود، بنابراین هیچ‌کسی دارای عصای موسی نیست که مسائل چهل ساله یک صنعت را یک شبه حل کند و ناگزیر هستیم که مسائل را اولویت‌بندی کرده و به ترتیب روبه‌جلو حرکت کنیم و همین‌که خودروی ناقص به معنای قبل نداریم و عبور مستقیم خودرو کامل وجود دارد به‌نوبه خود در کیفیت مؤثر است.

۱۴۰۲ سال تنوع محصولات، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ سال تمرکز بر تولید خواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : سال ۱۴۰۲ به سمت تنوع محصولات، کنار گذاشتن محصولات قدیمی (امسال سه محصول از رده خارج خواهند شد) و آغاز جهش صادراتی حرکت خواهیم کرد و سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز تمرکز بر تولید خواهد بود.

وی افزود: در ارتباط با خودرو سمند نزدیک به ۱۲ هزار تعهد از قبل وجود دارد که مربوط به فروش قبل است و باید این تعداد فروخته و سپس تولید آن متوقف شود.

فاطمی امین گفت: اکنون ظرفیت سه میلیون مونتاژ خودرو در کشور وجود دارد که البته در قسمت پرس و موتور کم است و تقاضا وجود ندارد؛ حال این پرسش وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌ها کجاست؟ نزدیک به ۲ میلیون ظرفیت رنگ وجود دارد که سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار عدد تولید شد، زیرا سیستم‌های مدیریتی و ساختار شرکت‌های خودروسازی و مالکیت آن‌ها در بحث‌های مالی و نقدینگی نتوانسته این ظرفیت را بالفعل کند.

وی بیان کرد: باید بررسی شود که چرا در یک قسمت سه میلیون ظرفیت وجود دارد، اما در قسمتی مانند پرس یک میلیون ظرفیت بیشتر نیست، زیرا این‌ها مسائلی نیست که یک شبه ایجادشده باشند.

با پایان یافتن قیمت‌گذاری اموال دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، واگذاری‌ها آغاز خواهد شد

وزیر صمت اعلام کرد: صحبت مردم در خصوص تعلق خودروسازان به دولت هم می‌تواند درست باشد و هم می‌توان گفت که این‌طور نیست، اما برای از بین رفتن این شائبه از اسفندماه سال گذشته اقدامی انجام شد به‌طوری‌که مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضاییه تمام اموال مربوط به ایران‌خودرو سایپا را قیمت‌گذاری کردند و نزدیک به ۷۰۰ ابلاغ در سایپا و ۶۰۰ ابلاغ در ایران‌خودرو برای کارهای مختلف صادرشده است و امیدواریم در هفته آینده قیمت‌گذاری تمام اموال این دو شرکت به‌پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز خواهیم کرد به‌طوری‌که در مرحله نخست شرکت‌های پارس‌خودرو، موندرو، سایپا سیترون و ایران‌خودرو خراسان خواهند بود و سهام مدیریتی واگذار خواهد شد و به سمتی خواهیم رفت تا اصلاح ساختار مدیریتی در صنعت خودرو را داشته باشیم.

کل منتخبان ذخیره به فهرست منتخبان اصلی افزوده و برنده اعلام شدند

وی ادامه داد: قرار بود خودروسازها ۱۷۶ هزار خودرو عرضه کنند، اما به علت این‌که اطلاعات عده‌ای از منتخبان همخوانی نداشت و تعداد منتخبان کاهش پیدا کرد و خودروسازان نیز اعلام آمادگی کردند که امکان تحویل خودروها رادارند ما کل ذخیره‌ها را به فهرست اصلی اضافه کردیم.

فاطمی امین در خصوص لزوم حذف قرعه‌کشی‌ها نیز بیان کرد: به دو روش می‌توان سیستم قرعه‌کشی را حذف کرد؛ ما باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم، ما در کشور سالی یک و نیم میلیون تقاضای خودروداریم، اما سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه تولیدشده، بنابراین یک شکاف ۶۰۰ هزارتایی در این زمینه وجود دارد که تنها با واردات و افزایش تولید رفع می‌شود.

۵۰ درصد از تولید هر مدل خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص داده می‌شود

وزیر صمت در خصوص قانون ارائه خودرو به مادران سرپرست خانوار دارای بیشتر از دو فرزند نیز گفت: این قانون در آبان ماه سال گذشته مصوب شد و ۱۵ روز پس از ابلاغ باید اجرایی می‌شد، دو خودروساز بزرگ کشور از اسفندماه اجرای این طرح را آغاز کردند و در ثبت‌نام یکپارچه همه موظف به اجرای این قانون شدند.

وی افزود: برداشت ما این است که از ۵۰ درصد هر مدل خودرو برای این قانون تخصیص داده شود؛ به عبارتی هر خودرو یک مشخصاتی دارد برای مثال ۵۰ درصد خودروی ۲۰۶ یا ۵۰ درصد از مدل تارا. درواقع ۵۰ درصد از هر مدل خودرو براساس قانون جوانی جمعیت متعلق به مادران است و مابقی ظرفیت برای سایر مردم استفاده می‌شود؛ در غیر این صورت مردم نمی‌توانند از خودروهای پرطرفدار بهره‌مند شوند و هیچ فردی شانسی برای گرفتن این خودروها پیدا نمی‌کند، اما مجلس می‌تواند بر این قانون صراحت دهد و جزییات آن را مشخص کند.

آیین‌نامه واردات خودرو آماده طرح و بررسی در دولت است

وزیر صنعت در ادامه در خصوص واردات خودرو نیز توضیح داد: آیین‌نامه واردات خودرو در دولت مطرح‌شده و دارای ۱۰ بند است، در خصوص یکی از بندهای آن در هیئت دولت ابهاماتی وجود داشت و لازم بود به کمیسیون اقتصادی برگردد و برای بازگشت دوباره به دولت باید ۳ را مرحله طی می‌کرد؛ اکنون طرح آماده این است که در دولت مطرح و بررسی شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر واردات خودرو از شهریورماه بیان کرد: از زمانی که این طرح تصویب شود، دو تا سه ماه بعد عملیاتی خواهد شد و زمان زیادی نخواهد برد.

بر واردات خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار تأکید داریم

فاطمی امین در خصوص مشخصات خودروهای وارداتی گفت: ما بر واردات خودروی اقتصادی تأکید داریم یعنی خودروهایی که زیر ده هزار دلار باشند؛ زیرا می‌خواهیم پژو، سمند و تیبا را از رده خارج کرده و خودروهایی مانند تارا و شاهین که قیمت‌های بالاتری نسبت به خودروهای اقتصادی دارند را جایگزین کنیم، پس لازم است برای قشری از جامعه که خودروهایی ارزان‌تر می‌خواهند محصول داشته باشیم؛ بنابراین در این آیین‌نامه تمرکز ویژه کردیم که خودروهای اقتصادی ارزان‌تر وارد شود تا هم نیاز مردم را پوشش دهند و هم به‌تدریج به سمت ساخت داخل برویم و نقص ترکیب محصولات داخلی را با از رده خارج کردن خودروهایی باقیمت پایین اما بی‌کیفیت و جایگزین کردن یک خودروی اقتصادی باکیفیت، برطرف کرده و سبد محصولات را کامل کنیم.

وی افزود: خودروهای وارداتی تنها خودروها چینی نیستند و خودروهای اقتصادی اروپایی زیر ۱۰ هزار دلار نیز وجود دارد و گفت‌وگوهایی نیز برای انجام این کار آغازشده است.

وزیر صمت ادامه داد: پس از تحریم‌هایی که بر روسیه اعمال شد، جلساتی با شرکت‌های روسی برگزار شد و آنان به‌شدت علاقه‌مند به واردات قطعه از ایران هستند؛ گفت‌وگوها بین شرکت‌های ایرانی و روسی در حال انجام بوده و نقش وزارت صمت در آن تسهیلگری است.

با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت لوازم‌خانگی قاچاق افزایش یافت

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بازار لوازم‌خانگی گفت: دو نکته در این موضوع وجود دارد ممکن است تا حدی قیمت‌ها رقابتی نباشند و آن‌هم در کشور بسیار محدود است در کالاهایی مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی قیمت‌های داخلی پایین‌تر هستند، اما یک نکته بسیار ظریف وجود دارد و آن این‌که از زمانی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای روغن گندم و غیره حذف شد، قیمت لوازم‌خانگی قاچاق افزایش پیدا کرد؛ زیرا افرادی روغن و ... را قاچاق کرده و با سود حاصل از آن لوازم‌خانگی وارد می‌کردند و سود قاچاق تا حدی بود که می‌توانست سودش را پایین‌تر هم بیاورد.

جشنواره فروش لوازم‌خانگی از سوی بانک‌ها به‌زودی برگزار می‌شود

وی با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی ادامه داد: ما نباید واردات داشته باشیم و اگر این کالاها وجود دارند، قاچاق است مگر این‌که بخش کوچکی ته لنجی و رسمی باشد؛ افزایش قیمت لوازم‌خانگی خارجی به علت حذف درآمدهای سرشار حاصل از قاچاق مواد غذایی است.

درواقع دو قیمت وجود دارد که شامل قیمت تولیدکننده و قیمتی که دست مصرف‌کننده می‌رسد، می‌شود؛ قیمت بیشتر لوازم‌خانگی‌های عمده مانند یخچال، ماشین لباسشویی و تلویزیون از مهر پارسال تا امسال افزایش قیمت قابل‌توجهی نداشته است، اما در کف بازار با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم و این نارسایی نظام توزیع است که بر روی آن متمرکز هستیم و از کارهایی که به‌زودی انجام می‌شود جشنواره فروش از طریق بانک‌ها است حتی وام برای آن تأمین خواهد شد؛ ما بیش از ۱۶ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی تولید می‌کنیم و همین امروز خطوطی جدید را افتتاح کردیم که برای تلویزیون هم نیاز به واردات نداشته باشیم، اما اکنون به دنبال طرح‌های تشویقی هستیم تا برای تولیدات تقاضا ایجاد شود؛ همچنین باید با کوتاه کردن فاصله تولیدکننده تا مصرف‌کننده محصولات باواسطه گری کمتری به‌دست خریدار برسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =