به گزارش ایراسین به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، یوسف نوری در گفتوگویی تلویزیونی اظهار کرد: محور تحول در آموزشوپرورش معلم است و یکی از کارهایی که برای معلمان باید انجام شود آن است که معلم در موقعیتی قرار بگیرد تا بتواند به افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت کمک کند. لایحه رتبهبندی فرهنگیان براساس سند تحول بنیادین نوشتهشده است و اجرای آن در طول این سالها با موانعی مواجه شد که نهایتاً در سال گذشته لایحه خامی از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد که دولت تأمین مالی نشده بود. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، به دلیل اینکه برنامه دولت اجرای قانون رتبهبندی معلمان بود و به دلیل اینکه این لایحه دولت قبل تأمین مالی نشده بود، میتوانست آن را پس بگیرد، اما دولت این کار را نکرد و با همکاری مجلس برای سال ۱۴۰۱ بودجهای برای لایحه رتبهبندی معلمان، مصوب شد.
وی، قانون رتبهبندی معلمان را در راستای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت و صلاحیتهای معلمی و ایجاد رقابت در نظام تعلیم و تربیت و بهبود معیشت فرهنگیان دانست و افزود: در مورد قانون رتبهبندی فرهنگیان فقط نباید موضوع سوم آن دیده شود و کلیت این قانون که به نفع نظام تعلیم و تربیت است باید بیان شود.
نوری بابیان اینکه پس از رفع ایرادات آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان که توسط کمیسیون تلفیق مجلس اعلامشده بود، این ایرادات اصلاح شد و در پانزدهم مردادماه سال جاری آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان نهایی شد، تصریح کرد: سامانه رتبهبندی معلمان هماکنون برای تعدادی از معلمان بهصورت آزمایشی بازشده است تا مدارک خود را در آن بارگذاری کنند و فرایندهای آن انجام گیرد و پس از بررسی و رفع مشکلات، از بیست و ششم مردادماه، سامانه رتبهبندی فرهنگیان برای تمامی معلمان بازخواهد شد تا مدارک خود را در آن بارگذاری کنند.
وی ادامه داد: با سازمان برنامهوبودجه مذاکراتی صورت گرفته است تا بخشی از اضافه پرداختهای ناشی از رتبهبندی تا زمانی که رتبههای معلمان بهطور کامل مشخص شود بهصورت علیالحساب به معلمان پرداخت شود.
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: برخی از تأخیرهایی که در اجرای قانون رتبهبندی معلمان به وجود آمد به دلیل این بود که تعدادی از فرهنگیان شامل این قانون نمیشدند که با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت و رفتوبرگشتهایی که پیدا کرد، آنان نیز مشمول این قانون شدند و در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار نفر از معلمان، مشمول قانون رتبهبندی فرهنگیان خواهند شد.
وی به اقدامات تحولی در یک سال گذشته در وزارت آموزشوپرورش، اشاره و عنوان کرد: وزارت آموزشوپرورش باید سیاستها و برنامههای خود را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری برنامهریزی کند. یکی از اولویتهای رهبر معظم انقلاب اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است، لذا یکی از اولویتهای آموزشوپرورش اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بود و اولین اقدام تحولی ایجاد تحول در مرکز ثقل آموزشوپرورش یعنی تربیتمعلم و دانشگاه فرهنگیان بهعنوان متولی این امر بود.
ارسال نظر