مدارس

برگزاری جشنواره‌های علمی و پژوهشی با عنوان "رویانا"، اعطای "دیپلم" مهارتی حرفه‌ای مشترک در شاخه‌های مرتبط و ایجاد زیرساخت مناسب به منظور شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد از جمله محورهای همکاری مشترک رویان با آموزش و پرورش خواهد بود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، در متن این تفاهم‌نامه آمده است که نظر به اهمیت تربیت، پرورش و آموزش مناسب دانش‌آموزان، آینده‌سازان کشور عزیزمان و نسل تأثیرگذار در جریان حرکتی نظام جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی و نیز اهتمام و توجه ویژه مقام معظم رهبری در جهت‌دهی صحیح فکری این عزیزان، همچنین وجود زمینه‌های همکاری مشترک و هم‌افزایی مابین وزارت آموزش‌وپرورش و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در انجام فعالیت‌های علمی - فرهنگی، در اجرای تفاهم‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش و جهاد دانشگاهی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و باهدف توانمندسازی هر چه بیشتر فکری و علمی جامعه دانش‌آموزی و معلمین عزیز، سند حاضر در قالب تفاهم‌نامه منعقد می‌شود.

آشنایی دانش‌آموزان با توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی کشور و دانشمندان ایرانی معاصر، تقویت هویت ملی و ارتقای روحیه اعتمادبه‌نفس و خودباوری در دانش‌آموز، شناسایی، کشف و تربیت استعدادهای دانش‌آموزی در تمامی حوزه‌های مرتبط با علوم و فناوری‌های دانش‌بنیان زیستی، حمایت از پروژه‌های دانش‌آموزی دانش‌بنیان در زمینه‌های زیست‌شناسی، فناوری سلول‌های بنیادی، بیوانفورماتیک و زیست‌فناوری، توانمندسازی علمی و فناورانه تمام معلمان علاقمند به حوزه‌های مرتبط فناورانه زیست و نانو، و ترویج فرهنگ تولید علم در این زمینه‌ها، ترویج عادلانه و چندجانبه تمامی حوزه‌های مرتبط با علوم و فناوری‌های دانش‌بنیان زیستی و رشد دانش، شکل‌دادن نگرش و تقویت رفتار پژوهشی در میان دانش‌آموزان علاقمند به این زمینه از جمله اهداف این تفاهم ذکر شده‌اند.

اعلام محورهای همکاری مشترک رویان با آموزش‌وپرورش

مشارکت و همکاری در ایجاد مسیرهای ساختارمند و اصولی برای آشنایی دانش‌آموزان با مراکز علمی پیشرو در راه‌اندازی اردوهای "راهیان پیشرفت"، مشارکت و همکاری در طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های مدون و مشترک به‌منظور ترویج علم و شناساندن دانشمندان معاصر ایرانی به نسل دانش‌آموز و افزایش روحیه خودباوری و امید به آینده در ایشان، همکاری و مشارکت در برگزاری حضوری و مجازی بازدیدها و اردوهای علمی و فناورانه ملی و بین‌المللی دانش‌آموزی، همکاری و مشارکت در برگزاری رویدادهای علمی - آموزشی نوآورانه دانش‌آموزی در سطح ملی و بین‌الملی، مشارکت و همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی-پژوهشی و جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای دانش‌آموزی سالانه در سطح دانش‌آموزی با عنوان "رویانا" با هدف توسعه عدالت در برنامه‌های آموزشی "پژوهش‌محور"در سراسر کشور از محورهای همکاری این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

اعطای "دیپلم" مهارتی حرفه‌ای مشترک در شاخه‌های مرتبط

علاوه بر موارد مذکور، مشارکت و همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی-پژوهشی و جشنواره علمی سالانه برای معلمان و دبیران مدارس در حوزه علوم زیستی، مشارکت در طراحی و پیاده‌سازی طرح‌های آموزشی - پژوهشی مشترک و ایجاد زمینه‌های لازم به‌منظور توانمندسازی و آماده‌سازی هر چه‌بهتر دانش‌آموزان برای موفقیت در جشنواره‌های علمی ملی و بین‌المللی، بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی یکدیگر به‌منظور توانمندسازی بیش از پیش و توسعه دانش و مهارت معلمان کلیه مقاطع در حوزه‌های مرز دانش در زمینه دانش و فناوری‌های همگرا و اعطای "دیپلم" مهارتی حرفه‌ای مشترک در شاخه‌های مختلف مرتبط، حسب نیاز وزارت آموزش‌وپرورش، تولید و انتشار نتایج طرح‌های پژوهشی مشترک مرتبط با اهداف طرفین در سطوح دانش آموزی در نشریات تخصصی متناسب و هم سطح با ایشان (راه اندازی نشریه علمی مشترک) و مشارکت و همکاری در ایجاد زیرساخت مناسب به منظور شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد و توانمند در برنامه های علمی و پژوهشی حوزه‌های دانش‌بنیان مرتبط با علوم زیستی به عنوان دیگر محورهای همکاری مشترک بیان شده‌اند.

حمایت همه جانبه از حق مالکیت معنوی دانش‌آموزان در ثبت اختراع

در ادامه این تفاهم همکاری به حقوق و تکالیف پژوهشگاه اشاره شده است که برنامه‌ریزی و اجرای آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی به منظور ارتقای علمی، عملی و مهارتی دانش‌آموزان، هنرجویان، هنرآموزان، معلمین، کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، حمایت از ارائه طرح‌های علمی برتر دانش‌آموزی در زمینه علوم زیستی، ایجاد دوره‌های مجازی آشنایی با علوم زیستی از طریق سامانه آموزش الکترونیکی، برپایی مسابقات، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های دانش‌آموزی در حوزه علوم زیستی با هماهنگی و همکاری وزارت آموزش و پرورش، حمایت همه جانبه از حق مالکیت معنوی و حق اختصاص دانش‌آموزان در ثبت اختراع موضوعات مرتبط با علوم زیستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی کاربردی و محصول محور به طور منظم برای معلمان و دانش‌آموزان به صورت آنلاین و حضوری، کمک به تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس و مراکز پژوهشی آموزش و پرورش در زمینه‌های مرتبط با زیست فناوری، با توجه به اولویت‌های علمی- فناورانه کشور از این جمله است.

کمک پژوهشگاه رویان به توانمندسازی دانش‌آموزان محروم

همچنین حمایت از اجرای پروژه‌های علمی و عملی دانش‌آموزان و معلمان در زمینه‌های مرتبط با زیست‌فناوری، بیوانفورماتیک، سلول‌های بنیادین، مهندسی پزشکی و سایر زمینه‌های مرتبط با فعالیت پژوهشگاه در زمینه تامین منابع علمی، راهنمایی، تامین ابزار، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برای اجرای پروژه‌ها و نظارت بر فرآیند اجرای آن‌ها و درنظر گرفتن بسته‌های حمایتی محتوایی و کاربردی (اعم از رسانه‌های آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی) برای توانمندسازی دانش‌آموزان مناطق محروم در زمینه‌های مرتبط و همکاری در توزیع عادلانه آن‌ها جزو تکالیف رویان برشمرده شده است.

آموزش و پرورش نیز موظف شده است مواردی چون آشنا کردن دانش‌آموزان با حوزه های مختلف علوم زیستی از طریق سرفصل‌های آموزشی مرتبط، همچنین همکاری با پژوهشگاه در پژوهش‌های بخش‌های مربوط، توسعه فناوری های جدید علوم زیستی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور براساس نیاز بازار کار، همکاری با پژوهشگاه در برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و سمینارهای مورد نیاز، استفاده از متخصصان پژوهشگاه در اجرای دوره‌های آموزشی و همایش‌های تخصصی برای دانش‌آموزان، هنرجویان، هنرآموزان، معلمان، کارشناسان و کارمندان وزارت آموزش و پرورش و اجرای برنامه‌های فرهنگی در راستای ارتقاء دانش و نگرش دانش‌آموزان نسبت به علوم زیستی را دنبال کند.

مدت اجرای تفاهم‌نامه از تاریخ امضاء، پنج سال است و تمدید و ادامه فعالیت، بازنگری، اصلاح و یا تغییر اساسی در مفاد این تفاهم‌نامه با توافق نمایندگان طرفین انجام می‌شود و در صورت درخواست طرفین به منزله تمدید برای دوره بعدی تلقی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =