خودرو

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تصریح‌کرد:‌ با توجه به زیرساخت‌های موجود، دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در حوزه خودرو امکانپذیر است که در این صورت به رتبه دهم برترین تولیدکنندگان خودروی جهان صعود خواهیم کرد.

به گزارش ایراسین، عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت‌وگویی اظهار داشت: صنعت خودرو در کشور نمادی از خودباوری است و در مسیر صنعتی شدن کشور نقش اساسی دارد.

وی بیان‌داشت: امروز در آزادترین اقتصادهای جهان همچون آمریکا نیز درخصوص صنعت خودروسازی دغدغه وجود دارد که نمونه بارز آن اشاره «باراک اوباما» رییس‌جمهوری اسبق ایالات متحده بر لزوم مواجهه با چین در این صنعت، ورود هوش مصنوعی، جایگزینی ربات‌ها به جای نیروی انسانی و ابراز دل‌نگرانی‌هایی در این زمینه است.

توکلی، مسیر توسعه صنعت خودرو در ۴۰ سال گذشته را با وجود همه مشکلات و سختی‌ها قابل قبول برشمرد و گفت: در دهه ۹۰ سابقه دستیابی به رکورد تولید ۱.۶ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و با روند خوب در پیش گرفته شده، احتمال اینکه به تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاهی تا پایان سال دست یابیم وجود دارد که به این ترتیب در رتبه چهاردهم تولیدکنندگان برتر جهان قرار خواهیم گرفت.

وی، سرانه مالکیت خودرو در کشور را همچنان پایین برشمرد و ادامه‌داد: با توجه به زیرساخت‌های تولید، نیروی کار متخصص و انرژی ارزان، همچنین وجود زنجیره تامین مناسب و واحدهای تحقیق و توسعه، خودروسازی ایران از نظر خارجی‌ها و به‌ویژه کشورهای منطقه در رده خودروهای اقتصادی نیز بسیار جذاب است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تصریح‌کرد:‌ با توجه به زیرساخت‌های موجود، دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در حوزه خودرو امکانپذیر است که در این صورت به رتبه دهم برترین تولیدکنندگان خودروی جهان صعود خواهیم کرد و باید گفت هیچ صنعتی به این اندازه به اهداف سند چشم‌انداز نزدیک نیست.

لزوم رقابت‌پذیر کردن صنعت خودرو

وی افزود: هدفگذاری ما روی رقابت‌پذیر کردن صنعت خودرو است و باید به این باور برسیم که توسعه صنعتی و توسعه محصولات می‌تواند برای کشور خلق ثروت کند.

توکلی لاهیجانی با اشاره به هرم جمعیتی کشور، تصریح‌کرد: ما از یک سو نیاز به ثروتمند شدن داریم و از سویی فرصت اندکی برای توسعه داریم؛ بر این اساس با وجود نیروهای متخصص، کارگر و انرژی ارزان و زیرساخت‌های مناسب، صنعت خودروسازی می‌تواند سکوی پرتاب توسعه کشور باشد.

وی تاکید کرد: اگر مزایای صنعت خودرو را به درستی بشناسیم، چشم‌انداز روشنی می‌توان برای آن متصور بود.

آفت فراز و فرود استراتژیک صنعت خودرو

این مقام مسوول با بیان اینکه ریشه‌های زیان‌دهی در صنعت خودرو را باید در مسیری که این صنعت پیموده جست‌وجو کرد، افزود: تهدیدات این صنعت ناشی از فراز و فرودهای استراتژیک آن است؛ زمانی گفتیم که باید به پایگاه محلی تولیدات رنو، پژو، سیتروئن و غیره تبدیل شویم و زمانی دیگر اعلام کردیم که باید روی پای خود بایستیم؛ امروز معتقدیم که باید صنعت خودروسازی در مسیر توسعه محصول ثابت‌قدم بماند.

وی گفت: زمانی که تولید خودروهایی نظیر کاروان، سمند و تیبا را آغاز کرده بودیم، همان مسیر باید ادامه می‌یافت و پروژه‌هایی که با پلتفرم‌های مشترک آغاز شده بودند، باید تداوم می‌یافتند؛ زیرا رسیدن به افق مطلوب از مسیر توسعه محصول می‌گذرد و در این مسیر مزیت‌های استراتژیک وجود دارد.

توکلی تصریح‌کرد: عدم خودباوری به این مسیر، یکی از آسیب‌های صنعت خودرو است که ما را در عرصه رقابت جهانی جا می‌گذارد.

برنامه چهار ساله صنعت خودرو

توکلی لاهیجانی بیان‌داشت: برنامه وزارت صمت برای صنعت خودرو در سه گام طراحی شده که نخستین گام آن تثبیت جریان تولید است. امسال پس از چهار سال این اتفاق افتاده و به تولید بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه تا پایان سال دست خواهیم یافت.

وی گفت: گام دوم سخت‌تر خواهد بود که توسعه بُن‌سازه‌ها (پلتفرم‌ها)ی بومی در کشور و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: در گام سوم باید بتوانیم بر اساس مزیت‌رقابتی، به توسعه بازارهای صادراتی خود بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =