به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، پروژه اخذ عوارض به صورت الکترونیکی از ۲۸ اسفند ۹۷ آغاز شد و در گام اول چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان به سامانه ETC (پرداخت الکترونیکی عوارض) مجهز شدند؛ پس از آن ۳ آزادراه دیگر به این سامانه تجهیز شدند و در حال حاضر ۱۲ آزادراه کشور به سامانه اخذ الکترونیک عوارض مجهز هستند که بهزودی به تعداد ۱۶ آزاد میرسد.
در سیستم پرداخت الکترونیک، اخذ عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی و بدون رد و بدل کردن پول نقد انجام میشود؛ پس از عبور خودرو از گیت عوارضی، پلاکها با دوربینهای سامانه خوانده میشود، اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال میشود و پس از یک تا ۱۵ روز باید پرداخت عوارضی توسط کاربر انجام شود؛ با این حال شرکتهای آزادراهی از عدم مشارکت شرکتهای بیمهگر و تا حدودی پلیس برای تجهیز زیرساخت شبکه پرداخت گلایه دارند.
عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهرهبرداری و نگهداری آزادراههای کشور امروز درباره وصول درآمدهای آزادراهی از محل اخذ عوارض الکترونیکی، گفت: بعد از عدم همراهی مردم در پرداخت عوارض آزادراهی الکترونیکی، وصول درآمدهای آزادراهی با کمک مجلس قانونمند شده است، اما از آنجایی که هنوز پلیس و شرکتهای بیمهگر صد درصد پای کار نیامدهاند نرخ وصول درآمدهای آزادراهی نسبت به دریافت نقدی عوارض پایین است.
وی درباره اینکه همکاری شرکتهای بیمهگر با این طرح چطور به افزایش وصول درآمدهای آزادراهی کمک میکند، گفت: بیمه شیوهنامه همکاری را امضا کرده است، اما در پیاده سازی که مثلاً باید از طریق وبسرویس به شرکت مجری آزادراه وصل شود تا هنگام صدور خدمات بیمهای و بیمهنامه، راننده را مکلف به تسویه عوارض آزادراهی کند، تعلل دارد.
مدیرکل بهرهبرداری و نگهداری آزادراههای کشور درباره میزان همکاری مردم با پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراهها، گفت: گروهی از مردم قانونمدار هستند و بدون عامل بازدارنده عوارض را پرداخت میکنند، اما درصد قابل توجهی بدون عامل بازدارنده از پرداخت عوارض غیر نقدی خودداری میکنند.
وی خبر داد که بهطور میانگین نرخ وصول عوارض غیرنقدی آزادراهی به ۷۰ درصد رسیده است و گفت: این رقم قبلاً ۴۰ درصد بود و پیشرفت خوبی کرده است، اما هنوز ۳۰ درصد تا پرداخت کامل فاصله داریم.
به گفته ای مقام مسوول این ۳۰ درصد در شرایطی که نرخ عوارض آزادراهی از سال ۹۹ تغییر نکرده است، اما هزینههای نگهداری آزادراه و پرداخت حقوق و دستمزدها افزایش داشته، برای شرکتهای آزادراهی گران تمام میشود
وی گفت: شرکتهای آزادراهی که بهرهبردار پروژه هستند درآمد خود را از محل وصول عوارض تامین میکنند و به دلیل همین فاصله ۳۰ درصدی تا پرداخت نقدی، علاقهمند به مشارکت بیشتر برای الکترونیکی شدن سایر آزادراهها نیستند.
هماکنون مهلت پرداخت عوارض آزادراهی الکترونیکی ۱۵ روزه است که اگر رانندگان کیف پول الکترونیکی داشته باشند بدون ارسال پیامک عوارض برداشت و وصول میشود.
ارسال نظر