به گزارش ایراسین، سید رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ما اجازه نداریم گرفتار حاشیه سازی ها شویم، بلکه باید عقب ماندگی ها و گرفتاریهای معیشتی مردم را جبران کنیم که نیازمند همدلی و هم افزایی است.
وی بیانداشت: در روزهای اخیر یک خبر کذب منتشر شد، اتهامی که نه در شان مجلس و نه دولت بود و در حقیقت ظلم بزرگی بود؛ سوال این است که چرا با آبروی نظام بازی میشود؟ زیرا به حیثیت مجلس و دولت و همچنین به اعتماد عمومی خدشه وارد شد.
فاطمیامین ادامهداد: ملت ایران بداند که شخص فاطمیامین و نمایندگان خانه ملت آلوده به فساد نشدهاند.
وی اضافهکرد: چرا دولت و مجلس تخریب میشوند؟ چرا رابطه بین دولت و مجلس تخریب میشود؟ چرا برخی برای کشور هزینهتراشی میکنند؟ و چرا ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم میشود؟ آیا اینها جنگ روانی نیست؟
وزیر صمت یادآور شد: در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ و پیش از تشکیل دولت مردمی، رابطهای بین یکی از واحدهای مجلس و یکی از خودروسازان متخلف (که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان تخلف نزد دستگاههای نظارتی دارد و در حقیقت مافیای خودرو است) شکل گرفت؛ اما در این زمینه هیات رییسه وقت مجلس ورود و از حیثیت مجلس دفاع کرد.
وی اظهار داشت: چرا آن اقدام که مربوطه به سال ۱۴۰۰ است، به موضوع استیضاح گره زده میشود؟
فاطمیامین گفت: تیتر میزنند «لابیهای آمریکایی فاطمیامین»؛ ما کجایمان به آمریکاییها میخورد؟ چرا بیرون مجلس عدهای خوشحالند و چه میکنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟
وی افزود: میگویند «تیغ و گیوتین استیضاح»! مگر اینجا قتلگاه است؟ سوالهایی نمایندگان مردم میپرسند و بنده پاسخگو هستم. اگر پاسخها را منطقی دیدید در خدمت مردم خواهم بود و در غیر این صورت عرصه را به خدمتگزار دیگری واگذار خواهم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیانداشت: چرا دو قطبیسازی میشود؟ چه کسی دنبال دوقطبیسازی است؟ این در حالی است که دولت و مجلس انقلابی باید با هم و در کنار هم مسائل را حل کنند و هر کس به دنبال فضای دوقطبی است، در حال خیانت کردن است.
وی بیانداشت: یکی از سخنرانان این جلسه به شرکتی اشاره کرد که فقط سه هزار میلیارد تومان گرانفروشی دارد و پروندهاش در سازمان تعزیرات حکومتی مفتوح است و یکی از معاونان بنده را به قصد کشت مضروب کرده است.
فاطمیامین اضافهکرد: چه کسانی در شعبه ۲۷ جنایی رفتند و برای ضارب وساطت کردند تا بیرون بیاید؟
وی تصریحکرد: با هرگونه رانتخواری و ویژهخواری مقابله خواهم کرد و در این راه آماده ام تا تاوان هم بدهم.
نشانه های بهبود در صنعت خودرو آشکار شده است
وزیر صمت در ادامه با اشاره به موضوع خودرو، گفت: صنعت خودروی ایران بیمار است و از دردهای مزمن رنج میبرد.
وی با بیان اینکه اکنون در این صنعت به جای خوبی رسیدهایم، خاطرنشانکرد: در آغاز وزارت و در ابتدای دولت دو راه پیش روی خود میدیدیم؛ نخست اینکه درخصوص صنعت خودرو کوتاه بیایم و بهجای اینکه وسط میدان بیایم، شاکی شوم و محبوبیت خود را دنبال کنم. دوم اینکه وارد میدان عمل شده و مسائل را زیرساختی حل کنم.
فاطمیامین تاکید کرد: اکنون در میانه جراحی این صنعت هستیم و نشانههای بهبود حاصل شده است.
وی اظهار داشت: صنعت خودرو مسائل زیادی دارد، اما این روزها قیمت خودرو بیشتر به چشم میآید.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریحکرد: اگر در سالهای گذشته توقف و کاهش تولید نداشتیم، اگر واردات خودرو متوقف نمی شد و اگر در نیمه دوم ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی شد، ما این روزها را در صنعت خودروی کشور نمی دیدیم.
وی یادآوریکرد: صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است، لذا با فراز و نشیب تحریمها دچار مشکل میشود.
فاطمیامین گفت: در ۱۰ سال گذشته هر زمان تحریم ها شدت گرفت، تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه رسید، اما سال ۱۴۰۱ تنها سالی بود که با وجود تداوم تحریمها تولید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید.
وی به آغاز دو تازه تحریم ها در سال ۹۷ اشاره کرد که شروع آن با صنعت خودرو بود و تاکید کرد: این مساله بدان معناست که دشمن میداند خودرو مسائل اجتماعی و ابعاد اقتصادی دارد و روی آن دست گذاشته است.
وزیر صمت یادآور شد: این در حالی است که با تلاش های انجام شده، در پایان سال گذشته تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگها به کمتر از یکهزار دستگاه رسید و رشد ۳۹ درصدی در تولید خودرو حاصل شد.
وی تاکید کرد: رویکرد ما داخلی سازی خودروهای خارجی نیست، بلکه اعتماد به جوانان و شرکتهای دانش بنیان و همچنین طراحی خودروهای داخلی است که این موضوع نیز در حال تحقق است و این راهکار خنثی سازی تحریمها است.
این عضو کابینه دولت در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار پرداخت و اظهار داشت: نخستین دلیل، فاصله زیاد عرضه و تقاضا است. این در حالی است که از اردیبهشت ۱۴۰۱ تورم خودرو کاهشی شد و شیب کاهش آن بیشتر از شیب تورم کشور است.
وی، همچنین به آغاز جنگ ارزی از آبان گذشته اشاره کرد که مسبب افزایش قیمت بازاری خودروها شد؛ زیرا از آذر ماه شاهد افزایش تقاضای کاذب برای خودرو بودیم.
فاطمیامین با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موضوعی نیست که در اختیار وزارت صمت باشد، یادآوری کرد: ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم و قیمت خودرو در بازار نیز معلول متغیرهای اقتصادی است.
لزوم افزایش تولید و واردات خودرو
وی در تشریح اینکه در این شرایط چه باید بکنیم، افزود: افزایش تولید و افزایش واردات، همه آن کاری است که باید انجام داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع واردات خودرو، گفت: ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت ماه پارسال وجود داشت تا اینکه آییننامه واردات در شهریورماه ۱۴۰۱ در دولت به تصویب رسید. در آذر ماه گذشته نخستین نمونه خودروها وارد کشور شد تا تستهای مختلف زیست محیطی، استاندارد و غیره را پشت سر بگذارد و روز گذشته نخستین سری از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص شد.
وی با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است، اظهار داشت: با مشکلات زیادی در موضوع واردات خودرو مواجه هستیم. فقط در یک فقره، قانونی مربوط به سال ۷۱ وجود دارد که در آن ذکر شده که اگر گمرک به دنبال قیمتگذاری خودروی وارداتی است باید از شرکت سازنده آن استعلام بگیرد و چقدر این امکان اکنون وجود دارد؟
فاطمی امین به دیگر مشکلات واردات اشاره کرد و ادامهداد: اکنون مدتهاست خودرو وارد گمرک شده است، اما گفته میشود باید استاندارد اروپا (E-mark) داشته باشد یا میگویند کمربند عقب خودرو استاندارد اروپا ندارد! و اینها بخشی از مصائب حکمرانی ما است و باید فرآیندها و قواعد را اصلاح کرد.
وی یادآور شد: سال ۸۲ که ممنوعیت واردات برداشته شد، ورود نخستین دسته از خودروها به کشور دو سال به طول انجامید و اکنون ۶ ماهه در حال انجام است.
وزیر صمت تاکید کرد: برنامه اولیه ما این است که با انجام واردات و همچنین افزایش تولید، التهابات بازار خودرو کاهش یابد.
وی بیانداشت: در بهمن ماه گذشته دولت آیین نامه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد را ارائه و تصویب کرد، اما با آن مخالفت شد. مجددا دولت لایحه دوفوریتی تصویب کرد تا این مشکل برطرف شود.
عرضه خودرو در بورس
فاطمیامین گفت: ما عرضه خودرو در بورس را به منظور ثباتبخشی به بازار ارائه کردیم، اما در میانه راه متوقف شد.
وی اظهار داشت: سال گذشته هفت میلیون خودرو در کشور شمارهگذاری شد که یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه آن خودروهای نو بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه خودروهای کارکرده و دست دوم در بازار قیمتگذاری میشوند، تصریحکرد: با عرضه خودرو در بورس، هم قیمتهای بازاری کاهش می یافت، هم روند قیمتها کاهشی بود و اگر تداوم می یافت مرجع قیمتی برای خودروهای دست دوم می شد؛ اما این ابزار از ما گرفته شد.
وی تصریحکرد: بهطور قطع خودروسازان ما ناکارآمد، دارای بهره وری و کارایی کم هستند و باید به ایمنی و تولید محصولات جدید اهتمام داشته باشند، اما راه آن فرافکنی و فقط شاکی بودن نیست.
فاطمیامین بیانداشت: وضعیت کنونی صنعت خودرو ممقصران پنهانی دارد که ضربه زده اند و پنهان شده اند؛ اما من ایستادهام و به فضل الهی و با کمک شما نمایندگان مجلس مشکلات را حل خواهم کرد که فرصت میخواهد.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه چهار ساله طراحی شده برای صنعت خودرو، در دوره نخست تمرکز بر ثبات و افزایش تولید است که سال گذشته رشد ۳۹ درصدی تولید محقق شد و در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد تولید به ۵۷ درصد رسید.
این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته بهطور متوسط قیمت انواع خودروها ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.
وی گفت: در صنعت خودرو مافیا داریم که تخلف و تهدید میکند و از افزایش تولید ناخشنود است.
فاطمی امین ارزش بازار خودرو و قطعات آن را بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و تاکید کرد: چنین بازاری مافیا دارد که مدام در حال مقاومت و کارشکنی است، اما ما ایستادهایم و به فضل الهی مشکلات را حل خواهیم کرد.
ارسال نظر