تارا

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان همگن، حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو را فرصتی برای ارائه توانمندی قطعه سازان و خودروسازان ایرانی برشمرد و گفت: کاهش مشکلات صادراتی و تطابق با استانداردهای روسیه، مسیر شرکت‌های ایرانی را برای حضور پررنگ در بازار این همسایه شمالی هموار خواهد کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، ابراهیم دوست زاده عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان همگن، با اشاره به برنامه‌ریزی انجمن قطعه سازان همگن برای حضور شرکت‌های قطعه ساز و خودروساز ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی۲۰۲۳ مسکو، گفت: سال گذشته این انجمن نخستین بار در این نمایشگاه حضور یافت و هرچند تصمیم‌گیری برای حضور شرکت‌های ایرانی بسیار دیرهنگام اتفاق افتاد، اما با همکاری و مساعدت وزارت صمت، وزارت امور خارجه و سفارت ایران در روسیه، حضور بسیار خوبی را شاهد بودیم.

وی گفت: با توجه به دعوت روس‌ها برای دومین سال متوالی به‌منظور حضور در این رویداد نمایشگاهی، امسال نیز استقبال بسیار خوبی را از سوی خودروسازان، قطعه سازان و زنجیره تامین شاهدیم؛ در این زمینه طبق تقویم نمایشگاه، از مدتی قبل ثبت نام از شرکت‌ها آغاز شده که تا پایان ماه جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور تصریح کرد: نمایشگاه امسال با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران، از ۲۱ تا ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ (۳۰ مرداد تا دوم شهریور) با حضور مقامات و مدیران بلندپایه دولتی و بخش خصوصی ایران و روسیه برگزار می‌شود که در آن علاوه بر اعزام هیات تجاری جهت بازدید از نمایشگاه، برگزاری نشست‌های تخصصی با خودروسازان و قطعه سازان دیگر کشورها، حضور در نشست مشترک با انجمن‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی روسیه و بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیران صنایع خودروسازی روسیه پیش‌بینی شده است.

نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو، فرصتی برای ارائه توانمندی قطعه سازان و خودروسازان ایرانی

وی با اشاره به برخی دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته، خاطرنشان کرد: اکنون صادرات هر دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به روسیه کلید خورده و برخی قطعه سازان نیز با امضای قرارداد، به انجام صادرات قطعات مورد نیاز طرف‌های روسیه پرداخته‌اند.

دوست زاده بیان داشت: نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو نیز اواخر مرداد و اوایل شهریور امسال برگزار خواهد شد و نسبت به سال گذشته، متراژ نمایشگاهی بیشتری را برای غرفه سازی شرکت‌های ایرانی در اختیار داریم. همچنین ۲۰ هزار متر مربع از سوی روس‌ها به عنوان نمایشگاه خودرو (Car Show) در نظر گرفته شده که خودروسازان ایرانی، روسی و دیگر کشورهای شرکت کننده می‌توانند اتومبیل‌های تولیدی خود را در آن به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: امسال نیز در نظر داریم غرفه جداگانه‌ای را در پاویون ایران به منظور نمایش توان مهندسی و دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در عرصه خودرو و قطعه سازی اختصاص دهیم.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن اظهار داشت: با استقبال انجام شده، امسال علاوه بر حضور دو خودروساز بزرگ کشور، برخی خودروسازان خصوصی نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت و در کنار خودروهای سدان و سواری، توان کشورمان در تولید وانت نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو، فرصتی برای ارائه توانمندی قطعه سازان و خودروسازان ایرانی

چینی‌ها و ترک‌ها، دو رقیب اصلی ایران

وی تصریح کرد: همچون سال گذشته، شرکت‌های چینی و ترک را دو رقیب اصلی ایرانی‌ها در این نمایشگاه و بازار می‌دانیم و کاهش مشکلات حمل و نقلی، گمرک، مبادلات پولی و مالی و غیره، می‌تواند راهگشای شرکت‌های ایرانی برای حضوری قوی‌تر در این بازار همسایه شمالی باشد.

دوست زاده تاکید کرد: نمایشگاه سال گذشته در بحبوحه تحریم اروپا و غرب علیه روسیه برگزار شد و شاید تاثیر آن بر مردم روسیه به عنوان مشتریان نهایی ملموس نبود، اما امسال کمبودها و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها بیشتر به سطح جامعه روسیه منتقل شده و انتظار می‌رود که فرصت بیشتری برای شرکت‌کنندگان ایرانی به منظور عرضه و فروش محصولاتشان، همچنین عقد قراردادها فراهم باشد.

لزوم وجود دفتری برای پیگیری امور صادراتی شرکت‌ها

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به موفقیت قابل قبول شرکت‌کنندگان ایرانی در اتومبیلیتی ۲۰۲۲، تبدیل برخی تفاهم‌نامه‌ها به قراردادهای همکاری و فروش قطعات و تجهیزات، گفت: به طور قطع وجود دفتر ثابتی از سوی انجمن و زنجیره تامین در مسکو که مسائل مربوط به صادرات را بتوان از نزدیک پیگیری کرد، در موفقیت هرچه بیشتر شرکت‌های ایرانی تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: امسال نیز همچون سال گذشته باید بخشی از انرژی زنجیره تامین صرف ایجاد و توسعه مسیر صادرات و همکاری شود. در این زمینه مشکلات اصلی شامل مشکلات داخلی صادرات، معضلات ورود به مرز روسیه، مشکل تطبیق با استانداردهای روسیه و غیره، شناسایی و راهکارها نیز مشخص شده است و امیدواریم با کمک همه دست‌اندرکاران امر از وزارت صمت، وزارت امور خارجه، سفارت ایران در روسیه و سازمان توسعه تجارت بتوانیم مشکلات را پشت سر گذاشته و با حداکثر توان در این بازار حضور یابیم.

انعقاد تفاهم ۷۰۰ میلیون یورویی در زمینه خودرو و قطعات با روسیه، از جمله دستاوردهای نمایشگاه پارسال بود.

به اعتقاد کارشناسان، پتانسیل چهار تا پنج میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و به‌ویژه بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه برای ایرانی‌ها وجود دارد.

اردیبهشت ‌امسال قرارداد صادرات خودروهای شاهین، کوئیک و ساینا از گروه خودروسازی سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس به‌میزان ۴۵ هزار دستگاه و ارزش ۴۵۰ میلیون یورو طی سه سال منعقد شد. همچنین این گروه خودروسازی صادرات محصولات پی ۹۰ (کادیلا) و شاهین به روسیه را در دستور کار دارد که همگی از دستاوردهای حضور قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی در نمایشگاه پارسال است.

نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو، فرصتی برای ارائه توانمندی قطعه سازان و خودروسازان ایرانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =