پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: سرمایهگذاریهای کلانی که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حوزه صنعت فولاد کشور انجام شد، توانمندی و دانش فنی تولید انواع محصولات نهایی و نیمهنهایی فولادی تخت شامل تختال، کلاف گرم، کلاف سرد، کلاف قلع اندود، کلاف گالوانیزه و رنگی که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف مانند خودروسازی، انواع لولههای انتقال سیالات، لوازمخانگی، ساختمانسازی، مخازن و پروفیلهای ساختمانی دارند را برای کشور به ارمغان آورد.
این محصولات مطابق استانداردهای معتبر جهانی و نیاز بازارهای داخلی و صادراتی تولید و تحویل مشتریان میشود که در مراحل مختلف تولید از جمله فولادسازی، نورد گرم، نورد سرد و پوششدهی ضمن بازرسیهای کنترل کیفی نظاممند، از محصولات نمونهبرداری شده و آزمایشهای لازم بهمنظور تطبیق محصول تولیدی با مشخصات سفارش مشتری و الزامات استاندارد انجام و نتایج آن در قالب اسناد گواهی کیفیت به مشتریان ارائه میشود.
باتوجه به تخصصی بودن حوزه مصرف محصولات فولادی تخت، صنایع مصرفکننده دارای رویهها و دستورالعملهای فنی اختصاصی هستند که طبق آن مواد ورودی به خط تولید خود بازرسی و آزمایشهای مربوطه را در آزمایشگاههای استاندارد انجام و صحت خواص محصول تولیدی را با الزامات استاندارد و نتایج گواهی کیفیت صادره از شرکت فولادساز تطبیق میدهند.
به طور مثال در صنعت خودروسازی کشور و دو شرکت ایرانخودرو و سایپا رویه فوق با چارچوبهای دقیق و ساختاریافتهای پیادهسازی و عملیاتی شده است. ضمن اینکه به دلیل جایگاه خاص و استراتژیک این صنعت تعاملات تولیدکنندگان و محصولات فولادی با این گروه از مشتریان در جهت تأمین پایدار و تولید ورقهای فولادی کیفی و تبادل دانش فنی در قالب مذاکرات فنی و تجاری منظم ماهیانه بازدید از خطوط تولید و بررسی فرایندهای تولید به طور مستمر انجام میپذیرد.
ورقهای فولادی مورد مصرف در انواع خودروهای تولید داخل، متناسب با نوع قطعه و کاربرد آن دارای مشخصات ویژهای شامل ضخامت، عرض، گرید، کیفیت سطح و رواداری است که عمدتاً برگرفته از طراحیهای شرکتهای خودروساز خارجی صاحب امتیاز مانند پژو و کیا و مطابق استانداردهای معتبر جهانی نظیر اتحادیه اروپا (EN) پژو سیتروئن (PSA) و ژاپن (JIS) است.
بهعنوانمثال برای درب موتور و سقف خودروی پژو پارس از ورق فولادی با ضخامت 8/0 میلیمتر و کیفیت سطح MB با گرید DC04(EN 10130) برای درب صندوق خودروی دنا از ورق فولادی با ضخامت 8/0 میلیمتر و کیفیت DC04(EN 10130)، برای درب صندوق پژو پارس از ورق با ضخامت 7/0 میلیمتر و کیفیت سطح MB و کیفیت DC04(EN 10130)، برای قطعات تقویتی و کابین خودرو که به لحاظ ایمنی از اهمیت ویژهای برخوردار است از ورق فولادی با ضخامت 3 میلیمتر و گرید HE335D(PSA-B53) که از گریدهای پراستحکام است استفاده می شود
همچنین برای قطعه اصلی بدنههای جانبی خودروهای تیبا و کوئیک از ورق با ضخامت 7/0 میلیمتر باکیفیت سطح MB و گرید DC04(EN 10130)، استفاده میشود و برای قطعات شاسی خودروهای سواری گروه سایپا از ورقهای استحکام تسلیم بالا که مناسب فرم دهی سرد است با ضخامت 3 و 4 میلیمتر و گریدهای SAPH 440 (JIS113) و S4220MC (EN10149-2) استفاده میشود.
بنابراین در صنعت خودروسازی از طیف وسیعی از ورقهای فولادی با گرید و ابعاد ضخامتی متنوع استفاده میشود که دقیقاً مطابق با سفارش خودروسازان، تولید شده و در اختیار آنها قرار میگیرد. علاوه بر این طبق سیاستگذاریهای صورت گرفته با هدف قطع وابستگی صنعت خودرو کشور به واردات ورقهای فولادی مورد نیاز، تلاش فولادسازان بر افزایش عمق بومیسازی فولادهای پراستحکام پیشرفته بهمنظور پاسخگویی حداکثری به نیاز فعلی و آتی خودروسازان معطوف شده و تولید انواع فولادهای پراستحکام دوفازی، فریتی-بینیتی و پخت سخت شونده در طرح های توسعه آنها با جدیت دنبال میشود.
در این راستا از طریق تعاملات مستمر و مؤثر تولیدکنندگان ورهای فولادی، با خودروسازان داخلی و بهرهگیری از چارچوبهای فنی و استاندارد و الگوبرداری از خودروسازان معتبر جهانی، نقشه راهی برای تامین نیازهای بالفعل و بالقوه صنعت خودروسازی کشور ترسیم و اجرایی شده که امیدواریم در آینده نزدیک صنعت فولاد کشور در جایگاه یک صنعت مادر تغذیه کننده اصلی ورق های فولادی نسل جدید خودروسازان خواهد بود.
ارسال نظر