به گزارش ایراسین و به نقل ایرنا، محمدحسین اظهار کرد: افزایش بازدهی نیروگاههای موجود یکی از روشهایی است که میتوانیم برای کمک به تأمین برق انجام دهیم
وی استفاده از انرژیهای خورشیدی را یکی دیگر از روشها دانست و ادامه داد: بر همین اساس یک نیروگاه خورشیدی در محل شرکت برای شارژ خودروها نصب شده که میتوانیم به توسعه تجدید پذیرها کمک کنیم.
مدیر شرکت بر و کنترل مپنا در پاسخ به ایرنا در باره اینکه آیا انرژیهای خورشیدی میتوانند برای ایستگاههای شارژ مورداستفاده قرار گیرند گفت: البته که برق خورشیدی میتواند برای ایستگاههای شارژی خودروها مورداستفاده قرار گیرد.
رفان از ورود گروه صنعتی مپنا به بحث خودروهای برقی از سال پیش اشاره کرد و گفت: تولید خودرو برقی کمک مؤثری به حفظ محیطزیست است.
وی ادامه داد: فعالیتهای این گروه در زمینه طراحی، ساخت و قطعات و زیرساختهای موردنیاز توسعه خودروهای برقی به نتیجه رسیده است.
مدیر شرکت برق و کنترل مپنا خاطرنشان کرد: اکنون الی سه خودرو برقی تولید کردهایم و یک اتوبوس برقی نیز ساخته شده است.
رفان ادامه داد: برای ساخت تعداد بیشتری اتوبوس قرارداد بسته شده است و همه اجزا و پیشرانههای خودرو برقی در این شرکت طراحی شده است.
وی افزود: در زمینه ساخت شارژرها نیز انواع آن را از یک کیلووات تا بالای ۶۰۰ کیلو وات که برای شارژ اتوبوس مناسب است طراحی شده است.
مدیر شرکت برق و کنترل مپنا گفت: اکنون نیز شبکه شارژ را طراحی کردهایم که از مرکز کنترل میشود و میتواند اطلاعات موردنیاز را اختیار مصرفکننده قرار دهد.
رفان به توجه وزارت نیرو، شهرداری تهران و سایر مسئولان به ضرورت توسعه خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: اکنون اقدامهای عملی زیادی دراینخصوص انجام شده است.
وی ادامه داد: اکنون ۴۰ ایستگاه شارژ در تهران راهاندازی کردهایم که ۱۵ ایستگاه در داخل شهر تهران قرار دارند.
تعرفه برق نیاز به اصلاح برای خودروهای برقی دارد
مدیر شرکت برق و کنترل مپنا با اشاره به اینکه اکنون تعرفههای برق پلکانی محاسبه میشود گفت: این امر سبب شده هزینههای خیلی زیادی به دارندگان خودرو برقی تحمیل نشود.
رفان ادامه داد: باید تعرفه برق برای خودرو برقی تعریف شود و درعینحال اگر بالاترین میزان هم محاسبه شود در مقایسه با سوخت بنزین بهصرفهتر خواهد بود.
وی افزود: مقرر است وزارت نیرو برای خودروهای برقی کنتورهای اختصاصی نصب کند که این امر میتواند به توسعه این نوع خودرو کمک کند.
مدیر شرکت برق و کنترل مپنا با بیان اینکه هنوز تولید داخلی خودرو برقی کامل محقق نشده است افزود: بهزودی و از یک سال و نیم آینده این کار سرعت خواهد گرفت.
رفان تصور اینکه ورود خودروهای برقی شبکه برق را مشکلدار میکند را نادرست ارزیابی کرد و گفت: مصرف برق این نوع خودرو بر شبکه تأثیر خیلی زیادی ندارد.
وی ادامه داد: ضمن آنکه میتوانیم با افزایش بازدهی نیروگاههای موجود این افزایش را برای خودروهای برقی استفاده کنیم.
مدیر شرکت برق و کنترل مپنا میزان برق موردنیاز خودروهای سواری را حدود ۳۰ مگاوات و اتوبوسهای برقی را هم ۳۰ مگاوات اعلام کرد.
رفان افزود: اگر کل خودروهای برقی که وعدهدادهشده وارد شوند نیاز برق کشور را یک درصد افزایش میدهند که میتوان آن را بهراحتی تأمین کرد.
وی از تلاش گروه صنعتی مپنا برای افزایش توان نیروگاهی کشور خبر داد و گفت: نیروگاههای بخار و سیکل ترکیبی را بین یک تا ۲ مگاوات افزایش توان میدهیم.
مدیر شرکت برق و کنترل مپنا افزود: نیروگاههای گازی موجود را هم تا ۳ مگاوات افزایش ظرفیت میدهیم و میتوان این افزایش ظرفیتها را برای خودروهای برقی اختصاص داد.
رفان با بیان اینکه اکنون در زمینه انرژی مشکل داریم افزود: اگر به سمت استفاده از خودرو برقی حرکت کنیم میزان مصرف انرژی از چاه به نصف تقلیل خواهد یافت.
وی بازدهی خودروهای برقی را ۲ برابر بازدهی خودروهای بنزینی دانست و خاطرنشان کرد: گرچه قیمت این نوع خودرو بالاتر است؛ اما با تولید انبوه آن میتوان برای کاهش قیمت تلاش کرد.
مدیر شرکت برق و کنترل مپنا هزینه نگهداری خودرو برقی را بسیار کمتر از بنزینی دانست و افزود: درعینحال حاکمیت باید برای کاهش قیمت این نوع خودرو کمکهای اختصاص دهد.
رفان گفت: باید تلاش شود قطعی برق برای ایستگاههای شارژی ایجاد نشود.
وی از احداث ۱۲۳ دستگاه شارژ سریع و کند خبر داد و گفت: اکنون سرمایهگذارانی اعلام آمادگی کردهاند تا در جادههای تهران، اصفهان، کرمان مشهد و تبریز ایستگاه شارژ نصب کنند.
مدیر شرکت برق و کنترل مپنا از طراحی و ساخت موتور الکتریکی خبر داد و گفت: اکنون کشورمان به دانش تولید موتورهای الکتریکی دستیافته است.
رفان تفاوت هزینه خودرو برقی و بنزینی را بین ۱۰ تا ۵ برابر دانست و افزود: با هر قیمتی که محاسبه کنیم خودرو برقی مقرونبهصرفه است.
ارسال نظر