به گزارش ایراسین و به نقل از تجارت نیوز، بخشهای مختلف صنعت کشور در حالی فعالیت دارند که با انواع مشکلات و چالشهایی همچون کمبود مواد اولیه، گرانیها، نوسان قیمتها و مسائل بسیاری دیگری همواره مواجه هستند و این چالشها و مشکلات نیز منحصر به سالهای اخیر نیست و از سالهای دور صنعتگران با مشکلات دست و پنجه نرم کردهاند. با این وجود یکی از مهمترین مسائل پیرامون هر فعالیتی وجود بازار است به این معنا که تا خریداری نباشد تولید صرفاً فایدهای ندارد.
حمایت از قیمت تولیدات صنعتی؛ پیش شرط رقابت در بازارهای جهانی
در این میان برخی از حوزهها از جمله صنایع غذایی به دلیل وجود بازاری به بزرگی حدوداً ۹۰ میلیون نفر در داخل کشور شرایط خوبی را دارد. با این وجود کارشناسان معتقدند که برای داشتن بازاری پویا و صنعتی پویاتر همواره باید واردات و صادرات در همه حوزههای جاری باشد. لذا بخشی از تولیدات راهی بازارهای صادراتی میشود و بخشی از نیازهای کشور نیز از دیگر کشورها تأمین میشود. البته این موضوع مربوط به همه شاخههای صنعتی میشود و منحصر به یک یا چند صنعت نیست. به طوری که «حمیدرضا رستگار» رئیس اتاق اصناف استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص میگوید: در حوزه صنایع مختلف ما بازارهای زیادی برای صادرات داریم؛ به عنوان مثال اتحادیه فرش ما که یک قدمت زیادی در صادرات فرش دارد نیاز به حمایت دارند و این امکان را دارند که در بازارهای جهانی به خوبی محصولات ایران را به نمایش بگذارند. از سوی دیگر بازار آهن و فولاد ما نیز یک بازار خوب است به خصوص اینکه از نظر کمیت و کیفیت جزو ۱۰ کشور اصلی تولید کننده دنیا هستیم و با توجه به ارتباطات مرزی که با کشورهای منطقه داریم بازار خوبی در این حوزه داریم. ضمن اینکه اگر از قیمت کالاهای ایران هم حمایت کنند میتواند مناسب باشد و قیمت ما با کشورهای دنیا رقابتی است.
رستگار رئیس اتاق اصناف استان تهران: در بازار پوشاک هم با توجه به پیشرفتهایی که در این حوزه شده صنعتگران و فعالان این بخش این آمادگی را برای صادرات پوشاک دارند
رئیس اتاق اصناف استان تهران همچنین خاطر نشان کرد: علاوه بر صنایع نامبرده در حوزه صنایع غذایی هم قطعاً این ظرفیت را دارد و مواد غذایی تولیدی در کشور در تمام حوزهها حرف برای گفتن دارد. از سوی دیگر در بازار پوشاک هم با توجه به پیشرفتهایی که در این حوزه شده صنعتگران و فعالان بخش این آمادگی را برای صادرات پوشاک دارند. ضمن اینکه صنعت کیف و کفش نیز تولیدات بسیار خوبی دارند و لذا بیشتر بازارهایی که میتوان ارز آوری داشته باشد ظرفیتهایی است که اگر کار را به خود افراد اقتصادی بسپاریم و موانع صادرات را برطرف کنیم مطمئناً شرایط خوبی در حوزه صادرات صنایع در سال ۱۴۰۳ خواهیم داشت.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که در حوزه محصولات صنعتی عمدتاً کدام بازارهای خارجی مستعد تر هستند و قابلیت عرضه کالا در آنها را دارا هستیم گفت: با توجه به همجوار بودن و همچنین با توجه به کیفیت محصولات صنعتی تولیدی ایران، کشورهای مماس ما، کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس هر کدام متقاضی بخشی از تولیدات ما در حوزههای صنعتی مختلف هستند و میبینیم که تمایل زیادی به کالاهای ایرانی دارند.
رشد ۳ درصدی بازار جهانی پوشاک بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸
بر اساس این گزارش در حالی رستگار رئیس اتاق اصناف ایران پوشاک کشور را مستعد صادرات به دیگر بازارها میداند که بازار جهانی پوشاک نیز پویایی خاصی را دارد و به نظر میرسد در سالهای پیش رو روند رو به رشدی را به ثبت برساند. به طوری که طبق جدیدترین گزارش آماری که سایت آماری تحلیل استاتیستا ارائه داده است: در سال ۲۰۲۴، درآمد در بازار پوشاک در سرتاسر جهان تخمین زده میشود که به ۱.۷۹ تریلیون دلار برسد. از سوی دیگر دادههای آماری این گزارش حاکی از این است که پیش بینی میشود که این بازار بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ نرخ رشد سالانه حدود ۳ درصد را تجربه کند.
سایت آماری تحلیل استاتیستا: در میان بخشهای مختلف بازار پوشاک، بزرگترین بخش «پوشاک زنانه» است که پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۴ حجم بازار آن ۰.۹۴ تریلیون دلار باشد
نکته قابل تأمل در این گزارش اینکه، در میان بخشهای مختلف بازار پوشاک، بزرگترین بخش «پوشاک زنانه» است که پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۴ حجم بازار آن ۰.۹۴ تریلیون دلار باشد. این در شرایطی است که هنگام مقایسه درآمد جهانی تولید شده در بازار پوشاک، در ایالات متحده با درآمد تخمینی ۳۵۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ پیشتاز است.
افزایش تقاضای بازار پوشاک چین برای برندهای لوکس
از سوی دیگر این گزارش حاکی از این است که از نظر درآمد سرانه، پیش بینی میشود که بازار پوشاک با در نظر گرفتن جمعیت در سراسر جهان، در سال ۲۰۲۴ به ازای هر نفر ۲۳۰.۹۰ دلار تولید کند. همچنین پیش بینی میشود با نگاهی به سال ۲۰۲۸، حجم بازار پوشاک به ۱۹۶.۱ میلیارد قطعه برسد. علاوه بر این، رشد حجمی ۱.۳ درصدی در سال ۲۰۲۵ پیش بینی میشود. به این ترتیب طبق دادههای این گزارش، میانگین حجم هر نفر در بازار پوشاک ۲۴.۱ عدد در سال ۲۰۲۴ برآورد شده است.
سایت آماری تحلیلی استاتیستا: برآورد میشود که در سال ۲۰۲۴ درآمد بازار پوشاک ایران بالغ بر ۴.۹۶ میلیارد دلار باشد
از سوی دیگر علاوه بر این، پیش بینی میشود که ۹۵ درصد از فروش در بازار پوشاک تا سال ۲۰۲۴ به شرکتهای غیر لوکس نسبت داده شود. همچنین آنچه در این گزارش قابل توجه است این است که تحلیلگران معتقدند بازار پوشاک در چین با افزایش تقاضا برای برندهای لوکس مواجه است و مصرف کنندگان مایل به پرداخت قیمتهای عالی برای محصولات با کیفیت هستند.
علاوه بر این سایت آماری تحلیل استاتیستا در گزارش دیگری به بررسی بازار پوشاک ایران پرداخته و برآورده کرده است که در سال ۲۰۲۴ درآمد بازار پوشاک ایران بالغ بر ۴.۹۶ میلیارد دلار باشد و همچون روند جهانی در ایران نیز بزرگترین بخش بازار، پوشاک زنانه است. به نحوی که بازاری به ارزش ۲.۵۴ میلیارد دلار در سال جاری میلادی برای این بخش بازار پوشاک ایران برآورد شده است.
ارسال نظر