پورمجیب

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌ خودرو گفت: عرضه ۹ محصول جدید این گروه خودروسازی تا سال ۱۴۰۱ و کاهش ۵۰۰۰ دلاری ارزبری خودروها در پلتفرم جدید محقق خواهد شد.

به گزارش ایراسین، کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌ خودرو در جمع خبرنگاران با اشاره به عرضه ۹ محصول جدید این گروه خودروسازی تا سال ۱۴۰۱ گفت: با ورود 9 محصول جدید تا سال 1401 کاهش ۵۰۰۰ دلاری ارزبری خودروها در پلتفرم جدید محقق خواهد شد.

وی در ادامه افزود: پنج محصول راناپلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیک و پژو ۲۰۷ پانوراما جزو برنامه توسعه محصول در سال ۹۹ و چهار محصول صندوقدار K۱۳۲، کراس اوور K۱۲۵ و هاچ بک K۱۲۱ و همچنین دنای برقی نیز از بهمن سال ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد.

پورمجیب اقدامات توسعه‌ای ایران‌خودرو در شرایط تحریم را سبب حفظ رونق تولید و مقابله با اثرات تحریم صنعت خودرو دانست و تأکید کرد: این توسعه همراه با ارتقای کیفیت و استاندارد و منطبق با الزامات قانونی خواهد بود، همچنین تجهیز محصولات به گیربکس اتوماتیک نیز بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای برای محصولات جاری است.

وی با اشاره به طراحی پلتفرم اختصاصی ایران خودرو، تصریح کرد: توسعه این پلتفرم با پوشش حداکثری استانداردها و الزامات به‌روز و قوانین داخلی و حتی بازارهای صادراتی خواهد بود.

پورمجیب گفت: پلتفرم ایران خودرو ضمن دارا بودن قابلیت انطباق با قوای محرکه، عمق ساخت داخل بالایی داشته و کیفیت تولید آن در سطح کلاس جهانی است، همچنین قابلیت پوشش رده‌های مختلف خودرویی شامل سدان، وانت، هاچ بک و کراس اوور را خواهد داشت.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو درباره میزان جلوگیری از خروج ارز با طراحی این پلتفرم و تولید خودروهای مرتبط با آن، گفت: در خودرویی که بهمن سال آینده از خانواده طراحی شده بر روی این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد، بالغ‌بر ۹۲ درصد خودکفایی به چشم می‌خورد که این عدد بی‌سابقه است و تا به حال هیچ محصولی در ایران تولید نشده که در شروع لانچ آن، این درصد از خودکفایی حاصل شده باشد.

پورمجیب گفت: در حال حاضر قیمت هر پک خودروهای وارداتی ۶۰۰۰ یورو ارزبری دارد و از این کمتر برای هیچ خودروی وارداتی نمی‌توان متصور بود بنابراین ۹۲ درصد خودکفایی نشانگر جلوگیری از خروج مقدار قابل توجهی ارز دارد.

وی افزود: محصول آتی که بر روی این پلتفرم طراحی شده با کمتر از ۱۰۰۰ دلار ارزبری وارد بازار خواهد شد که ارزش بالایی را برای کشور به لحاظ جلوگیری از خروج ارز حاصل خواهد کرد.

پورمجیب با بیان اینکه در شرایط خاص کشور، مقوله ارز یک عامل تعیین‌کننده در تولید به شمار می‌رود، گفت: اگر ارزبری تولید خودرو را مدیریت نکنیم، تداوم تولید دچار ابهام خواهد شد بنابراین حداکثر داخلی‌سازی در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در جهت تولید انبوه محصولات بر مبنای پلتفرم جدید، استفاده بهینه خواهد شد.

پورمجیب گفت: برای توسعه خانواده قوای محرکه کم‌مصرف نیز برنامه‌های گسترده‌ای در نظر گرفته شده که کاهش تعداد سیلندرها به سه عدد، کاهش حجم موتور و به‌کارگیری سیستم توربو، به‌کارگیری سیستم‌های الکتریکی و توسعه میکرو هیبرید بخشی از آن است.

وی درباره توسعه قوای محرکه هیبرید و برقی نیز گفت: محصولات رانا و دناپلاس را برای تولید در این بخش توسعه داده‌ایم، همچنین برنامه‌ریزی توسعه محصولات جدید با قوای محرکه هیبریدی و برقی نیز به‌منظور پوشش حداکثری نیازمندی‌های زیست محیطی در دستور کار است.

پورمجیب گفت: طراحی و توسعه گیربکس دستی ۶ دنده و آغاز تولید آن در سال ۱۴۰۰ و همچنین طراحی و توسعه گیربکس دوکلاچه اتوماتیک و تولید از سال ۱۴۰۲ از جمله برنامه‌های ایران‌خودرو در بخش توسعه گیربکس محصولات می باشد.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین ایران‌ خودرو، توسعه و بهبود قوای محرکه جاری به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را از برنامه‌های مهم و مؤثر این خودروساز عنوان کرد و گفت: بازنگری و بهبودهای قابل ملاحظه‌ای در طراحی سیستم‌های موتور به منظور کاهش مصرف سوخت انجام شده است، همچنین فرآیند کالیبراسیون مدیریت موتور و ارتقای استاندارد آلایندگی و توسعه سیستم‌های کاتالیزور جدید بخشی از برنامه‌های اجرا شده است.

پورمجیب، توسعه موتور ای.اف.۷ پلاس که سهم بالایی در محصولات ایران‌ خودرو دارد را بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای در بخش موتور برشمرد و گفت: براساس الزامات قانونی ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تجاری با موتور ملی به سطح یورو ۵ و کاهش میزان مصرف سوخت خودروهای جاری با موتور ملی تا یک لیتر در سیکل ترکیبی نسبت به حالت فعلی سبب توسعه موتور خانواده‌ای.اف شده است؛ این اقدام با حفظ مشخصه‌های موتوری مثل توان و گشتاور و دارا بودن پتانسیل توسعه بازار صادرات انجام شده است.

وی، طراحی و توسعه موتور ای.سی.۵ با سطح بالای داخلی‌سازی را از جمله دستاوردهای ایران خودرو در شرایط تحریمی و قطع همکاری‌های بین‌المللی دانست و افزود: این موتور قابلیت انطباق بر روی محصولات ایران‌خودرو را داشته و به میزان پنج درصد مصرف سوخت کم‌تری نسبت به موتور تی.یو.۵ دارد، همچنین با تولید این موتور علاوه بر حفظ سرمایه‌گذاری خط تولید موتور تی.یو.۵، امکان دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۵ برای محصولات جاری فراهم شده است.

پورمجیب از اجرای پروژه نصب موتور ایکس. یو.۷ در محصولات پارس، سمند بنزینی و دوگانه‌سوز و ۴۰۵ دوگانه‌سوز خبر داد و گفت: این اقدام علاوه بر ارتقای کیفی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی محصولات به یورو ۵ را به دنبال خواهد داشت.

وی از به کارگیری فرمان برقی در محصولات پژو ۲۰۷ و دناپلاس خبر داد و تصرح کرد: این اقدام سبب بهینه‌سازی مصرف سوخت و آلایندگی، افزایش راحتی و ایمنی و همچنین حذف روغن هیدرولیک خواهد شد.

پورمجیب در پایان ضمن اشاره به پروژه بهینه‌سازی سیستم دوگانه‌سوز محصول سمند، گفت: از اجرای این پروژه دستیابی به اهداف پیمایش دست کم ۳۰۰ کیلومتر، به حداکثر رساندن فضای صندوق عقب به دست کم ۳۵۰ لیتر، بهبود ایمنی و رفتار دینامیکی خودرو و تعمیم این پروژه به خودروهای گازسوز دیگر را دنبال می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =