به گزارش خبرنگار ایراسین، در مجامع عمومی و فوقالعاده بسیاری از شرکتهای بزرگ همواره سهمی برای مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته میشود. بنابراین تحقق مسئولیت اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان میتواند به ارتقای کیفیت زندگی در جوامع محلی بینجامد.
لازمه آن شناسایی آسیبها و نیازهای واقعی مناطق است، بعضاً شاهد اقدامات موازی و پیش پا افتاده در حوزه تحقق مسئولیت اجتماعی شرکتی هستیم و این در حالی است که باید به این حوزه کارشناسانهتر ورود شود تا نتایج پایدارتری داشته باشد.
کمکهای غیرنقدی باشگاه به جوامع محلی میتواند به احیای آنها و ارتقای سطح فرهنگی کمک و آن را تسریع کند. بررسی این موضوع طبق شاخص پذیرفته شده سازمانهای اجتماعی به نام شاخص توسعه انسانی انجام شده است. شاخصی که در آن عوامل مختلفی مانند سلامت، آموزش، استانداردهای زندگی، امید به زندگی، سالهای تحصیل و اقتصاد ملی سرانه در نظر گرفته میشود و برای تعیین میزان توسعه یافتگی و رفاه جوامع مختلف به کار میرود.
اقدامات معاونت فرهنگی و مسئولیتهای اجتماعی باشگاه در تحقق مسئولیتهای اجتماعی به شرح ذیل است:
۱- محرومیت زدایی
الف) شناسایی ظرفیتها و مطالعات منطقهای:
شناسایی ظرفیتها، بر حسب تشکیل کانونهای پیشرفت و شناسایی معتمدین، معینهای ورزشی و شورای راهبری صورت میگیرد.
ب) نیازسنجی بر اساس ظرفیتهای منطقه:
نیازسنجی، طی جلساتی که با معینها و معتمدین ورزشی و بازدیدهایی که از اماکن ورزشی صورت میگیرد، میسر میشود.
ج) برگزاری همایشهای ورزشی:
در راستای اعتماد سازی و ایجاد شور و نشاط همایشهایی نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکیت و … در دورههای معین برگزار میشود.
د) برگزاری مسابقات بومی محلی، جامهای فوتبال، فوتسال و والیبال و فستیوالهای متعدد در بخش بانوان و آقایان:
در ارتقای سطح کیفی بازیکنان و افزایش شور و نشاط ورزشی جامهایی طی دورههای مشخص و به مناسبتهای خاص برگزار میشود.
ه) استعدادیابی فوتبال و والیبال (آقایان و بانوان)
با نظر کمیته استعدادیابی باشگاه و در راستای رشد و ارتقای فوتبال و والیبال در منطقه و شناسایی استعدادها و معرفی به تیمهای آکادمی باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان پایگاههای استعدادیابی تشکیل شده است.
و) شناسایی و تربیت مربیان بومی در رشتههای متعدد ورزشی طبق استعدادیابی صورت گرفته است.
۲- ارتباط با افراد شاخص نهادها و ارگانهای مرتبط
همچنین در راستای تعامل با نهادها و هم افزایی در ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی و در جهت شناسایی و برندینگ باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان اقداماتی به شرح ذیل صورت میگیرد:
الف) برگزاری مراسم مختلف و همکاری با هیئات مذهبی
ب) برگزاری کارگاههای آموزشی جهت تیمهای پایه
ج) مساعدت به کودکان آسیب دیده و دعوت جهت حضور آنها در ورزشگاه نقش جهان
د) تجلیل از افراد شاخص جامعه نظیر پرستاران، خانواده شهدا و جانبازان، نخبگان و … به مناسبتهای خاص و مرتبط
و) برگزاری جشنهای هفته سپاهان
ز) تجلیل از سپاهانیهای سابق در تیمهای میهمان
همچنین خدمات فرهنگی آموزشی به ورزشکاران تیمهای ورزشی باشگاه در زمانهای غیرتمرین و مسابقات به منظور ارتقا سطح عملکردی ورزشکاران در سطوح مختلف باشگاه ارائه میشود.
موضوعات آموزشی که در قالب این فعالیت به ورزشکاران آموزش داده میشوند به شرح ذیل دسته بندی میشود؛
الف) سواد عاطفی: یعنی توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو احسن
ب) سواد ارتباطی: یعنی توانایی برقراری ارتباط با تمامی اعضای جامعه) روابط اجتماعی و آداب معاشرت
ج) سواد مالی: یعنی توانایی مدیریت اقتصادی درآمد) چگونگی پسانداز، سرمایهگذاری و مدیریت هزینه
د) سواد رسانه: یعنی توانایی تشخیص وثوق اخبار و دیگر پیامهای رسانهای
ه) سواد آموزش و پرورش: یعنی توانایی تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی
و) سواد رایانه: یعنی توانایی استفاده از مهارتهای هفتگانه ICDL .
محل برگزاری آموزشها بر اساس هماهنگی با سرپرست و سرمربی تیمها انتخاب میشود.
اساتید انتخاب شده با نظر کارشناس آموزش و با تأیید معاونت فرهنگی بکارگیری میشوند.
ارسال نظر