طیب نیا

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: امروزه در دنیا فعالیت مذهبی و دینی در سازمان‌ها رویکرد علمی و مدیریتی دارد و صرفا برگرفته از نظرات مدیرعامل و یا رویه‌های اجتماعی نیست. رویکردی که در فولاد مبارکه ساری و جاری است و برگزاری مسابقات قرآن کریم در سال گذشته نمونه‌ای از آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ضیافت افطاری با حضور طراحان و پشتیبانان سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم فولاد مبارکه اظهار کرد: معمولاً در ایران ایرادی که به فعالیت‌های مذهبی در سازمان‌ها گرفته می‌شود ناشی از یک نگاهی است که تصور می‌کنند برنامه‌های مذهبی در سازمان‌ها با دیدگاه ایدئولوژیک اجرا می‌شود و تمام شئون آن فعالیت را با این نگاه قضاوت می‌کنند. در صورتی که وقتی عمیق می‌شویم می‌بینیم برخی از این فعالیت‌های به ظاهر مذهبی در سایر نقاط جهان ریشه‌های مدیریتی و یک عقبه تئوریک علمی و اتفاقاً مدرن دارد.

وی به جنبشی در دانشگاه پرینستون آمریکا اشاره کرد و گفت: اخیراً دانشگاه پرینستون آمریکا که جزو دانشگاه‌های معتبر جهان محسوب می‌شود پروژه‌ای را کلید زده تحت عنوان «جنبش خدا در کار». این جنبش به این موضوع اشاره دارد که امروزه سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کارکنان با حقوق، دستمزد، مقام و پست به رضایت کامل نمی‌رسند و باید هدف ارزشمند تر و جدیدی برای آنها تعریف کرد تا برای آن ارزش کار کنند و در نتیجه مطالعات آنها، آن ارزش ایمان به خداست. چرا که صرف نظر از سطح شغل یا حقوق، کارمندان امروزی می‌خواهند وجود و کارشان برای ارزشی بالاتر از نان و پرداخت اجاره بها باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه به ارزش ایمان به خدا پرداخت و گفت: این برداشت از یک جمله از بخش ابتدایی کتاب «سِفر پیدایش» از عهد عتیق (۳۹ بخش نخست) که مورد وثوق یهودی‌ها و مسیحی‌ها است، گرفته شده و آن جمله این است: «زمین را رام کنید و بر پرندگان آسمان و ماهیان دریا و جنبندگان روی زمین با کار و تلاش تسلط پیدا کنید» یعنی آنها از یک آیه از کتاب آسمانی‌شان، جنبش راه اندازی کرده‌اند. در صورتی که ما هم مشابه آن را در قرآن کریم داریم آنجا که می‌فرماید: «وَسَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» یا در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَ سَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومُ مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لآَیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ.»

وی ادامه داد: امروزه دیگر تنها با پول و مقام کارکنان تمام وجود و روحشان را برای سازمان نمی‌گذارند. برای اینکه این اتفاق بیفتد نیاز به طرح یک ارزش بالاتری وجود دارد که باید آن را در سازمان و بین کارکنان ترویج داد و آن ارزش والاتر می‌تواند ایمان به خدا، تسخیر آسمان و زمین، تسلط بر زمین و جنبندگان و پیاده سازی عدالت و اینگونه مفاهیم الهی باشد.
طیب‌نیا با بیان اینکه بسیاری اتفاقات و تحولات بزرگ در دنیای امروزی هم با ظاهر همین ارزش‌های والا و معنوی پیش می‌رود، گفت: از این رو برنامه‌های دینی و مذهبی در سازمان‌ها صرفاً یک کار ایدئولوژیک و دینی نیست بلکه یک رویکرد مدیریتی است.

وی افزود: از طرف دیگر برخی بر این باور هستند که این اقدامات به دلیل دیدگاه مدیر یک مجموعه انجام می‌شود و مثلاً چون مدیرعامل یک فرد مذهبی است این فعالیت‌های دینی صورت می‌گیرد، در صورتی که در سازمان‌های برتر دنیا نیز برای آئین‌های مذهبی خود برنامه دارند و همانطور که ما مسجد داریم و وقتی به اقامه نماز اختصاص می‌یابد، در برخی سازمان‌های بزرگ و کارخانجات تولیدی هم، کلیسا و برنامه‌های مذهبی وجود دارد و به این امور بها داده می‌شود. لذا امروزه کارهای مذهبی و دینی، رویکرد علمی دارد و صرفاً برگرفته از نظرات مدیر عامل و یا رویه‌های اجتماعی نیست.

مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه هنری فورد مؤسس شرکت خودروسازی فورد لقب «ارزش ایمانی» گرفته، گفت: یکی از یادبودهایی که از هنری فورد باقی مانده انجیلی است با یادداشتی از تاریخ تولدش که در ابتدای آن ثبت شده، مشابه سنتی که ما در ثبت نام و تاریخ تولد فرزندان در ابتدای قرآن داشته‌ایم. همچنین او با داشتن ۳۵۰ هزار کارمند در سرتاسر جهان با ادیان مختلف، یک مؤسسه دینی و بین‌المللی به نام شبکه بین مذاهب فورد(FIN) راه اندازی کرده است. او در بیان هدفش از این کار می‌گوید ما در تلاشیم «مدل رهبری دینی» رو با ترکیب آموزه ادیان مسیحی، اسلام، یهود و بودیسم به سازمان‌های جهان ارائه کنیم.
حال سوال اینجاست ما که معجزه دینمان و پیامبرمان یک معجزه روشنگرانه و روشنفکرانه به نام «کتاب» است چرا مدل نداریم؟ ما که اسم کتاب آسمانی‌مان «خواندنی» است (قرآن) چرا این فرهنگ را ترویج نکنیم.

طیب‌نیا خاطر نشان کرد: البته در فولاد مبارکه این رویکرد (برگزاری مسابقات قرآن کریم طی یک دوره ۴۰ روزه با قالب و رویکرد جدید) به لطف الهی و با تلاش دوستان اتفاق افتاده اما انتظار این است که این رویدادها با سایر استراتژی‌ها و اهداف فولاد مبارکه هم‌راستا باشد لذا چند مطلب راجع به نحوه برگزاری مسابقات شامل محتوا و موضوع، قالب‌ها، زمان برگزاری، برگزارکنندگان و مخاطبان عرض می‌کنم.
وی افزود: موضوع نخست اینکه نباید این حرکت منحصر به بازه زمانی خاصی شود بلکه باید در طول کل سال استمرار داشته باشد؛ یعنی همانطور که برای جسم کارکنان در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی شده و برنامه ورزشی دائمی داریم، باید برای روح و روان خانواده بزرگ فولاد در طول سال نیز برنامه مستمر داشت و با رویدادهای مختلف قرآنی، فرهنگی آن را پوشش داد. این رویدادها می‌تواند از بهار قرآن آغاز و به مسابقات ختم شود و برخی از برنامه‌ها برای آموزش، علاقه‌مند کردن و یا درگیر کردن خانواده‌ها انجام گیرد.

مدیر عامل فولاد مبارکه بحث دوم مربوط به این مسابقات را موضوع و محتوای این فعالیت‌ها دانست و افزود: همانطور که بحث فرهنگ سازمانی از دغدغه‌های ماست خیلی خوب است که موضوع محوری مسابقات قرآن امسال «فرهنگ کار و تلاش» و «فرهنگ شکرگذاری» تعیین شود.

وی با بیان اینکه قرآن خود یک مکتب و یک فرهنگ غنی به شمار می‌رود، گفت: در مباحث مختلف قرآنی نیز باید جهت‌گیری‌ها مشخص و برای مثال در جهت شکرگذاری از این معارف غنی بهره‌مند شد و در واقع باید از محتوای غنی قرآنی هم در مسیر سایر اهداف فولاد مبارکه بهره جست.

طیب‌نیا شکل و قالب‌های مختلف تبیین مفاهیم قرآنی با رویکرد نوآورانه را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و گفت: در این راستا نیز باید با نوآوری و رویکردهای جدید فعالیت کرد زیرا فولاد مبارکه در زمینه‌های مختلف الگو بوده و می‌تواند با راه‌اندازی قالب‌های نو برای فعالیت‌های قرآنی نیز برای سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها الگو قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر فعالیتی نیاز به متخصصان و فعالان همان حوزه دارد، گفت: موفقیت کار به این است که مجریان و برگزارکنندگان، اهل قرآن و فعالیت‌های قرآنی باشند و به همین دلیل از ظرفیت‌های بیرون مجموعه و مؤسسات قرآنی مطرح و پیشرو استان بهره بردیم که البته این کافی نیست. وقتی تاکنون ۳۴ دوره این مسابقات را برگزار کرده‌ایم باید در داخل شرکت فولاد مبارکه افرادی آموزش دیده و توانمند شوند تا در کنار سایر افراد بخش اعظم کار را به عنوان مجری عهده‌دار شوند.

مدیر عامل فولاد مبارکه توجه به مخاطبان را از دیگر نکات مورد بحث عنوان کرد و گفت: مسابقات قرآن کریم یکی از رویدادهایی است که بیش از سایر رویدادهای موجود، خانواده‌ها را درگیر می‌کند و ما با حضور چند هزار نفر شرکت کننده، کمتر رویداد خانوادگی، به بزرگی مسابقات قرآن در فولاد مبارکه داریم لذا باید از ظرفیت این گردهمایی حداکثر بهره برداری صورت گیرد. همچنین اگر امسال به خوبی کار شود می‌توانیم این جامعه مخاطب را افزایش دهیم و این رویداد را به شرکت‌های زیرگروه نیز تعمیم دهیم تا یک جامعه مخاطب چند ده هزار نفری بزرگ‌تری پیدا کند.

وی ادامه داد: از این رو باید همه ارکان سازمان با این موضوع درگیر شوند و برای بخش‌های مختلف سرمایه‌انسانی، آموزش سازمان تبلیغات، بسیج، روابط عمومی، خدمات و… نقش‌ها تعریف شود و امیدواریم این رویکرد و این مسابقات قرآن کریم یک حرکت سازنده و ذخیره آخرت و قیامت برای همه ما قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =