• ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
  • کد خبر: 53430
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

نوسانات سنگین بازار انرژی

قیمت نفت برنت با کاهش ۶.۱۱ درصدی به کانال ۸۲ دلار رسید
نفت

بازار انرژی در طول یک هفته گذشته نوسانات سنگینی به ثبت رساند. قیمت نفت برنت با کاهش ۶.۱۱ درصدی به کانال ۸۲ دلار رسید ولی قیمت گاز بیش از ۱۱ درصد افزایش یافت. ضمن اینکه با رشد تقاضای شدید زغال‌سنگ از سوی هند و چین قیمت‌ها در این بازار صعودی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار انرژی در طول هفته گذشته نوسانات سنگینی به ثبت رساند. قیمت بعضی از انواع انرژی مانند زغال‌سنگ و گاز به شدت صعودی بودند و بعضی مانند نفت با شیب تندی بر مدار نزول قرار داشتند. احتمال آتش بس در کنار تغییر در طرف تقاضا به عنوان اصلی‌ترین دلایل این نوسانات مطرح می‌شود. نوسانات هفتگی و ماهانه قیمت انواع انرژی به صورت نمودار زیر است:

نوسانات سنگین بازار انرژی

نفت برنت به کانال ۸۲ دلار عقب نشینی کرد و این دلیلی شد تا نفت خام نیز کانال ۷۸ دلار را از دست بدهد. برآیند قیمت نفت در طول یک ماه گذشته ۸.۶۴ درصد منفی است. تحلیل‌گران احتمال کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و داده‌های اقتصادی ضعیف از سوی آمریکا را از دلایل کاهش شدید قیمت نفت عنوان می‌کنند. هفته گذشته فدرال رزرو داده‌های بسیاری منتشر کرد و برآیند آنها به سود بازار نفت نبود. با کاهش قیمت نفت برنت، نفت خام و بنزین نیز بر مدار نزول قرار گرفتند. قیمت این ۳ کامودیتی در طول ماه گذشته کاهشی بود. در مقابل افزایش ۱۱.۸ درصدی قیمت گاز طبیعی با رشد قیمت گاز در اروپا و انگلیس همراه شد. با رشد این هفته قیمت‌ها در بازار گاز طبیعی، برآیند ماهانه قیمت گاز به ۲۱.۲ درصد رسید.

قیمت گاز چند هفته قبل به کف تاریخی مهمی رسیده بود و انتظار می‌رفت با شکست این محدوده قیمت گاز به کمترین میزان در تاریخ سقوط کند تا اینکه غول‌های بزرگ انرژی مانند EQT و Chesapeake Energy حفاری را کاهش دادند. بنا بر ادعای نشریات این تصمیم منجر به کاهش ۹ درصدی تولید گاز می‌شود. در مقابل با راه‌اندازی مجدد کارخانه Freeport LNG، تقاضا برای گاز افزایش یافت. این دو اتفاق قیمت گاز طبیعی را به ۲.۱۵ دلار در میلیون BTU رساند. این جو مثبت قیمت گاز در اروپا را هم صعودی کرد اگرچه اکنون عوامل بنیادی برای رشد قیمت گاز در اروپا وجود ندارد.

سطح ذخایر گاز اروپا بالاتر از ۶۲ درصد است و هواشناسی از آب‌وهوای معتدل در هفته‌های آینده خبر می‌دهد. به همین دلیل قیمت گاز اروپا با افزایش جزئی به ایستگاه ۳۰ یورو در مگاوات ساعت رسید ولی قیمت زغال‌سنگ با سرعت در حال افزایش است.

رشد تقاضا برای زغال‌سنگ در نیمه گرم سال با هدف تولید برق به خصوص در کشورهایی مانند چین محرک رشد قیمت زغال‌سنگ در هفته‌های گذشته بود. هفته گذشته قیمت زغال‌سنگ با افزایش ۸.۲۵ درصدی به بیش از ۱۴۵ دلار در هر تن رسید. آمارها از رشد شدید تقاضا برای زغال‌سنگ از سوی هند و چین خبر می‌دهد و با این روند احتمال افزایش بیشتر قیمت زغال‌سنگ در هفته‌های آتی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =