• ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
  • کد خبر: 54146
  • readingTime: ۲ دقیقه
دانش بنیان

مدیرعامل شرکت تأمین ملی سپهر گفت: هر کدام از روش‌های تأمین مالی برای یک دسته از شرکت‌ها مناسب‌ است بنابراین لازم است هر شرکت به کمک یک مشاور سرمایه‌گذاری و تأمین مالی روش مناسب خود را انتخاب کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رضا غلامعلی پور، مدیرعامل شرکت تأمین ملی سپهر، در کارگاه روش‌های نوین تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ویژه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در حاشیه هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با اشاره به انواع روش‌های تأمین مالی اظهار کرد: هر کدام از روش‌های تأمین مالی برای یک دسته از شرکت‌ها مناسب است بنابراین لازم است هر شرکت به کمک یک مشاور سرمایه‌گذاری و تأمین مالی روش مناسب خود را انتخاب کند.

وی افزود: به طور کلی برای شرکت‌هایی که در مرحله بذر هستند، سرمایه‌گذاران حامی، بازار دارایی فکری و تأمین مالی جمعی گزینه مناسبی است. برای مرحله جوانه صندوق‌های جسورانه و تأمین ملی جمعی، برای مرحله رشد و توسعه سه روش صندوق‌های جسورانه، صندوق‌های خصوصی و بازار سهام کوچک و متوسط و در نهایت برای مرحله بلوغ، اوراق بدهی، صندوق‌های خصوصی و بازار سهام گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت تأمین ملی سپهر با اشاره به روش تأمین مالی جمعی به عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی رایج در دنیا گفت: در تأمین مالی جمعی، منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی یا توسعه یک کسب‌وکار توسط جمعی از مشارکت کنندگان تأمین شده و تأمین‌کننده منابع، نقش مشارکت‌کننده در طرح را دارد. در دنیا، استارت‌آپ‌ها، انجمن‌های مردم نهاد و اشخاص حقیقی بیشتر از این روش برای تأمین مالی ایده‌ها، طرح‌ها، رویدادها و نیازهای مادی خود استفاده می‌کنند. به گونه‌ای که بر اساس داده‌های موجود، کسب‌وکارهای نوپا سهم حدوداً ۵۵ درصدی از این نوع تأمین مالی دارند. البته روش‌های دیگر مانند تأمین مالی از طریق صکوک یا بازار نوآفرین نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور باشد.

احمد ورد، مشاور رئیس شهرک در امور سرمایه‌گذاری و عضو هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان، نیز در این رویداد با اشاره به اهمیت تأمین مالی برای شرکت‌ها به عنوان یک فرآیند حیاتی اظهار کرد: تأمین مالی روش‌های مختلفی دارد که هر شرکت باید بر اساس شرایط خود روش مناسب را انتخاب کند. بدون تأمین مالی مناسب، شرکت‌ها قادر به رشد و پیشرفت نخواهند بود. در مقابل انتخاب روش مناسب تأمین مالی می‌تواند به رشد و توسعه شرکت، افزایش سودآوری و کاهش ریسک آن کمک کند.

وی افزود: به طور کلی تأمین مالی از طریق دو بازار پول و سرمایه انجام می‌شود. بانک‌ها، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی و تأمین مالی از جمله روش‌های تأمین مالی بر اساس بدهی و VCها، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی و فرشتگان کسب و کار از جمله منابع تأمین مالی بر اساس سهام هستند.

مشاور رئیس شهرک در امور سرمایه‌گذاری در ادامه با اشاره به روش تأمین مالی جمعی به عنوان یکی از جدیدترین و مناسب‌ترین روش‌های تأمین مالی گفت: اگرچه ریشه این روش در جهان به قرن هجدهم باز می‌گردد اما با ظهور پلتفرم‌های آنلاین از دهه ۱۹۹۰، استفاده از آن رواج یافت. در نهایت استقبال از این روش باعث شد تا امروزه، تأمین مالی جمعی به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شود.

ورد خاطرنشان کرد: در ایران استفاده از روش تأمین مالی جمعی تقریباً از سال ۱۳۹۷ ایجاد شد و پلتفرم‌های جدید با تمرکز بر مدل‌های مختلف تأمین مالی جمعی به وجود آمدند. روند رو به رشد این روش باعث شده تا امروزه، از تأمین مالی جمعی برای طیف وسیعی از پروژه‌ها از جمله پروژه‌های خلاقانه، اجتماعی و اقتصادی در کشور استفاده شود. بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند بر اساس شرایط خود، از این روش برای تأمین مالی پروژه‌هایشان استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =