بورس

قیمت‌ها در بازار سرمایه طی ۲ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ بر مدار نزول قرار داشت ولی ۱۷ نماد بازدهی بالاتر از ۳۰ درصد به ثبت رساندند. ثامان نماد شرکت سامان گستر اصفهان در این ۲ ماه بیش از ۸۵ درصد رشد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بازار سرمایه در طول ۲ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ با کاهش ۱.۴۷ درصدی به ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار واحدی رسید. بازدهی منفی بورس، بازار صندوق‌های درآمد ثابت را گرم کرد. بسیاری از این صندوق‌ها در هفته‌های ابتدایی سال برای پرداخت سود ۳۰ درصدی تبلیغ می‌کردند با این حال تعدادی از نمادهای بازار سرمایه در طول ۲ ماه ابتدایی از سال جاری بازدهی بالاتر از ۳۰ درصد به ثبت رسانده‌اند. این نمادها به قرار نمودار زیر هستند:

سود بیش از ۳۰ درصدی نمادهای بازار سرمایه در ۲ ماه

ثامان در ۲ ابتدایی از سال ۱۴۰۳ به بازدهی ۸۵ درصدی رسید. نماد شرکت سامان گستر اصفهان نیمه اسفند ماه با قیمت ۱۴,۸۵۶ ریال معامله می‌شد. ۵ فروردین‌ماه هر سهم ثامان به قیمت ۱۷,۱۰۰ ریال معامله شد و تا پایان اردیبهشت ماه ۲۸,۸۲۰ ریال رسید. روند صعودی ثامان در نیمه اول خردادماه نیز ادامه داشت. برخی از سهام‌داران این شرکت هدف قیمتی ثامان را بیش از ۴ هزار ریال عنوان می‌کنند و معتقدند در نیمه اول سال به این قیمت می‌رسد.

دامین و دکوثر با بازدهی ۷۶ و ۷۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. این دو نماد از گروه داروسازی بیش از ۲ برابر سود سالانه صندوق‌های درآمد ثابت تنها در ۲ ماه بازدهی داشتند. دامین نماد شرکت داروسازی امین از آبان سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد بازدهی به ثبت رسانده است. اول فروردین‌ماه امسال هر سهم دامین ۶,۳۱۰ ریال قیمت داشت و تا پایان اردیبهشت ماه به ۱۰,۵۲۰ ریال رسید. دامین با آغاز خرداد بر مدار نزول قرار گرفت و به کانال کمتر از ۱۰ هزار ریال بازگشت.

دکوثر نیز مانند دامین روند صعودی خود را در سال ۱۴۰۲ آغاز کرد. هر سهم از شرکت داروسازی کوثر اول اسفند ماه به قیمت ۸,۵۵۵ ریال معامله می‌شد ولی تا پایان اردیبهشت به سقف ۲۱ هزار ریال رسید و همراه با دامین ریزشی شد. پس از این دو نماد گروه داروسازی، واعتبار و چنوپا با بازدهی بیش از ۵۰ درصدی طی ۲ ماه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. ۳ نماد شامل سکارون، ملت و کیا نیز بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بازدهی به ثبت رساندند و در انتهای لیست ۹ نماد موفق به کسب بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی شدند. سهم گروه‌های مختلف در این لیست به طور تقریبی برابر است، اگرچه نمادهای بزرگ بازار در آن قرار نمی‌گیرند. بسیاری از شرکت‌هایی که در دو ماه اول سال بازدهی بالای ۳۰ درصد به ثبت رسانده بودند در نیمه اول خردادماه ریزشی شدند. اخبار سیاسی و کاهش دامنه نوسان به ۲ درصد از عوامل مهم پایان روند صعودی این نمادها بود. با این حال با کاهش دامنه نوسان به ۲ درصد، بازدهی بالای ۳۰ درصد در بازه زمانی ۱ یا ۲ ماه سخت به نظر می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =