به گزارش ایراسین، خداداد مقبلی با اشاره به سیمای ساخت راههای روستایی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، ۹۷ هزار و ۵۳۸ روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.
وی گفت: در ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم هفتهزار و ۲۲۲ روستا فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راههای کشور به طول ۳۱ هزار و ۸۰۸ کیلومتر و شاخص برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور ۸۱.۷ درصد بوده است.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از آسفالت هفتهزار و ۱۱۰ کیلومتر از راههای روستایی از ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ماه امسال با صرف اعتبار ۳۵.۴ هزار میلیارد تومان و افزایش عملکرد ۳۴ درصدی در این حوزه در مقایسه با دولت پیشین خبر داد.
مقبلی تاکید کرد: بر اساس سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مجموع شبکه راههای روستایی کشور به طول ۲۰۲ هزار و ۸۳۷ کیلومتر شامل ۱۱۶ هزار و ۴۳۱ کیلومتر راه آسفالته، ۲۰ هزار و ۸۸۶ کیلومتر راه شوسه و ۶۵ هزار و ۵۲۰ کیلومتر راه خاکی است.
وی با اشاره به اینکه هماکنون ۲ هزار و ۵۰ پروژه روستایی به طول هشتهزار و ۹۹۵ کیلومتر با قرارداد ۶۲ هزار میلیارد در حال اجرا است، عنوانکرد: در هدف گذاری امسال، ساخت، بهسازی و آسفالت سههزار کیلومتر راه روستایی برنامهریزی شده است.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای ابراز امیدواری کرد با توجه به بهرهگیری از ظرفیت مشارکتهای مردمی در تکمیل راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار کشور، تأمین سهمیه قیر ساخت راههای روستایی موجب تحقق هدف و افزایش عملکرد در سال جاری شود.
مقبلی گفت: در دولت سیزدهم روکش آسفالت ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از راههای فرعی روستایی با صرف اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان با هدف تسهیل در تردد و حمل و نقل ایمن در کشور اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه یکهزار کیلومتر از راههای فرعی کشور نیاز به بهسازی دارد، افزود: نزدیکبه هفت هزار کیلومتر نیز به بهسازی و روکش آسفالت گرم و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: همچنین هفتهزار کیلومتر از شبکه راههای روستایی نیاز به بهسازی داشته، ۱۹ هزار کیلومتر به بهسازی و روکش آسفالت گرم و ۳۳ هزار کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.
مقبلی با اشاره به تخریب سطح رویه نزدیک به ۵۵ درصد راههای فرعی و روستایی کشور به دلیل عبور بارهای معدنی، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان سوی شرکتها و بهرهبرداران معادن به منظور ترمیم خسارات وارد آمده به سطح رویه راهها هزینه شده است.
وی به نیاز سالیانه حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راههای فرعی و روستایی کشور اشاره و تصریح کرد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای سال ۱۴۰۲ با اجرای هفت میلیون تن آسفالت در حوزه روکش آسفالت راههای فرعی و روستایی، عملکرد کمنظیری را طی چند سال گذشته رقم زد.
بر اساس گزارش ایلنا، مقبلی اضافه کرد: در حالی مجموع قیر تخصیص داده شده برای نگهداری راههای فرعی و روستایی کشور طی سال گذشته ۸۷ هزار تُن بود که سالیانه به تأمین ۲۴۰ هزار تُن قیر نیاز داریم.
ارسال نظر