مالیات

یک مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مهمترین دستاورد دولت سیزدهم این بود که سازمان امور مالیاتی از حالت خشن و جدی فاصله گرفت و به سمت مردمی شدن پیش رفت.

به گزارش ایراسین، حمید بهزادی، دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در مردمی سازی مالیات در خصوص مهمترین دستاوردهای مالیاتی دولت سیزدهم طی سه سال گذشته، گفت: مهمترین دستاورد دولت سیزدهم در بخش مالیات کاهش وابستگی بودجه به نفت بود، یعنی دولت با افزایش و کمک درآمدهای پایدار با محوریت مالیات توانست وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهد.

وی ادامه داد: رشد درآمدهای مالیاتی بیشتر از سمت اشخاص حقوقی و شرکت‌های بزرگ و عمدتاً شرکت‌های دولتی بوده است؛ یعنی ۳۰ درصد عمده درآمدهای مالیاتی از ۸۰۰ شرکت دولتی و خصولتی در حال پرداخت است و فشار کمتری روی مردم وارد و این دستاورد بزرگی بود.

وی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی که از دستاوردهای این سازمان در دولت کنونی است، تعامل سازمان امور مالیاتی با اصناف، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و نشست‌های متعدد با آنها بوده که همچنان ادامه دارد. در عین حال میز خدمتی که پیش از این وجود نداشت و در این دولت بنیان گذاشته شد، سبب شد تا مردم و فعالان اقتصادی بدون واسطه با مدیران این سازمان مشکلاتشان را مطرح کنند تا حل شود.

بهزادی همچنین اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی قبل از دولت سیزدهم یک سازمان خشن بود که همه آن را فقط برای کسب درآمد می‌دیدند اما در این دولت اولویت برقراری عدالت اجتماعی و مالیاتی بود که پرداخت مالیات به قشر خاصی فشار وارد نکند و در عین حال نیز بقیه افراد با درآمدهای بالا، مالیات کم واساسا مالیات نپردازند.

این کارشناس اقتصادی در عین حال بیان کرد: آنچه که سیستم مالیاتی اکنون باید به آن افتخار کند، این است که با توجه به ابزارهایی چون ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰، سازمان امور مالیاتی، مالیات ستانی برای بخش جدی از مردم را تسهیل کرده تا برای دریافت مالیات مردم سرگردان نشده و هر اداره و سازمانی به این ومهم ورود نکند، یعنی هر کس با توجه به دستگاه POS و یا حساب‌های موجود، مالیاتش محاسبه شده و پرداخت کند و نکته قابل توجه این است که اکثریت یعنی نزدیک به ۴ میلیون مودی مالیات تعیین شده را قبول کردند.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگری در بحث مالیات ستانی در دولت سیزدهم این بود در صورتی که یک مودی میزان مالیات تعیین شده را قبول نداشته باشد، می‌تواند به آن اعتراض کند و این مساله سبب شد تا مالیات از ممیز محوری فاصله گرفته و مودیان به آمارها اعتماد کنند، در واقع نظر مردم در این خصوص مبنا قرار گرفته و برای مودیان مساله مالیات آسان و از حالت خشن گذشته خارج شود.

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در مردمی سازی اظهار کرد: دستاورد دیگر در دولت سیزدهم به خصوص در این اواخر، ارائه گزارش هزینه کرد درآمدهای مالیاتی به مردم بود؛ یعنی مردم باید بدانند که مالیات پرداختی آنها در کجا هزینه می‌شود که این موضوع به ویژه از سال گذشته در اولویت سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

بهزادی ادامه داد: در بخش مردمی سازی ارتباط یک نهاد با مردم حلقه‌های میانی ایجاد می‌کند و این حلقه‌های میانی بین سازمان مالیاتی و مردم عموماً اصناف و مشاغل هستند.

بهزادی افزود: در سازمان امور مالیاتی دولت سیزدهم رابطه این سازمان با مردم بسیار خوب و مطلوب است و قبل از هر اقدامی جلسات کارشناسی و توجیهی برگزار و نظرات اصناف عنوان و اعمال می‌شود، به گونه‌ای که حتی اصناف با مالیات تعیین شده موافقت می‌کنند اما درخواست قسط بندی کردن آن را تا حتی ۱۰ قسط می‌دهند که مورد قبول سازمان قرار می‌گیرد و به نوعی یک تعامل دو طرفه بین اصناف و این سازمان برقرار است و سبب اعتماد و کاهش اعتراض نسبت به مساله مالیات و نهادینه شدن فرهنگ پرداخت مالیات شده است.

وی تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای قابل توجه این سازمان میز خدمتی بود که در بازار برگزار شد و بسیار خروجی خوبی داشت و باز هم این میز خدمت‌ها همچنان برقرار است و این اتفاق در اتحادیه‌ها نیز برگزار خواهد شد تا مردم بتوانند مشکلاتشان را با مراجعه به اتحادیه متبوع از مشاور مالیاتی امین در هر اتحادیه بپرسند تا حل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =