• ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
  • کد خبر: 56087
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار آهن

بازار آهن آلات در بهار ۱۴۰۳ کم تقاضا بود. پیش از این انتظار می‌رفت با آغاز نیمه گرم سال تقاضا برای میلگرد و تیرآهن افزایش پیدا کند ولی فعالان بازار مدعی‌اند بهار امسال سطح تقاضا نسبت به زمستان گذشته کمتر بود و نوسانات قیمتی نیز کاهش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فعالان بازار آهن‌آلات عقیده دارند بهار ۱۴۰۳ برای آنها هیچ شباهتی به فصل بهار نداشته است، زیرا تقاضا به مراتب کمتر از زمستان ۱۴۰۲ بود. با آغاز نیمه گرم سال و افزایش ساخت و سازها تقاضا برای آهن‌آلات افزایش می‌یابد ولی آهن‌فروشان شهر مدعی‌اند در بهار سال جاری تقاضای خاصی در این بازار نبود. نادر دستانی‌پور یکی از آهن فروشان اصفهانی در مورد شرایط بازار در فصل بهار گفت: تقاضا در ۳ هفته ابتدایی سال خوب بود ولی همه چیز به یکباره تغییر کرد و با ادامه آن در خرداد تقاضا برای آهن‌آلات کمتر از زمستان گذشته بود.

با کاهش تقاضا در بازار آهن آلات نوسانات قیمتی نیز به سطح پایینی رسیدند. در بازار میلگرد قیمت‌های اعلامی در هفته آخر خرداد نسبت به سایر هفته‌ها تفاوت خاصی نداشت. میلگرد برخی از تولیدکنندگان مانند شاهرود کمتر از ۰.۲ درصد کاهش یافت و میلگرد فایکو ۰.۰۵ درصد افت کرد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد محصولات راد همدان، آناهیتای گیلان و میلگرد کاشان گران‌ترین میلگردهای بازار بودند و در مقابل کوثر اهواز و خلیج فارس ارزان‌ترین میلگرد بازار را عرضه می‌کنند. با این حال اختلاف قیمت این محصولات زیاد نیست. اکنون قیمت میلگرد در انواع سایزها بین کیلویی ۲۳۹۰۰ تا ۲۷,۰۰۰ تومان است. در بازار تیرآهن نوسانات قیمتی به مراتب کمتر از بازار میلگرد است.

تیرآهن ۱۴ با قیمت هر شاخه ۴ میلیون و ۱۳۶ هزار تومان به فروش رسید، قیمت تیرآهن سایز ۱۶ نیز ۱ میلیون تومان بالاتر است. در معاملات کیلویی قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان تعیین شد. با این حال بازاریان مدعی‌اند تقاضا برای تیرآهن به مراتب کمتر از میلگرد است.

تقاضا در بازار نبشی و پروفیل در بهار گذشته شرایط متفاوتی با میلگرد و تیرآهن داشت. فعالان بازار گزارش می‌دهند تقاضای خرد برای نبشی و پروفیل در فصل بهار نسبت به زمستان گذشته افزایش یافته است. در بازار نبشی قیمت‌ها در هفته پایانی خرداد به مقدار جزئی بالا رفت. قیمت انواع نبشی از کیلویی ۲۳ هزار تومان آغاز می‌شود و محصول بعضی از شرکت‌های بنام با قیمتی بالاتر از کیلویی ۲۷ هزار تومان نیز عرضه می‌شوند ولی طیف گسترده‌ای از انواع نبشی با متوسط قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شوند.

بازار پروفیل مانند نبشی در هفته گذشته نوسانات محدودی داشت. قیمت پروفیل در اردیبهشت‌ماه با شدت زیادی کاهش پیدا کرد ولی در خردادماه ثابت بود. اکنون کف قیمت پروفیل در بازار اصفهان ۳۶ هزار تومان است و محصول برخی از تولیدکنندگان تا کیلویی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =