کانتینر

هزینه حمل کانتینری در یک رالی صعودی طی ۸ هفته گذشته، سقف قیمتی ۱ ساله را پشت سر گذاشت و شاخص ترکیبی Drewry با افزایش ۶.۶ درصدی به بالاترین مقدار از آگوست ۲۰۲۲ رسید. این شاخص اکنون برابر با ۵۱۱۷ دلار برای هر جعبه ۴۰ فوتی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نرخ حمل کانتینری از آخرین ماه‌های سال ۲۰۲۳ صعودی شد و رشد کم‌سابقه‌ای به ثبت رساند. اگرچه خیلی سریع از رشد قیمت خود عقب نشینی کرد و به محدوده‌های قیمتی قبل از آن بازگشت ولی این آرامش دوام چندانی نداشت و در طول ۸ هفته گذشته در یک رالی صعودی جدید به سقف‌های قیمتی جدیدی در طول یک سال گذشته دست یافت.

شاخص ترکیبی Drewry با افزایش ۶.۶ درصدی به بالاترین مقدار از آگوست ۲۰۲۲ رسید و اکنون برابر با ۵۱۱۷ دلار برای هر جعبه ۴۰ فوتی است. شاخص ترکیبی Drewry در یک سال گذشته بیش از ۲۳۳ درصد افزایش یافته است و به دنبال آن هزینه حمل کانتینری در تمام مسیرها رشد چشم‌گیری پیدا کرده‌اند.

رالی هشت هفته‌ای افزایش هزینه حمل کانتینری

بر اساس نمودار بالا در تمام مسیرهای اصلی چین به آمریکا و اتحادیه اروپا هزینه حمل کانتینری افزایش یافته است. تنها در طول ۱ هفته گذشته هزینه حمل از شانگهای به روتردام ۱۱ درصد رشد کرد و با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود هزینه حمل کانتینری به سقف سال ۲۰۲۱ برسد.

هزینه‌های حمل کانتینری در سال ۲۰۲۰ نیز وارد یک روند صعودی شد و از محدوده کمتر از ۳ هزار دلار به بیش از ۱۶ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ رسید ولی در سال ۲۰۲۲ شرایط تغییر کرد و هزینه‌های حمل و نقل در یک سقوط تاریخی به کمتر از ۲ هزار دلار برای هر جعبه ۴۰ فوتی رسید. هزینه‌ها حدود ۱ سال در همین محدوده باقی ماند و سپس در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ به دنبال ریسک‌های جدید شرایط جهان یک فاز صعودی قوی را آغاز نمود. اغلب تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند هزینه‌های حمل در ماه‌های پیش‌رو به خصوص برای سه ماه پایانی سال ۲۰۲۴ افزایشی باشد و شاید به سقف تاریخی جدیدی دست پیدا کند. ضمن اینکه این اتفاق بر رشد تورم به خصوص در آمریکا و کشورهای اروپایی مؤثر است.

افزایش هزینه حمل کانتینری در ماه‌های گذشته قیمت تمام شده برخی اقلام مانند قهوه روبوستا را افزایش داد. داده‌ها نشان می‌دهد قیمت قهوه روبوستا سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند. سایر اقلام نیز از این قاعده مستثنی نبودند. آمریکا و کشورهای اروپا در سال ۲۰۲۱ به تورم بالایی گرفتار شدند. تورم آمریکا به ۹.۷ درصد رسید. آنها برای مهار تورم دست به دامان سیاست‌های انقباضی شدند و با افزایش نرخ بهره تورم آمریکا به سطح کمتر از ۴ درصد رسید. اکنون در زمانی که زمزمه آغاز سیاست‌های انبساطی و کاهش نرخ بهره به گوش می‌رسد افزایش هزینه حمل کانتینری ریسک بزرگی برای قیمت‌ها و افزایش تورم ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =