ستاره‌هایی که تاریخ فوتبال را تغییر دادند

در دنیای فوتبال ۶ فوق‌ستاره هستند که به هرچه افتخار بوده در این ورزش دست پیدا کرده‌اند؛ لیونل مسی در این لیست حضور دارد و خبری از کریستیانو رونالدو و حتی دیگو مارادونا و پله نیست!

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاید پله، مارادونا، کریستیانو رونالدو، یوهان کرویف یا خیلی از ستاره‌های دیگر دستاوردهای بزرگی داشته باشند اما تنها ۶ بازیکن در تاریخ فوتبال هستند که قهرمان جام جهانی، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، قهرمان یک جام قاره‌ای بزرگ (کوپا آمریکا یا یورو)، قهرمان یک لیگ بزرگ، و در عین حال برنده توپ طلا شدند.

نام این ۶ نفر که از نظر کسب جام، فوتبال را تکمیل کردند را با هم مرور می‌کنیم:

گرد مولر
گرد مولر افسانه‌ای ملقب به بمب‌افکن ۵۶۵ گل برای بایرن مونیخ و ۶۸ گل برای آلمان غربی به ثمر رساند. او تنها بازیکن تاریخ است که در فینال جام‌جهانی، جام ملت‌های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرده و در هر سه تورنمنت قهرمان شده. او بین سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۶ چهار قهرمانی بوندسلیگا، چهار قهرمانی جام حذفی آلمان، سه لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های متوالی، توپ طلا (۱۹۷۰)، جام جهانی (۱۹۷۴) و جام ملت‌های اروپا (۱۹۷۲) را به دست آورد. به اینها رکوردهای گلزنی او را اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا هیچ‌کسی را نمی‌توان با بمب‌افکن مقایسه کرد.

۶ ستاره‌ای که همه افتخارات دنیای فوتبال را کسب کردند

فرانتس بکن‌باوئر
بکن‌باوئر ملقب به قیصر در تک تک افتخارات ذکر شده در بایرن و آلمان در کنار گرد مولر حضور داشت و با نقش ابتکاری خود «سوئیپر» جهان را به لرزه درمی‌آورد. او دو بار برنده توپ طلا شد، در سال ۱۹۷۲ مولر را در کسب این عنوان شکست داد و در سال ۱۹۷۶ برای بار دوم آن را دریافت کرد. او تنها مدافعی در تاریخ فوتبال است که دو بار توپ طلا را به دست آورده است.

۶ ستاره‌ای که همه افتخارات دنیای فوتبال را کسب کردند

ریوالدو
ستاره برزیلی سومین بازیکنی است که به چنین عناوین پرافتخاری رسید. او دو بار قهرمانی لالیگا، کوپا آمریکا، جام جهانی، توپ طلا و لیگ قهرمانان اروپا را در پنج سال به دست آورد. موفقیت بزرگ ریوالدو با درخشش در قهرمانی بارسلونا در فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۸ در لیگ آغاز شد که سال بعد تحت هدایت لوئی فان‌خال این عنوان را حفظ کردند. او در آن دوره دو ساله ۵۷ گل برای باشگاه به ثمر رساند و در سال ۱۹۹۹ جایزه توپ طلا را دریافت کرد و در نهایت به عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن کوپا آمریکا در آن تابستان نیز شناخته شد. او در سال ۲۰۰۲ قهرمان جام جهانی شد و در سال ۲۰۰۳ با میلان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

۶ ستاره‌ای که همه افتخارات دنیای فوتبال را کسب کردند

زین‌الدین زیدان
زیزو هم‌دوره ریوالدو بود. او اولین قهرمانی از سه قهرمانی لیگ را در فصل ۱۹۹۶-۱۹۹۷ با یوونتوس به دست آورد، سال بعد عنوان قهرمانی را حفظ کرد و جام جهانی را با تیم ملی فرانسه به دست آورد و به توپ طلا رسید و دو سال بعد با فرانسه قهرمان یورو ۲۰۰۰ شد. زیزو در نهایت با آن گل مشهور مقابل بایرلورکوزن در سال ۲۰۰۲ با پیراهن رئال مادرید به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یافت.

۶ ستاره‌ای که همه افتخارات دنیای فوتبال را کسب کردند

رونالدینیو
شاعر فوتبال دستاوردهایش را با یک نقش حاشیه‌ای در قهرمانی برزیل در کوپا آمریکا ۱۹۹۹ آغاز کرد، در حالی که رونالدو و ریوالدو ستاره‌های اصلی تیم بودند و در نهایت به ستاره برزیل در قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۲ تبدیل شد. او سه قهرمانی در لیگ (دو بار با بارسلونا، یکی با میلان)، توپ طلا در سال ۲۰۰۵ و لیگ قهرمانان اروپا را در سال بعد به دست آورد و در نهایت دوران فوق‌العاده خود را با کوپا لیبرتادورس (معادل لیگ قهرمانان در آمریکای جنوبی) با اتلتیکو مینیرو در سال ۲۰۱۳ به پایان رساند.

۶ ستاره‌ای که همه افتخارات دنیای فوتبال را کسب کردند

لیونل مسی
مسی ۱۲ عنوان قهرمانی لیگ (۱۰ قهرمانی با بارسلونا، ۲ عنوان با پاری‌سن‌ژرمن) به دست آورد و ۸ بار جایزه توپ طلا را از آن خود کرد. او با فوتبال باشگاهی به همه چیز رسیده بود اما کارنامه پرافتخار خود را با قهرمانی در کوپا آمریکا ۲۰۲۱ و قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ تکمیل کرد. پپ گواردیولا یک بار در مورد اسطوره آرژانتینی گفت: «در مورد او ننویسید، سعی نکنید او را توصیف کنید، فقط او را تماشا کنید.»

۶ ستاره‌ای که همه افتخارات دنیای فوتبال را کسب کردند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =