قراضه آهن

قیمت قراضه آهن چین در معاملات هفته گذشته با کاهش بیش از چهار یوانی به ۲۸۳۱.۲ یوان معادل۳۹۰ دلار برای هر تن رسید. گزارش‌ها از کاهش مصرف ۰.۵ درصدی در هفته برای قراضه آهن از سوی کارخانه‌های فولادی کوره قوس الکتریکی و کوره بلند چین خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش تقاضا سبب افت قیمت قراضه آهن در چین شد. قیمت قراضه آهن چین در طول هفته گذشته از روند نزولی محصولات فولادی در این کشور تبعیت کرد و تقاضا برای قراضه آهن از سوی فولادسازان چین به کمترین میزان در سال ۲۰۲۴ رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت ملی قراضه آهن چین در ۲۱ ژوئن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ درصدی ۲۸۳۱.۲ یوان در هر تن معادل ۳۹۰ دلار در تن اعلام شد که بیانگر افت ۴.۳ یوان در هر تن این محصول در هفته گذشته نسبت به دو دهه اول ماه ژوئن است. در واقع کاهش قیمت محصولات فولادی در چین، افت سودآوری این صنعت را به همراه داشت، برای نمونه قیمت ملی میلگرد ۲۰ میلی‌متری چین در ۲۱ ژوئن با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ۳۶۷۳ یوان در هر تن رسید که از افت ۵۲ یوان در هر تن یا ۱.۴ درصد در طول یک هفته حکایت دارد. از این رو فولادسازان چینی قیمت‌های پایین‌تری برای خرید آهن قراضه و سنگ آهن پیشنهاد می‌دهند.

کارخانه‌های فولادی چین با کوره قوس الکتریکی (EAF) در طول ماه ژوئن متحمل ضرر سنگینی در فروش محصولات فولادی خود شدند. با این حال کارخانه‌های فولادی کوره بلند (BF) از شرایط به نسبت مساعدی برخوردارند ولی تقاضا از سوی آن‌ها برای قراضه آهن نیز چندان بالا نبود، تاجایی‌که مصرف قراضه آهن در میان هر دو کارخانه‌های فولادی کوره قوس الکتریکی و کوره بلند طی ۱۷ تا ۲۱ ژوئن به طور میانگین ۵۴۵۱۵۰ تن در روز بود که نشان‌دهنده کاهش مصرف ۰.۵ درصدی در هفته است.

روزنه‌ های امید در بازار قراضه آهن چین

اگرچه تقاضا و قیمت قراضه آهن در ۱۷ تا ۲۱ ژوئن روند کاهشی داشت ولی به اعتقاد فعالان بازار احتمال افزایش قیمت این محصول در جولای ۲۰۲۴ وجود دارد چراکه جمع‌آوری و فرآوری قراضه آهن در کارخانه‌ها چین در روزهای اخیر به دلیل شرایط نامساعد جوی مختل شده است. در نتیجه امکان رشد قیمت قراضه آهن چین در روزهای آتی به دلیل کاهش عرضه وجود دارد. طبق آمار منتشر شده از سوی ۳۰۰ کارخانه فولادی در سراسر چین، موجودی قراضه آهن آن‌ها طی ۱۷ تا ۲۱ ژوئن با افزایش ۰.۳ درصدی در هفته به ۵۳۴۴۵۴ تن در روز در رسید ولی این میزان از افت ۱.۷ درصدی نسبت به ماه می حکایت دارد. اکنون موجودی آهن قراضه در ۳۰۰ کارخانه فولادی معادل ۵.۱ میلیون تن است که جوابگوی ۹.۳ روز تولید با میزان مصرف فعلی را می‌دهد و ۰.۲ روز کمتر از دوره قبلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =