• ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
  • کد خبر: 56368
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن روند ریزشی هشت هفته گذشته خود را در هفته اول تیرماه متوقف کرده و بازدهی مثبتی به ثبت رساندند. با این حال همچنان ارزش معاملات خرد بازار سرمایه کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در بازار سرمایه طی ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بازدهی منفی به ثبت رساندند. ضمن اینکه ارزش هر دو شاخص در طول ۸ هفته کاهش پیدا کرد تا اینکه هفته اول تیرماه شرایط تغییر کرد و برآیند شاخص‌ها در بازار سرمایه مثبت شد. هفته گذشته شاخص کل بازار سرمایه با افزایش ۱.۹۷ درصدی از ۲ میلیون و ۴۴ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۸۵ هزار واحد رشد کرد. شاخص کل روند صعودی خود را از روز چهارشنبه هفته قبلی آغاز کرد و در ۴ روز کاری هفته اول تیرماه نیز مثبت بود.

برآیند شاخص کل بورس پس از ۸ هفته مثبت شد

شاخص کل هم‌وزن با برخورد به حمایت ۲ میلیون و ۴۴ هزار واحد صعودی شد و در صورت عبور از سطح ۲ میلیون و ۹۰ هزار واحد احتمال آغاز یک رالی صعودی قوی وجود دارد. یکی از فعالان بازار در صفحه شخصی خود در مورد شاخص کل نوشت: هنوز برای قضاوت زود است و نمی‌توانیم بگوییم روند بازار سرمایه صعودی شد. ما هشت هفته متوالی ریزش دیدیم و شاخص تنها یک هفته رشد کرد.

شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته اول تیرماه پس از هشت هفته برمدار صعود قرار گرفت. البته رشد شاخص کل هم‌وزن به مراتب کمتر از شاخص کل بود. شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱.۱۶ درصدی از ۶۶۵ هزار واحد تا ۶۷۳ هزار واحد پیش‌روی کرد. این شاخص در روز یک‌شنبه برآیند منفی داشت ولی در روز دوشنبه و چهارشنبه رشد قابل توجهی به ثبت رساند.

برآیند شاخص کل بورس پس از ۸ هفته مثبت شد

رشد شاخص کل هم‌وزن از محدوده حمایتی ۶۶۰ هزار واحد انجام شد. در طول ۱ سال گذشته شاخص کل هم‌وزن بارها در این محدوده مورد حمایت خریداران قرار گرفته است و هدف اول پس از این رشد محدوده ۶۸۵ هزار واحد است. در صورت غلبه به این محدوده باید منتظر رشد سنگین شاخص کل‌هم‌وزن در هفته‌های آتی بود. با این حال بررسی تحلیل فعالان بازار نشان می‌دهد آنها چشم‌انداز مثبتی به رشد شاخص‌ها در کوتاه مدت ندارند. به خصوص اینکه هنوز ارزش معاملات خرد بازار سرمایه پایین است.

برآیند شاخص کل بورس پس از ۸ هفته مثبت شد

هفته اول تیرماه میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با رشد نزدیک به ۱۸ درصدی به ۲,۹۶۹ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات خرد برای پنجمین هفته کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان بود و به عقیده بسیاری از فعالان بازار سرمایه این عدد به معنای رکود در معاملات است. یکی از فعالان بازار در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: ارزش معاملات خرد آغاز یک روند صعودی را تأیید نمی‌کند، برای این منظور ارزش معاملات باید دست‌کم بالاتر از ۵ هزار میلیارد تومان باشد.

انتظار می‌رود از هفته پیش‌رو با باز شدن دامنه نوسان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ارزش معاملات بازار سرمایه نیز افزایش پیدا کند. برخی از فعالان بازار عقیده دارند سمت و سوی بازار سرمایه در تابستان ۱۴۰۳ پس از پایان انتخابات شفاف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =