• ۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
  • کد خبر: 56492
  • readingTime: ۲ دقیقه
نایب رئیس اتاق ایران

در حمایت‌ها نیازمند استفاده از تکنولوژی جدید هستیم. سرمایه کافی برای توسعه این حوزه لازم است؛ بانک‌ها باید بتوانند از بخش معدن استفاده کنند. بتوانیم با تعامل با دنیا تکنولوژی وارد کشور کنیم.

به گزارش ایراسین، قدیر قیافه، نایب رئیس اتاق ایران گفت: رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌شده، شوخی است. این برنامه هم از آرزو و آمال خود می‌گوید. توسعه هم نرم‌افزاری است و هم سخت‌افزاری. برنامه هفتم برنامه پیشرفت است و با توسعه فرق دارد. توسعه باید همه‌جانبه باشد. دولت برای پیدا کردن جایگزین نفت تلاش می‌کند و می‌خواهند معدن به‌جای نفت بنشیند، اما به دست و پای معدن زنجیر بسته‌اند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: توسعه مناطقی از ایران به توسعه معدن گره‌خورده است؛ مثلاً توسعه سیستان و بلوچستان به توسعه معادن این منطقه گره‌خورده. این سرزمین یکی از مناطق پرنعمت است ولی به آن توجه نشده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین الزامات توسعه معدن، توجه به بخش اکتشاف است. سازمان زمین‌شناسی. اکتشافات معدنی مگر چقدر بودجه دارد که بتواند با آن حوزه اکتشاف را توسعه دهد. بودجه این سازمان حدود ۱۱ میلیون دلار است درحالی‌که بودجه این سازمان در کشورهای دیگر ۲۰۰ میلیون دلار است. در کشورهای توسعه‌یافته مخاطرات اکتشاف را بیمه‌ها پوشش می‌دهند اما بیمه این حوزه در ایران سرمایه اندکی دارد. یا در آنجا مؤسسه مالی و اعتباری در حوزه معدن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

قیافه ادامه داد: در حمایت‌ها نیازمند استفاده از تکنولوژی جدید هستیم. سرمایه کافی برای توسعه این حوزه لازم است؛ بانک‌ها باید بتوانند از بخش معدن استفاده کنند. بتوانیم با تعامل با دنیا تکنولوژی وارد کشور کنیم.

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با بیان این که در حال از دست دادن سرمایه‌های انسانی کشور به مثابه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه هستیم، گفت: متأسفانه نیروی انسانی بخش معدن در کشور در حال کاهش است و تعداد زیادی از کارشناسان درجه یک ما در حال ترک کشور هستند. در حوزه اکتشاف می‌توانم از کارشناسانی نام ببرم که به کشورهای دیگری چون کانادا، استرالیا و آفریقا رفته‌اند.

وی تاکید کرد: سرمایه‌های انسانی کشور خیلی با ارزش‌تر از منابع زیرزمینی کشور است که متأسفانه به آن توجه ویژه‌ای نمی‌شود. امیدوارم در دولت بعدی به این نکته توجه ویژه داشته باشند و یادشان نرود که باید برای سرمایه‌های انسانی ارج و قرب بیشتری قائل شوند.

قیافه گفت: امروز در حدود نیم درصد از مساحت کشور برای فعالیت‌های معدن‌کاری مورد استفاده است و پروانه بهره‌برداری دارند؛ در حالی که بر اساس داده‌های صندوق توسعه سازمان ملل متحد ارزش ذخایر طبیعی ما حدود ۲۷ تریلیون دلار است که به نظرم ذخایر ما حتی بیشتر از این آمار هم است. ما حدود یک درصد جمعیت جهان و یک درصد مساحت جهان را داریم ولی و نسبت به روسیه که ۷۵ تریلیون دلار ارزش ذخایر معدنی دارد، ما ۱۱ برابر کمتر از مساحت آن‌ها، یک‌سوم ارزش ذخایر آن‌ها داریم. ما باید برای توسعه این ذخایر تلاش کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =