دستگاه ارتعاش

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تواتر سپاهان با اشاره به اهمیت نگهداری بهینه تجهیزات صنعتی گفت: دستگاه آنالایزر ارتعاشات ساخته شده توسط این شرکت که به منظور بالانس، پایش وضعیت و عیب‌یابی ماشین‌آلات گران قیمت دوار در صنایع پتروشیمی، سیمان، فولاد و نیروگاه‌ها کاربرد دارد، یک ششم نمونه خارجی خود قیمت دارد. نمونه خارجی از این محصول در حال حاضر بیش از دو میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آنالیز ارتعاشات و پایش وضعیت روشی کارآمد برای نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات واحدهای تولیدی است که طول عمر تجهیزات را افزایش می‌دهد. با توجه به اهمیت این مسئله، شرکت دانش‌بنیان تواتر سپاهان که از سال ۱۳۸۵ تاکنون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارد به صورت تخصصی به این مهم پرداخته است.

علی‌اکبر وکیلی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با تاکید بر اهمیت نگهداری بهینه ماشین‌آلات در کارخانه‌ها اظهار کرد: روش‌های نگهداری از این ماشین‌آلات طی به‌روزرسانی‌های مستمر فناوری گسترش می‌یابد. یکی از مهم‌ترین روش‌ها، آنالیز ارتعاشات و پایش وضعیت تجهیزاتی مانند توربین، ژنراتور و به‌طور کلی ماشین‌آلات دوار است. این دسته از تجهیزات معمولاً بسیار گران قیمت و خاص هستند و بنابراین باید در مراقبت و نگهداری از آن‌ها به جد کوشید.

وی افزود: فعالیت ماشین‌آلات دوار معمولاً همراه با لرزش است که تا حدی منطقی و معقول به شمار می‌رود، اما در صورتی که از حد طبیعی بیشتر باشد، نشان‌گر وجود مشکل است بنابراین عیب‌یابی و رفع عیب به عنوان مراحل دوم و سوم آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تواتر سپاهان گفت: محصول اصلی شرکت در این حوزه، دستگاه آنالایزر ارتعاشات پرتابل دو کاناله است که بالانس تجهیز را در محل انجام می‌دهد و در طیف وسیعی از صنایع از جمله پتروشیمی، سیمان، فولاد و نیروگاه‌ها کاربرد دارد.


کاهش ۱.۵ میلیارد تومانی نسبت به نمونه خارجی


وی افزود: دستگاه مذکور علاوه بر بالانس، پایش وضعیت و عیب‌یابی را نیز انجام می‌دهد. به بیان دیگر این دستگاه، آنالیز تجهیز را برعهده دارد و در صورت وجود اشکال، پیش از بالانس عیب را مشخص می‌کند. جمع‌آوری داده، اندازه‌گیری ارتعاشات به صورت دوره‌ای، ثبت تغییرات و آگاه‌سازی کاربر از وجود مشکلات احتمالی از دیگر وظایفی است که می‌توان به وسیله این تجهیز دانش‌بنیان انجام داد.

مدیرعامل شرکت تواتر سپاهان ادامه داد: در ساخت این محصول از ابتکارات مختلفی استفاده شده که باعث کاهش قیمت آن نسبت به نمونه خارجی شده است. قیمت نمونه خارجی این محصول بدون در نظر گرفتن مسائلی از جمله تأمین، واردات و تحریم، از دو میلیارد تومان به بالا است در صورتی که نمونه داخلی یک ششم نمونه خارجی قیمت دارد.

وکیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از آنجا که یکی از مباحث مورد نیاز صنعت بالانس است و این اقدام در کارگاه بالانس انجام می‌شود، نخستین کارگاه بالانس در اصفهان توسط این شرکت راه‌اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این، قطعات به منظور بالانس به تهران یا کارخانه‌هایی که ماشین بالانس داشتند ارسال می‌شد. بالانس موتورهای ساخته یا تعمیر شده یکی از اقداماتی است که پیش از استفاده از موتور باید با دقت تمام انجام شود.

شایان ذکر است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در خود، به طور تخصصی به رفع نیاز فناورانه صنایع می‌پردازد. صنایع پیشرفته نظیر صنعت هوا فضا، نفت، گاز، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی و همچنین صنعت فولاد، از جمله صنایعی هستند که از محصولات این شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف خود در عرصه تولید استفاده می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =