• ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
  • کد خبر: 56604
  • readingTime: ۲ دقیقه
دانشگاه

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) مستقر در شیراز با اشاره به ثبت سه هزار و ۳۷۸ نیاز در سامانه نیازها و ایده‌ها، گفت: دانشگاه‌های پیشتاز در طرح استاد محوری برای حل مسائل کشور با پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعدادهای درخشان معرفی شده‌اند.

به گزارش ایراسین، سید احمد فاضل‌زاده امروز با اعلام این خبر، افزود: این طرح که به منظور جهت‌دهی به تحقیقات و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی برای رفع نیازهای کشور اجرایی شده، سه هزار و ۳۷۸ نیاز از سوی دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی، شرکت‌های دانش بنیان در سامانه استاد محوری نظام ایده‌ها و نیازها ثبت شده است.

وی اظهار کرد: در این سامانه بخشی از نیازها که قابلیت تعریف پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را دارد اطلاع‌رسانی می‌شود.

فاضل‌زاده عنوان کرد: در طرح استاد محوری ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در نظام ایده‌ها و نیازها برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، تعداد ۷۶۳ نیاز از سوی ۷۴ دستگاه‌های اجرایی، واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و تعداد ۲ هزار و ۶۱۵ نیاز مرجعیت علمی از سوی ۷۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی ثبت شده است.

وی اعلام کرد: دانشگاه شیراز با ثبت ۲۸۲ نیاز، دانشگاه سمنان با ۲۰۴، دانشگاه ارومیه با ۱۴۶، دانشگاه شهید بهشتی با ۱۴۰، دانشگاه تهران با ۱۳۹ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ۱۳۵ ثبت نیاز، به ترتیب بیشترین مشارکت را در ثبت نیازهای مرجعیت علمی داشتند.

فاضل‌زاده اضافه کرد: آستان قدس رضوی با ثبت ۱۰۲ نیاز، شرکت ملی مناطق نقت خیز جنوب با ۹۴ نیاز، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با ۹۱ نیاز و شرکت ملی گاز ایران با ثبت ۷۰ مورد، به ترتیب بیشترین مشارکت را در ثبت نیازهای صنعتی داشتند.

نیازها و ایده‌های راهگشای کشور در حوزه‌های مختلف علمی

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: بیشترین نیازهای ثبت شده از صنایع در حوزه فنی و مهندسی با ۷۶ درصد بوده و پس از آن علوم انسانی با ۱۵ درصد، هنر با چهار درصد، علوم پایه با سه درصد، کشاورزی و منابع طبیعی با یک درصد بوده است.

فاضل‌زاده عنوان کرد: بیشترین نیازهای مرجعیت علمی نیز در حوزه فنی و مهندسی با ۳۹ درصد، علوم انسانی با ۳۰ درصد، علوم پایه با ۱۴ درصد، کشاورزی و منابع طبیعی با ۱۲ درصد، هنر با سه درصد و دامپزشکی و علوم بهداشت با یک درصد است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری به شیوه استاد محور در هر سال تحصیلی برای هر عضو هیأت علمی با مرتبه استاد تمامی حداکثر ۲ دانشجو، با مرتبه دانشیاری یک دانشجو و با مرتبه استادیاری اعضا هیأت علمی با مرتبه استادیاری که در ۲ سال منتهی به اعلام فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان، در فهرست یک درصد یا دو درصد دانشمندان برتر جهان، اعلامی توسط مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری قرار گرفته یا قرارداد ارتباط جامعه با صنعت مرتبط داشته باشند، یک است.

به گزارش ایسنا، وی گفت: کد نیازهای مربوط به طرح استاد محوری سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در این دفترچه ارائه شده و استاد میزبان باید درخواست تعریف پایان نامه و رساله بر روی نیاز اعلام شده در سامانه (https://parsa.nan.ac) را در شورای پژوهش و فناوری دانشگاه به تصویب برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =