اشتغال زندانیان

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان گفت: بسیاری از شرکت‌ها در مذاکره با اداره امور زندانیان، فراتر از انتظار ما به مقوله مسئولیت اجتماعی می‌پردازند و زندانیان را در جمع خانواده کارگاهی خود قرار داده و همه مزایا را برای این افراد و خانواده‌شان فراهم کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یکی از زمینه‌های مهم فعالیت صنایع برای عمل به مسئولیت اجتماعی، همکاری در ایجاد اشتغال زندانیان است. اداره امور زندان‌های استان اصفهان در سال‌های اخیر براساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته، بیش از پیش بر ارتباط مؤثر با صنایع مولد تاکید دارد.

در این زمینه با سید محمدرضا سید نطنزی، مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان اصفهان گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

سیاست‌گذاری اداره امور زندان‌ها برای ایجاد اشتغال زندانیان به چه شکل است؟

براساس سیاست‌هایی که به‌ویژه در ۳ سال اخیر در اداره زندان‌ها مد نظر قرار گرفته شده است، زندانی به محض ورود به زندان براساس توانمندی‌های خود در برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی قرار می‌گیرد. مرکز فنی حرفه‌ای استان نیز در زندان پایگاه ثابتی دارد که زندانیان در این پایگاه تحت آموزش‌های تئوری و عملی قرار می‌گیرند. همچنین کمیته‌ای در زندان وجود دارد که زندانیان را طبقه‌بندی کرده و بخشی از زندانیان براساس این طبقه‌بندی در سیستم کارگاهی داخل زندان و بخشی در کارخانجات بیرونی مشغول می‌شوند.

طبقه‌بندی اشتغال زندانیان به چه صورت است؟

اشتغال زندانیان در سه مرتبه اشتغال نشسته، نیمه‌باز و باز صورت می‌گیرد که در بخش نشسته، افراد در زندان به فعالیت‌هایی مانند چرم‌دوزی، معرق، نجاری و سایر فعالیت‌های مشابه مشغول می‌شوند؛ در بخش نیمه‌باز ۸۰ مرکز اشتغال در داخل زندان وجود دارد که افراد پس از گذراندن آموزش‌های تئوری و عملی در این کارگاه‌ها مشغول به انجام کار می‌شوند. بنیاد تعاون امور زندانیان استان اصفهان در راستای ایجاد اشتغال باز برای زندانیان با پیمانکاران زیادی که صاحب سرمایه و تولید هستند مذاکره کرده و زندانیانی که توانایی تأمین سند داشته و در این دسته قرار می‌گیرند را به صنایع معرفی می‌کند.

چند مجموعه صنعتی و تولیدی با اداره زندان‌ها همکاری دارند؟

حدود ۱۰۰ شرکت معتبر و مولد استان اصفهان، طرف قرارداد اداره امور زندان‌ها هستند و زندانیان در این شرکت‌ها فرصت مهارت‌آموزی دارند، در این صورت پس از پایان مدت حبس بنا به درخواست خود می‌توانند در این مجموعه‌ها ادامه فعالیت داشته باشند، هم‌اکنون نمونه‌های زیادی از ادامه اشتغال پس از آزادی از زندان وجود دارد.

با توجه به تجربه بنیاد تعاون از همکاری با مراکز صنعتی، عمل به مسئولیت اجتماعی مجموعه‌های صنعتی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هیچ‌گاه از مسئولان استانی و صاحبان صنایع «نه» نشنیده‌ایم. بسیاری از شرکت‌ها غیر از هدف تأمین نیرو، فراتر از انتظار ما به مقوله مسئولیت اجتماعی می‌پردازند و زندانیان را در جمع خانواده کارگاهی خود قرار داده و همه مزایا را برای این افراد و خانواده‌شان فراهم کرده‌اند، به‌گونه‌ای که مددجو با اعضای شرکت زندگی می‌کند. در سال‌های گذشته بعضاً کارهای خدماتی در مجموعه‌های مختلف برای زندانیان وجود داشت اما اکنون به دلیل استقبال گسترده کارخانجات تولیدی، مددجویان فقط در مجموعه‌های مولد و تولیدی مشغول به کار می‌شوند و این باعث می‌شود که حتی اگر زندانی پس از اتمام دوره حبس، کار خود را در مجموعه ادامه نداد، مهارتی آموخته باشد.

انتظار شما از شرکت‌های صنعتی چیست؟

خوشبختانه تاکنون همه صنایع در حوزه اشتغال زندانیان همراه ما بوده‌اند و بعضاً درخواست از سوی آن‌ها مطرح شده اما ما نتوانسته‌ایم نیروی موردنیاز را تأمین کنیم؛ با این وجود، با توجه به شرایط و ظرفیت موجود در زندان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌توانند زندان را مانند یک شهرک صنعتی ببینند و از آن‌ها انتظار داریم که در زندان‌ها سرمایه‌گذاری کنند چراکه فضای بسیار خوب و چندین هکتار زمین در زندان وجود دارد که برای توسعه صنایع یا راه‌اندازی صنایع نوپا با هزینه بسیار پایین قابل استفاده است. صاحبان صنایع می‌توانند با هزینه خیلی کم، سوله‌های تولید خود را در زندان راه‌اندازی کنند تا زندانیان به صورت نیروهای ارزان قیمت در این سوله‌ها مشغول شده و پس از مهارت‌آموزی، در همان کارخانه یا جایی دیگر مشغول به کار شده و معیشت سالم و حلال برای خانواده خود تأمین کنند.

به عنوان سخن پایانی، چقدر در رسیدن به اهداف موردنظر برای ایجاد اشتغال زندانیان موفق بوده‌اید؟

یکی از اهداف ما برای پیگیری اشتغال زندانیان، به حداقل رساندن احتمال بازگشت به زندان زندانیان است که درحال حاضر به دلیل همراهی پیمانکاران و صاحبان صنایع، محقق شده و این یکی از رسالت‌های اصلی ما است که تعداد بیشتری از زندانیان را وارد کار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =