تابلوی بازار سرمایه

هفته دوم تیرماه همراه با افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه به کانال ۳ هزار میلیارد تومان بازدهی شاخص‌کل و شاخص کل‌ هم‌وزن نیز مثبت شد. با این حال فعالان بازار در انتظار شفاف شدن سیاست‌های دولت بعدی برای بازار سرمایه هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته دوم تیرماه، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با افزایش ۱۷ درصدی همراه بود. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه از هفته اول خردادماه به کانال کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان سقوط کرد و برای ۵ هفته متوالی در این سطح باقی‌ماند ولی در هفته دوم تیرماه به عدد ۳,۴۷۴ میلیارد تومان صعود کرد. این اتفاق همزمان با برگشت دامنه نوسان قیمت‌ها به ۶ درصد بود. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته‌های اخیر به صورت نمودار زیر است:

رشد ۱۷ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته دوم تیرماه

با وجود افزایش میانگین ارزش معاملات خرد به سطح ۳ هزار میلیارد تومان همچنان فعالان بازار، شرایط بورس را رکودی می‌دانند. یکی از فعالان بازار در کانال خود پیرامون این موضوع نوشت: رشد ارزش معاملات اتفاق خوبی بود ولی برای آغاز روند صعودی باید ارزش معاملات به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

همزمان با افزایش ارزش معاملات بازدهی هفتگی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن نیز مثبت شد. در معاملات این هفته شاخص کل با افزایش ۰.۵۴ درصدی از ۲ میلیون و ۸۹ هزار واحد به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید.

رشد ۱۷ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته دوم تیرماه

روند ریزشی شاخص کل بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ طی دو هفته اخیر متوقف شده است، بعضی از کارشناسان و فعالان بازار رشد دو هفته گذشته را تنها استراحت در میان روند نزولی تعبیر می‌کنند و برخی مدعی‌اند روند نزولی قیمت‌ها در بازار سرمایه به پایان رسیده است. با این حال همچنان برآیند شاخص کل در سال ۱۴۰۳ منفی است. برآیند شاخص کل‌هم‌وزن نیز در این بازه زمانی منفی بود.

شاخص کل هم وزن در معاملات هفته گذشته با رشد ۰.۱۱ درصدی از ۶۷۴ هزار واحد به ۶۷۸ هزار واحد رسید. رشد شاخص‌کل هم‌وزن به مراتب کمتر از شاخص کل بود.

رشد ۱۷ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته دوم تیرماه

شاخص کل هم‌وزن نیز روند ریزشی سال ۱۴۰۳ را در محدوده ۶۶۰ هزار واحد متوقف کرد ولی آیا این اتفاق به معنای آغاز یک روند صعودی است؟ یکی از فعالان بازار در صفحه شبکه اجتماعی خود اینگونه نوشت: انتظار داشتیم شاخص کل و شاخص کل‌هم‌وزن به سطوح واکنش مثبتی نشان دهند ولی این مسئله به معنای پایان روند نزولی نیست یا دست‌کم برای چنین قضاوتی نباید عجله کرد. فعالان بازار عقیده دارند انتخابات ریاست جمهوری و شفاف‌شدن رئیس دولت بعدی سمت و سوی بازار سرمایه در کوتاه‌مدت و بلند مدت را مشخص خواهد کرد و برخی معتقدند برای قضاوت صعود یا نزول بیشتر بورس باید منتظر روی کارآمدن دولت بعدی در اواسط شهریورماه بود. بیشتر تحلیل‌گران از ارائه تحلیل تا انتخاب رئیس جمهور بعدی اجتناب می‌کنند البته برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند قیمت سهام پس از ریزش ۳ ماه ابتدایی سال جاری به سطوح ارزنده‌ای رسیده است و احتمال افزایش قیمت‌ها در این مرحله وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =