طوفان

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: آلودگی هوا بر اثر ریزگردها تا پایان تیر ادامه دارد و در این مدت وزش باد، غبار آلودگی و کاهش کیفیت هوا را اغلب در قسمت‌های شرق و شمال تا مرکز استان شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایراسین، نوید حاجی بابایی گفت: بر اساس الگوهای جوی، وزش باد شدید در شمال و شرق اصفهان و همچنین جنوب سمنان به مثابه عمده کانون‌های گرد و غبار، امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

وی افزود: باد غالب از طرف شرق و شمال به سمت مرکز استان است از این رو با افزایش سرعت وزش باد در مناطق مستعد خیزش گرد و غبار به دلیل خشکسالی مناطقی مثل اردستان، تالاب گاوخونی، دشت سجزی، خور و بیابانک، مناطق کویری مستعد و جنوب سمنان، طوفان‌های گرد و خاک در ساعات اولیه شب شکل می‌گیرد و به سمت مرکز استان و کلان‌شهر اصفهان منتقل می‌شود.

حاجی بابایی گفت: در ماه‌های گرم سال یعنی خرداد، مرداد و تیر، جهت باد غالب در قسمت‌های مرکزی و شرقی عوض می‌شود و این طبیعی است اما آنچه ایجاد گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا را مستعدتر کرده، شرایط خشکی مناطق شمال و شرق استان است که به دلیل خشکسالی‌ها هرسال شدیدتر می‌شود.

وی تاکید کرد: به این ترتیب طوفان‌های گرد و غبار از جنوب سمنان و شمال اصفهان شروع می‌شود و در مسیر حرکت خود در مناطقی همچون تالاب گاوخونی، سگزی، اطراف نائین و اردستان تقویت و غلظت گرد و خاک فرونی می‌گیرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: طبق بررسی صورت گرفته، آلودگی هوا در ۲۸ خرداد که به تشکیل غبار غلیظی در شهر اصفهان انجامید ناشی از تشکیل طوفان گرد و خاک در شرق اصفهان و دشت سجزی بود.

وی سایر موارد آلودگی کلان‌شهر اصفهان در تیر ماه را ناشی از شکل‌گیری گرد و غبار از جانب جنوب سمنان و شمال اردستان اعلام کرد.

شرایط آلودگی هوای اصفهان به دلیل شکل‌گیری گرد و غبار، چهار روز آلوده برای عموم مردم را در ماه‌های خرداد و تیر و هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس را در تیر جاری رقم زد.

همچنین پیش بینی اخیر اداره کل هواشناسی استان اصفهان این است که شرایط باد، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا از پنجشنبه ۱۴ تیر موجب افزایش آلودگی هوا تا اواخر وقت یکشنبه ۱۷ تیر خواهد شد.

طبق اطلاعاتی که اداره کل هواشناسی استان اصفهان منتشر کرده، شکل گیری گرد و غبار اغلب از مناطق شمال و شرق استان اصفهان شامل مناطقی همچون آران و بیدگل، اردستان، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار، دولت‌آباد، کاشان، شاهین شهر و میمه، نائین و ورزنه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =