میرصدری

رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: تولید فراسرزمینی دانش‌بنیان با ایجاد شبکه‌ای از نخبگان خارج از کشور در دستور کار اتاق بازرگانی ایران است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید محسن میرصدری، رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در آئین اختتامیه هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران (IRAMIT 2023) اظهار کرد: اهمیت گسترش اقتصاد دانش‌بنیان بر کسی پوشیده نیست، تدوین سند دانش‌بنیان شدن اقتصاد به توصیه رهبر معظم انقلاب و با همت معاونت علمی ریاست جمهوری تقریباً انجام شده است.

وی ادامه داد: سهم همه کشورها از تکیه بر عوامل سنتی تولید کاهش یافته و مبتنی بر دانش و فناوری شده است، منابع طبیعی نقش زیادی دارد اما علم و فناوری در این زمینه در حال پیشی گرفتن است و از این رو افزایش بهره‌وری در سطح دولت و بخش خصوصی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خالی در این زمینه در دستور کار است.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در خصوص ابر چالش‌های دانش بنیان‌ها در کشور گفت: مهاجرت نخبگان، گران بودن تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان، مشکلات ناشی از ارز چند نرخی و بیمه نیمه فعال مسئولیت کاربردی تجهیزات دانش‌بنیان از جمله این مشکلات است.

وی رقابت بین خصولتی‌ها و دانش‌بنیان‌ها را چالش دیگر شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: ما برای رفع این چالش‌ها در چهار دسته قوانین، توانمندسازی، شبکه‌سازی و توسعه بازار و صادرات محصولات دانش‌بنیان راهکار پیشنهاد دادیم تا دانش‌نیان‌ها بتوانند حداکثر استفاده را ببرند، اما در واقع نگرانی‌های دانش‌بنیان به این گونه است که قوانین استمرار ندارند و آئین نامه‌ها نیز همواره دستخوش تغییر است.

میرصدری گفت: ما خیلی تلاش می‌کنیم دانش بنیان‌ها از قوانین استفاده کنند اما ممکن است در آینده اجرایی نشود و برای دانش بنیان‌ها ایجاد اشکال کنند.

وی تصریح کرد: در زمینه توانمندسازی دانش بنیان‌ها ماده ۱۱ را داریم، چنانچه شرکتی طرح تحقیق و توسعه بر مبنای فناوری متوسط داشته باشد و مورد تائید معاونت علمی قرار گیرد، کل مالیات هزینه کرد در این زمینه حذف می‌شود، برای این امر در شهرها آموزش را در دستور کار داریم که استقبال خوبی نداریم و علت آن عدم اطمینان است.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تلاش برای بهم رسانی شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ در دستور کار است، ادامه داد: واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای رسیدن به محصولات رقابت پذیر و کاهش قیمت تمام شده تولید، بهم رسانی شرکت‌های بزرگ و کوچک و دانش بنیان است چرا که با این روند درصد صادرات مواد خام کاهش می‌یابد و مهاجرت مغزها را کم می‌کنیم و به جای آن از تولیدات آنها استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در این زمینه با اتاق‌های مشترک بین ایران و سایر کشورها تولید فراسرزمینی را در دستور کار داریم و به نتایج خوبی رسیده‌ایم و شبکه‌ای از نخبگان خارج از کشور که نیروهای خودمان هستند و به دیگر شرکت‌های خارجی رفته‌اند را دور هم جمع کرده‌ایم.

میرصدری گفت: در این زمینه باید توجه داشت که با چالش کمبود و در برخی از موارد عدم وجود زیرساخت آزمایشگاهی رو به رو هستیم که برای حل این مشکل نیز همکاری سه جانبه اتاق ایران با معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان استاندار محقق شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =