روستا

فولادمبارکه با تغییر نگرش در ایفای مسئولیت اجتماعی با محوریت خود مردم قدم در مسیر محرومیت‌زدایی روستاها و مناطق محروم گذاشته است که با کمک شرکت دانش بنیان رستا این امر به یک سند پیشرفت و آبادانی روستاها تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، «محرومیت زدایی» یکی از اقدامات رایج انجام شده توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ در روستاها و مناطق است که فولاد مبارکه در این مسیر به دنبال توانمندسازی و زنده نگهداشتن ریشه‌های کار و زندگی در مناطق محروم و روستاهاست که مردم خود بتوانند الگوی زیست را در این مناطق احیا کنند و به توانمندی برسند.

در واقع به گفته محمدیاسر طیب نیا مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه، «صرفاً تولید فولاد، اشتغال‌زایی و افزایش میزان تولید رسالت فولاد مبارکه نیست، بلکه منفعت‌رسانی به مردم در همه حوزه‌ها و تولید حداقل کاری است که فولاد مبارکه باید انجام دهد. خودکفایی، رشد انسان‌ها، ارتقای سطح زندگی مردم و رشد و پیشرفت منطقه‌ای و ملّی ازجمله مواردی هستند که فولاد مبارکه باید آن‌ها را در کنار تولید پیگیری کند.»

وی معتقد است که «فولاد مبارکه با همین نگاه، رویکرد خود را ایجاد تحول در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با کمک، مشارکت، توانمندسازی و آموزش آحاد مردم، رشد و تعالی سرمایه‌های انسانی منطقه و به وسیله خود مردم قرار داده است؛ این در حالی است که ما می‌توانستیم همچون گذشته صرفاً در برخی از مناطق محروم بسته‌های حمایتی توزیع و به این اقدام بسنده کنیم اما رویکرد ما این است که به‌جای اختصاص بودجه برای حمایت از مناطق محروم، خودِ مردم را در رشد و تعالی و پیشرفت‌شان مشارکت داده و کاری اصولی، علمی و دلسوزانه انجام دهیم.»

 روی دیگر مسئولیت اجتماعی در آبادانی روستاها/ مردم بازوی توانمند فولادمبارکه در محرومیت‌زدایی هستند

آموزش و شبکه‌سازی در مسیر مسئولیت اجتماعی فولادمبارکه

طیب نیا مسئولیت اجتماعی را تعهدی که سازمان‌ها جهت بهتر شدن جامعه برعهده دارند دانست و افزود: مسئولیت اجتماعی یعنی اتفاقی رقم بخورد که منحصر به یک مقطع زمانی خاص نبوده و بهبود وضعیت منطقه‌ای را به دنبال داشته باشد.

مدیر عامل فولادمبارکه خاطر نشان کرد: در نگاه جدید سعی می‌کنیم همه مناطق و ذینفعان‌مان را به‌صورت عادلانه ببینیم و اولویت‌هایشان را با کمک خودشان شناسایی کنیم. در این رویکرد، افتخار ما این نخواهد بود که چند سالن ورزشی ساخته و یا به یک مسجد کمک کرده‌ایم، بلکه شبکه‌سازی، رشد، ارتقا و آموزش مردم منطقه برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: بنابراین با چنین رویکردی اگر فولاد مبارکه هم دست از حمایت بردارد، مردم منطقه توانمند شده‌اند و می‌توانند منجر به پیشرفت و آبادانی روستاها و مناطق محروم شوند؛ در این رویکرد مردم منطقه به‌گونه‌ای آموزش می‌بینند که برای خودشان چشم‌انداز داشته، روش حل مسئله را فراگرفته و خودشان با کار و تلاش بی‌وقفه برای حل مسائل خود وارد عمل شوند.

 روی دیگر مسئولیت اجتماعی در آبادانی روستاها/ مردم بازوی توانمند فولادمبارکه در محرومیت‌زدایی هستند

پایداری و تداوم، وجه تمایز اقدامات رستا و فولادمبارکه

محمدعلی جعفری مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا با بیان اینکه شکل‌گیری این شرکت با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه حلقه‌های میانی در رفع مشکلات کشور تأثیرگذار هستند، اتفاق افتاد، گفت: این جمع حاضر در کانون‌های پیشرفت و همه فعالان در گروه رستا سعی دارند که نقش حلقه میانی را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: در واقع فولادمبارکه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود به صورت هدفمند و با همراهی گروه رستا بر این باور است که خود مردم باید در ایفای مسئولیت اجتماعی نقش داشته باشند و فولادمبارکه در این مسیر از بسیاری شرکت‌های بزرگ پیشی گرفته است.

جعفری با تاکید بر اینکه این فعالیت‌ها بر محور واژه «حکمرانی مردمی» انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: این فعالیت‌ها بر سه اصل نشا، نهال و رویش برنامه‌ریزی می‌شود و هدف‌گذاری آنها بر پایه تشکیل شبکه‌سازی مانند شبکه‌سازی اشتغال و فرهنگ است.

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا با بیان اینکه این اقدامات تا زمانیکه به پایداری برسند ادامه دارد، گفت: ما نباید اقدامات مقطعی انجام دهیم و وجه تمایز این شرکت و اقدامات آن در موضوع پایداری و تداوم این اقدامات است که در دل این شبکه‌سازی‌ها، توانمندسازی، آموزش و سپس اعتمادسازی شکل گیرد.

وی افزود: این اقدامات اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مردم در کنار مسئولان، نهادهای دولتی و در کنار ساختارها قرار گیرند و نقش کنشگری خود را ایفا کنند.

جعفری با اشاره به موضوع اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت گفت: برخلاف اقدامات رایج که تنها به وام دادن خلاصه می‌شود، سعی شده تا گلوگاه‌های اشتغال‌آفرینی در روستاها شناسایی و سپس با آموزش و تربیت مربی، روند اشتغال‌آفرینی و رفع مسائل فرهنگی تداوم یابد و پایدار باشد.

 روی دیگر مسئولیت اجتماعی در آبادانی روستاها/ مردم بازوی توانمند فولادمبارکه در محرومیت‌زدایی هستند

تغییر نگرش فولاد در مسئولیت اجتماعی

علیرضا کاظمی، معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه نیز بر این باور است که در فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور، حتماً باید به آبادانی کشور و به‌خصوص مناطق پیرامون کارخانه توجه ویژه داشته باشد.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه این قبیل اقدامات را از محل بودجه‌ای که به مسئولیت‌های اجتماعی تخصیص داده است انجام می‌دهد. البته این شرکت طی چند سال اخیر، حوزه مسئولیت اجتماعی را با تغییر نگرش دنبال کرده و تلاش می‌کند طبق مثل معروف که آموزش ماهیگیری بر دادن ماهی اولویت دارد، راه‌های کسب ثروت و حل مشکلات را به مردم آموزش دهد.

به گزارش ایراسین، توسعه و پیشرفت و آبادانی روستاها و مناطق محروم رویکرد متفاوتی از مسئولیت اجتماعی در فولاد مبارکه است که تاکنون ۲۳ کانون پیشرفت و آبادانی منطقه‌ای به همت مجموعه رستا در مناطق روستایی شهرستان‌های مبارکه و لنجان فعالیت دارند که تلاش این کانون‌ها در کنار پژوهشگران دانشگاه و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با به‌کارگیری تجربیاتی که طی سال‌ها به دست آمده، ظرفیت‌ها، استعدادها، چالش‌ها و اولویت‌های این مناطق شناسایی شده تا شرایط برنامه‌ریزی برای ۱۰ سال آینده نیز محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =