• ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
  • کد خبر: 57765
  • readingTime: ۲ دقیقه
هوش مصنوعی

تامین برق به یک چالش جدی در کشور تبدیل شده‌ است، سیاست‌مداران برای تامین برق مسکونی در فصل گرما، محدودیت‌هایی برای صنایع ایجاد می‌کنند. با این حال جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد با ترویج استفاده از هوش‌مصنوعی مصرف برق بیشتر خواهد شد. امروز حتی کشورهایی که در زمینه برق مشکل ندارند نیز نگران برق مصرفی هوش مصنوعی هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مصرف برق کشور هر سال به سقف جدیدی می‌رسد و بر اساس گفته‌های مسئولان اداره برق در تابستان سال جاری مصرف برق در کشور هر هفته رکورد بالاتری به ثبت رساند. با رشد مصرف برق صنایع داخلی با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند. بسیاری از بخش‌های تولید به ویژه فولادسازان چند ساعت در هفته برق ندارند و با کاهش شدید تولید نظم عرضه و تقاضا در بازار بهم می‌خورند. اکنون در شرایطی که کشور برای تأمین برق دچار مشکلات ریز و درشت بسیاری است داده‌های جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی مصرف برق را تا صد برابر افزایش می‌دهد.

بلومبرگ در گزارشی درباره مصرف برق هوش مصنوعی نوشت: همه می‌دانیم مصرف برق با ترویج استفاده از هوش مصنوعی افزایش شدیدی پیدا می‌کند ولی پیش‌بینی در این زمینه دشوار است.

رشد شدید مصرف برق با استفاده از هوش مصنوعی

سونامی افزایش مصرف برق با ترویج هوش مصنوعی در کشورهایی که مشکل برق ندارند نیز زنگ خطر را به صدا درآورده است. طبق گزارشی از CNBC با هر بار پرس‌وجو در چت ربات OpenAl به طور متوسط ۱۰ برابر برق بیشتری نسبت به جست‌وجو در گوگل مصرف می‌شود. فناوری هوش مصنوعی در تمام پلت‌فرم‌های معتبر مصرف برق بالایی دارند.

پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی به یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان برق در سال گذشته تبدیل شدند و این تازه اول کار است زیرا پیش‌بینی می‌شود مصرف برق این پلت‌فرم‌ها با رشد استفاده از آنها در سال پیش رو افزایش پیدا کند. در داخل کشور نیز فرآیند بهره‌گیری از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلفی آغاز شده‌است و شرکت‌های بسیاری در تلاشند تا پروسه کاری خود را توسط هوش مصنوعی انجام دهند و این اتفاق زنگ خطر مهمی برای افزایش مصرف برق است. یک واردکننده لوازم جانبی کامپیوتر مدعی شد در سال گذشته تقاضا برای پاور با ظرفیت بالا در ایران افزایش یافته‌است. این واردکننده خبرنگار ایراسین گفت: پاورهایی که پیش از این فقط در ماینر استفاده می‌شد و مصرف بالایی نداشت، به خصوص در شرکت‌های برنامه نویسی پر تقاضا شده‌اند.

با این حساب آیا مصرف برق در کشور افزایش می‌یابد؟ ابراهیم لطفی‌پور کارشناس حوزه برق در پاسخ به این سوال گفت: هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی از مهاجرت به سوی هوش مصنوعی آغاز شود در مدت ۲ سال آینده مصرف برق کشور بیش از ۲۰ درصد رشد خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پردازنده‌های مورد نیاز هوش مصنوعی بسیار پرمصرف هستند. همین امروز هم انواع مختلفی از این پردازنده‌ها در بازار توزیع می‌شوند. این پردازنده‌ها برای کاربران عادی جذابیتی ندارند ولی مورد توجه کاربران خاص به خصوص در شرکت‌های خدمات رایانه‌ای قرار گرفته‌اند. این پردازنده‌ها مصرف برق به مراتب بالاتری نسبت به نسل‌های قبلی دارند. با این حال تحلیل‌گران معتقدند تلاش‌های بسیاری در هدف کاهش مصرف انرژی برای هوش مصنوعی در حال انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =