افتتاحیه المپیک 2024 پاریس

مشعل المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حالی جمعه شب روشن شد که یکی از مشعل‌داران مدال‌آور ۱۰۰ ساله فرانسه در المپیک بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، المپیک پاریس ۲۰۲۴ روز جمعه ۲۶ جولای (۵ مرداد) به طور رسمی آغاز شد. شهر عشق، عشقش به هنر، فرهنگ و ورزش را در طول ۴ ساعت مراسم باشکوه و خیره‌کننده به جهانیان نشان داد و از هر فرصتی برای ادای احترام به قهرمانان فرانسوی استفاده کرد. اسطوره‌های ورزشی آخرین رژه مشعل المپیک را انجام دادند و آن را از موزه لوور و باغ تویلری به جایگاه اصلی‌اش در المپیک امسال رساندند.

رافائل نادال برنده ۱۴ تنیس آزاد فرانسه، کارل لوئیس دارنده ۹ قهرمانی المپیک، نادیا کومانسی با ۵ قهرمانی المپیک و سرنا ویلیامز با ۴ قهرمان المپیک از جمله ورزشکاران بین‌المللی بودند که برای حمل مشعل فراخوانده شدند. تونی پارکر قهرمان چهار دوره NBA، مایکل گیگو قهرمان سه دوره المپیک، کلاریسه آگبگننو قهرمان دو دوره المپیک و لوره مانودو قهرمان المپیک از دیگر کسانی بودند که مشعل را در روز آخر حمل کردند.

اما آخرین مشعل‌دار تمام توجهات را به خود جلب کرد: قهرمان المپیک شارل کوست؛ دوچرخه‌سوار فرانسوی که در المپیک تابستانی ۱۹۴۸ لندن مدال طلا کسب کرد. کوست ۱۰۰ ساله به شعله‌ها خیره شد و آن را به تدی راینر (جودوکار افسانه‌ای فرانسوی دارای ۱۱ مدال قهرمانی جهانی و ۳ مدال طلای المپیک) و ماری ژوزه پرک (دونده ملی‌پوش فرانسوی دارنده ۳ مدال طلای المپیک) تقدیم کرد تا مشعل اصلی المپیک ۲۰۲۴ را روشن کنند. جالب اینجاست که کوست تنها ۵ ماه قبل از بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ پاریس متولد شد و در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۲۴ صد سالگی‌اش را جشن گرفت.

چه کسانی مشعل المپیک ۲۰۲۴ پاریس را روشن کردند؟

اجرای خاص سلین دیون

در شب مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، آسمان توفانی و پر از ابرهای بارانی بود، رودخانه سن جایگزین دریا شد و زرق و برق‌های برج ایفل جای ستاره‌های آسمان را پر کردند، اما بازخوانی ترانه ادیث پیاف در وصف عشق از دست رفته درست همانند نخسین اجرای آن در بیش از نیم قرن پیش، همه را میخکوب کرد؛ این بار با صدای جادویی سلین دیون.

خواننده سرشناس جهانی بر بیماری غلبه کرد و در بالکن برج ایفل ایستاد و بیش از ۳۰۰۰۰۰ تماشاگر و ۶۸۰۰ ورزشکار را به خود خیره کرد.

این اولین باری بود که سلین دیون بعد از اعلام خبر ابتلاء به سندروم استیف پرسن در سال ۲۰۲۲ اجرای زنده داشت. بیماری نادری که باعث اسپاسم عضلات و سفتی اندام‌ها می‌شود و کنترل تارهای صوتی را نیز دشوار می‌کند. اما این خواننده کانادایی موفق شد با جادوی صدایش لرزه به اندام تمام حاضران بیاندازد و هیجان و حیرت و شور مراسم افتتاحیه را به اوج برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =