• ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
  • کد خبر: 58028
  • readingTime: ۲ دقیقه
نیکوکاری

رئیس اسبق سازمان امور اجتماعی کشور از برگزاری اولین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری در پاییز امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهمن مشکینی با اشاره به نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری اظهار کرد: به دنبال ترویج حرفه‌ای‌گری در کار خیر، حضور حداکثری عموم مؤسسات خیریه کشور از جمله فعالان در سطح ملی و فراملی و محلی و با گردش مالی اندک موجب می‌شود یک هم‌افزایی و شبکه‌سازیِ ملّی در خلال این جشنواره رخ دهد.

وی افزود: مفهوم کار خیر، مفهومی نو شونده است که در هر دوره و عصری می‌تواند مصادیق متنوع و متعددی داشته باشد و درواقع یک مفهوم گسترده است که فعالیت در حوزه‌های محیط زیست را هم شامل می‌شود.

رئیس اسبق سازمان امور اجتماعی کشور خاطر نشان کرد: بی‌تردید کسانی که تلاش می‌کنند تا از محیط زیست هرچه بهتر برای زندگی انسان‌ها مراقبت، صیانت و مدیریت شود، کار خیر انجام می‌دهند چون نتیجه این کار بهبود زندگی مردم، ایجاد اشتغال و تنوع زیستی است و همچنین کسانی که در حوزه‌های علمی، حقوق شهروندی، مسائل مربوط به خانواده و … فعالیت می‌کنند درواقع این‌ها هم در حال انجام کار خیر هستند.

وی ادامه داد: یک مفهوم بُرش‌خورده‌ای از این مفهوم گسترده وجود دارد و آن فعالیت‌های نیکوکاری برای گروه‌های هدف اجتماعی، برای تسکین آلام بشری و یا بهبود شرایط زندگی از جنس رفع کمبودها است و یعنی موضوعاتی نظیر بیماران و بیماری، احداث پل در روستای فاقد پل برای گذر فرزندان و رفتن به مدرسه، احداث مدرسه، رسیدگی به ایتام و بسیاری از موضوعاتی که گروه‌های هدف اجتماعی دارد یا برای آن‌ها و برای حل مسائل آن‌ها فعالیت می‌کند. این دست فعالیت‌ها می‌توانند فردی یا جمعی باشند.

مشکینی با بیان اینکه باید یکسری فعالیت‌های جمعی، سازمان‌دهی شود و جنبه رسمی پیدا کند، گفت: البته در ابتدا نیاز به آسیب‌شناسی وجود دارد زیرا حرفه‌ای تعقیب نمی‌شود و معنای حرفه‌ای این است که شما سازمان کاری داشته باشید که تخصص‌های مورد نیاز، شفافیت و انضباط مالی، چگونگی پرداختن به این کار برای آن‌که به بهترین نحو اصابت کند و همه این‌ها را باید واجد باشد.

وی افزود: این جریان، جریانی است که باید نهادهای مسئول در این حوزه نظیر وزارت کشور، کمیته امداد، سازمان اوقاف، سازمان بهزیستی و نظایر این‌ها به خوبی بتوانند خودشان طراحی کنند و با مجموعه‌های خیریه این‌ها را به اشتراک بگذارند.

شایان ذکر است دبیرخانه نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری طی ماه‌های اخیر با همت تعدادی از سازمان‌های مرتبط با نیکوکاری و همکاری تعدادی از شبکه‌های ملی نیکوکاری و تشکل‌های خیریه تشکیل شده است.

تشکل‌های خیریه فعال در عرصه‌های خدماتی-حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست‌بوم احسان و نیکوکاری تا ۱۵ مردادماه سال جاری امکان ثبت‌نام در این جشنواره را دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =