سفید دشت

مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت گفت: در آستانه دهمین سالگرد پیوستن شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد فولادی استان به گروه فولاد مبارکه و هم‌زمان با سال جهش تولید با مشارکت مردم، نخستین ذوب و تختال در سال ۱۴۰۳ در ۲۵ مردادماه در واحد فولادسازی این شرکت به همت کارکنان امانی و پیمانکار داخلی شرکت تولید شد.

به گزارش ایراسین، محمود محمدی فشارکی با اعلام این خبر در گفت‌وگوی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تولید نخستین تختال واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری پرداخت.

با تلاش شما و همکارانتان بار دیگر شاهد دستاوردی ارزشمند در شرکت فولاد سفیددشت بودیم. لطفاً در ابتدا قدری درباره تاریخچه شرکت فولاد سفیددشت توضیح دهید.

شرکت فولاد سفیددشت با نام طرح فولاد چهارمحال و بختیاری، یکی از ۷ طرح فولاد ملی است که در سال ۱۳۹۳ در راستای سیاست دولت وقت مبنی بر واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی به‌منظور تسریع در عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری، ۶۵ درصد از سهام آن در مالکیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار گرفت و با نام جدید شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری، رسماً به جمع گروه فولاد مبارکه پیوست. در ماه‌های ابتدایی واگذاری طرح فولاد چهارمحال و بختیاری به شرکت فولاد مبارکه و با حمایت‌های فنی و مالی این مجتمع، عملیات ساخت و نصب تجهیزات در بزرگ‌ترین واحد فولادی استان سرعت گرفت که راه‌اندازی واحد احیا مستقیم این مجتمع به‌عنوان نخستین واحد تولیدی در میان طرح‌های مشابه استانی گواه این مدعاست.

درباره روند آغاز بهره‌برداری و رسیدن به ظرفیت اسمی واحد احیا این شرکت توضیح بفرمائید.

با بهره‌گیری از تجربیات موفق شرکت فولاد مبارکه در عرصه تولید و بهره‌برداری، واحد احیا مستقیم فولاد سفیددشت کمتر از چهار سال از زمان راه‌اندازی، توانست ظرفیت نامی سالیانه تولید آهن اسفنجی را به میزان ۸۰۰ هزار تن در سال محقق سازد و این موفقیت را در سال‌های پس از آن حفظ کند. همچنین این شرکت از ابتدای راه‌اندازی تا کنون موفق به ثبت رکوردهای متعدد روزانه و ماهانه در تولید آهن اسفنجی گردیده است. گفتنی است تولید تجمعی آهن اسفنجی در این شرکت از ابتدای راه‌اندازی تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بالغ گردیده است.

به نظر شما پیوستن فولاد سفیددشت به گروه فولاد مبارکه چه مزیت‌هایی برای این شرکت داشته است؟

از برکات پیوستن فولاد سفیددشت به بزرگ‌ترین فولادساز کشور می‌توان به به‌کارگیری تجربیات ارزشمند این مجتمع از قبیل آموزش و رشد سرمایه انسانی، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، به‌کارگیری پساب تصفیه‌شده شهری در جهت تأمین آب کارخانه، بازطراحی تجهیزات دارای مشکلات فرایندی، اصلاحات فرایندی در راستای بهبود عملکرد تولید و افزایش ظرفیت تولید و… اشاره کرد.

نگاه توسعه‌محور مجتمع فولاد مبارکه چه تأثیراتی بر شرکت فولاد سفیددشت دارد؟

ازآنجاکه باور شرکت فولاد مبارکه اصفهان بر توسعه و تعالی روزافزون صنعت فولاد، به‌خصوص در شرکت‌های زیرمجموعه خود استوار بوده است، این مجتمع به‌عنوان سهام‌دار عمده فولاد سفیددشت، همواره از پیشبرد طرح‌های توسعه این واحد بزرگ صنعتی حمایت نموده و ازجمله این حمایت‌ها می‌توان به تخصیص تمامی سود سالیانه طی چند سال متوالی در جهت تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه در شرکت فولاد سفیددشت اشاره کرد. یکی از برنامه‌های آینده این شرکت تکمیل خط ماشین ریخته‌گری بیلت در جهت تنوع تولید انواع مقاطع فولادی و اضافه کردن خط تصفیه ثانویه در واحد فولادسازی در جهت توسعه سبد محصول است.

ارزیابی شما از نقش فولاد مبارکه در شکل‌گیری و توسعه این شرکت چگونه است؟

شرکت فولاد مبارکه علاوه بر بذل حمایت‌های مالی از شرکت فولاد سفیددشت، هیچ‌گاه پشتیبانی‌های فنی خود را از این شرکت جوان دریغ نداشته است؛ به‌عنوان مثال، مشارکت ده‌ها نفر از همکاران شاغل و بازنشسته مجتمع فولاد مبارکه به‌عنوان مشاور فنی در کنار کارکنان این شرکت جوان از مصادیق این حمایت‌هاست. همچنین کمک‌های فولاد مبارکه در راستای تأمین پایدار مواد اولیه واحد احیا مستقیم فولاد سفیددشت غیرقابل‌انکار است.

یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه این شرکت پروژه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم است. درباره شرایط موجود این پروژه توضیح دهید.

واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت با تلاش فراوان و بی‌بدیل همکاران، مراحل تست و راه‌اندازی اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است و در آستانه دهمین سالگرد پیوستن فولاد سفیددشت به گروه فولاد مبارکه، با تولید اولین ذوب و تختال در سال ۱۴۰۳ که با همکاری شرکت برق، علی‌رغم محدودیت‌های مصرف صورت گرفت، عزم و اراده خود را در راستای دست‌یابی هرچه سریع‌تر به ظرفیت نامی در تولید شمش فولادی به منصه ظهور گذاشت. گفتنی است این سری از محصول واحد فولادسازی به تعداد چهار عدد، به طول ۱۱ متر، عرض ۱۳۲۰ میلی‌متر و ضخامت ۲۰۰ میلی‌متر از نوع گرید کم‌کربن ۱۰۱۲ بوده و تختال تولیدی پس از نورد گرم، قابل‌استفاده در صنایعی همچون پروفیل‌سازی، لوله‌سازی و ساخت مخزن است.

امید می‌رود در سایه حمایت‌های جامع و همه‌جانبه مجتمع فولاد مبارکه، تا پایان تابستان سال جاری شاهد راه‌اندازی کامل واحد ذوب و ریخته‌گری شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری باشیم تا همانند واحد احیا مستقیم، افتخار بهره‌برداری پیوسته از نخستین واحد فولادسازی طرح‌های فولاد استانی نیز به نام شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری ثبت گردد.

سخن پایانی شما؟

از حمایت‌های مدیرعامل و معاونان گروه فولاد مبارکه، سازمان ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران و مسئولین استان و کلیه کارکنان امانی و پیمانکاران ساخت، اجرا و بهره‌برداری شرکت فولاد سفیددشت که در جهت ارتقای تولید کمی و کیفی این شرکت تلاش می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم. با تولید این تختال که به‌لحاظ کیفی نیز از استانداردهای لازم برخوردار است، به نظر می‌رسد گام بلندی در مسیر تولید پایدار این شرکت در حوزه تولید فولاد خام برداشته شده و به‌زودی شاهد این خواهیم بود که با تلاش و اشتیاق مثال‌زدنی که نزد همکاران ما در این مجموعه وجود دارد، واحد فولادسازی نیز در کمترین زمان ممکن ظرفیت اسمی خود را محقق خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =