• ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
  • کد خبر: 59520
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در طول هفته پایانی مردادماه بیش از ۲۹ درصد افزایش پیدا کرد و همین مسئله با توقف ریزش شاخص‌ کل و شاخص کل هم وزن پس از ۵ هفته همراه شد. فعالان بازار عقیده دارند اکنون با انتخاب هیئت وزیران، بورس در هفته‌های آینده شرایط بهتری پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بازار سرمایه در هفته پایانی مرداد ماه با افزایش ۱.۸ درصدی از سطح ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۳۷ هزار واحد رشد کرد. این شاخص در مردادماه برای چند روز در سطح کمتر از ۲ میلیون واحد معامله شد ولی دوباره در محدوده روانی ۲ میلیون واحد مورد حمایت قرار گرفت. برآیند شاخص کل بورس در طول ۵ هفته گذشته نزولی بود و در معاملات این هفته بخشی از افت خود را پس گرفت.

رشد بورس به وقت پایان مرداد

انتظار می‌رود روند صعودی شاخص کل تا سطح ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار واحد ادامه داشته باشد. با انتخاب وزرای دولت چهاردهم بسیاری از فعالان بازار سرمایه از تغییرات احتمالی در مدیریت بازار سرمایه سخن می‌گویند و این تغییرات احتمالی تأثیر بسیاری بر قیمت سهام دارد. هفته پایانی مرداد شاخص کل هم‌وزن نیز پس از ۵ هفته ریزش را متوقف کرد و بازدهی مثبتی به ثبت رساند.

شاخص کل هم‌وزن با رشد ۰.۸۹ درصدی از ۶۳۳ هزار واحد تا ۶۳۹ هزار واحد افزایش یافت.

رشد بورس به وقت پایان مرداد

۳ هفته قبل شاخص کل هم‌وزن محدوده حمایتی ۶۶۰ هزار واحد را از دست داد و انتظار می‌رفت تا سطوح پایین‌تری ریزش کند. اکنون نخستین هدف این شاخص عبور از سطح ۶۶۰ هزار واحد است. در این صورت باید انتظار داشت شاخص کل‌هم‌وزن تا محدوده ۷۲۰ هزار واحد افزایش پیدا کند. در ماه‌های گذشته سرعت ریزش شاخص کل هم‌وزن به مراتب بیشتر از شاخص کل بود و در مقابل با هر مرحله افزایش قیمت‌ها، شاخص کل‌هم‌وزن رشد کمتری به ثبت می‌رساند.

افزایش میانگین معاملات خرد بازار سرمایه چراغ سبز دیگری بر افزایش شاخص‌ها بود ولی باید در نظر داشت سطح فعلی ارزش معاملات، آغاز یک روند صعودی جدید در بازار سرمایه را تأیید نمی‌کند. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته پایانی مردادماه با افزایش ۲۹ درصدی به ۲,۱۷۹ میلیارد تومان رسید.

رشد بورس به وقت پایان مرداد

میانگین ارزش معاملات در هفته پایانی مردادماه افزایش یافت ولی سطح فعلی نشان دهنده رکود در معاملات است. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته و در هنگام موج‌های صعودی، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه به بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید و سطوح فعلی نشان‌دهنده رکود در معاملات است، اگرچه انتظار می‌رود با افزایش دامنه بورس به حالت طبیعی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نیز افزایش پیدا کند. اکنون ارزش معاملات خرد به پایین‌ترین سطح طی دو سال گذشته کاهش یافته است. کارشناسان عقیده دارند بورس با انتخاب وزرا و شفاف شدن خط مشی دولت چهاردهم شرایط بهتری پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =