• ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
  • کد خبر: 59547
  • readingTime: ۱ دقیقه
دامپروری

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان ضمن تأکید بر تقویت زنجیره‌های تولید و تشکیل تعاونی‌های کارآمد گفت: اگر دامداران به طور مداوم از دولت به عنوان پدر مهربان پول بگیرند، بالاخره جایی کم می‌آورد و به محض قط شدن حمایت دولت برشکست خواهند شد.

به گزارش ایراسین، صاحب خیراندیش ظهر پنجشنبه در پنجمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد دامداری استان گلستان به صورت سنتی بوده و کمتر از ۱۰ درصد به صورت صنعتی کار می‌کنند، اظهار کرد: بیشترین ریزش و مشکلات را در بخش دامپروری سنتی داریم زیرا اکثر افرادی که دامپروری سنتی مشغول هستند به روش گذشتگان کار کرده و از علوم روز بهره نمی‌گیرند.

وی با تأکید اینکه در دامداری باید از تجربه دامداران موفق کشوری استفاده کنیم، افزود: دامدار ما هزینه واقعی شیر و گوشت خود را دریافت نمی‌کند و در برخی مواقع باید سه تا ۶ ماه برای دریافت پول خود معطل بماند در صورتی که در کشورهای پاکستان و هندوستان کشاورزان بلافاصله هزینه محصول خود را دریافت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه علی‌رغم ظرفیت‌های فراوان منابع آب زیرزمینی، خاک و مراتع را هدر دادیم، گفت: به دنبال این هستیم که سیاست‌های توسعه دام را در استان دنبال کنیم و در این حوزه برنامه‌های تشویقی و تسهیلات در نظر گرفته‌ایم اما قبل از آن باید ببینیم خاک ما تا چه حد جوابگوی غذای مورد نیاز دام است.

خیراندیش خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی مسئول سیاست‌گذاری، تبیین و سایر برنامه‌های دامپروری است اما برای توسعه این صنعت به تنهایی کاری پیش نخواهد برد و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم.

وی پرورش گاومیش را با توجه به اقلیم استان گزینه مناسبی برای دامداران استان دانست و افزود: بیش از ۲۰ سال وقت و هزینه را صرف پرورش نژاد هلشتاین در استان کردیم حال آنکه با توجه به دمای هوا و اقلیم استان این نژاد مناسب اقلیم استان نیست و بهره وری لازم را ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان ضمن تأکید بر تقویت زنجیره‌های تولید و تشکیل تعاونی‌های کارآمد گفت: مشکلات حوزه دامپروری و کشاورزی باید آسیب شناسی شود.

خیراندیش با اشاره به اینکه در سالهای اخیر بخش زیادی از مراتع استان نابود شده و احیا آن نیازمند تزریق منابع مالی و حمایت دولت است، گفت: اگر دامداران به طور دائم روی تسهیلات و یارانه دولتی تأکید داشته باشند و از دولت به عنوان پدر مهربان پول بگیرند به محض قطع شدن حمایت دولت برشکست می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =