طلا

انس طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۲۵۳۲ دلار به ثبت رساند و پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت تا کانال ۳۰۰۰ دلار حکایت دارد ولی قیمت آتی شمش طلا و صندوق‌های طلای داخلی از نیمه مردادماه به بعد ریزشی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در ماه‌های گذشته بارها سقف تاریخی خود را جابه جا کرده است. یک سال قبل سقف تاریخی انس طلا در محدوده ۲۰۸۰ دلار قرار داشت ولی در انتهای سال ۲۰۲۳ به ۲۱۸۰ دلار افزایش یافت. سپس کانال‌های قیمتی ۲۲۰۰، ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ یکی پس از دیگری از دست رفتند و در معاملات هفته گذشته انس طلا به کانال قیمتی ۲۵۰۰ دلار وارد شد. گلدمن ساکس ماه گذشته تخمین زد قیمت انس تا پایان سال ۲۰۲۴ به محدوده ۲۵۰۰ دلار می‌رسد و جی‌پی‌مورگان در گزارشی مدعی شد انس طلا در ۱۵ ماه پیش‌رو در قیمت ۳۰۰۰ دلار معامله خواهد شد. مؤسسه IGWT نیز در مدل احتمال خود تخمین زد انس طلا تا سال ۲۰۳۰ به احتمال زیاد تا قیمت ۴۸۲۱ دلار رشد خواهد کرد.

این پیش‌بینی‌های مثبت با افزایش قیمت انس طلا در بازارهای جهانی همراه بود ولی قیمت معاملات آتی طلا در بازارهای داخلی برخلاف بازارهای جهانی روند نزولی دارد. بازارهای جهانی در انتظار انس ۳۰۰۰ دلاری هستند ولی قیمت آتی شمش طلای خام بهمن ۱۴۰۳ در طول ۲ هفته گذشته حدود ۵ درصد کاهش پیدا کرد.

چشم‌انداز منفی قیمت‌ها در بازار داخلی در دوران سقف شکنی انس طلا

قیمت معاملات آتی شمش طلا در تمام بازه‌های قیمتی طی دو هفته گذشته روند نزولی داشت و واکنش مثبتی به اخباری مانند شکست سقف تاریخی انس طلا نشان نداد. از طرفی قراردادهای آتی صندوق‌های مبتنی بر طلا نیز در طول دو هفته گذشته ریزشی شدند. برای مثال قرارداد آتی صندوق طلای کهربا شهریور ۱۴۰۳ از ۱۰ مرداد ماه تا کنون ۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. قرارداد آتی صندوق طلای کهربا آذر ۱۴۰۳ نیز به قرار نمودار زیر است:

چشم‌انداز منفی قیمت‌ها در بازار داخلی در دوران سقف شکنی انس طلا

قیمت واحدهای این صندوق از ۱۴ مرداد ماه تا کنون بیش از ۷ درصد کاهش یافته است و همچنان بر مدار نزول قرار دارد آتی این صندوق با وجود سقف شکنی انس طلا در معاملات هفته گذشته نیز مثبت نشد و به روند نزولی خود ادامه داد. قیمت آتی صندوق‌های طلا برای بازه‌های زمانی بلندتر مانند تیر ۱۴۰۴ در طول یک هفته گذشته یک سقوط تمام عیار را به ثبت رساندند.

قیمت آتی صندوق طلای کهربا تیر ۱۴۰۴ از ۱۴ مرداد تا اول شهریور ۱۵ درصد ریخت، در آتی سایر صندوق‌ها مانند لوتوس نیز همین کاهش قیمت به چشم می‌خورد که بیانگر چشم‌انداز ضعیف داخلی به قیمت طلا است. قیمت طلا در بازارهای داخلی از دو فاکتور انس طلا و نرخ دلار تأثیر می‌پذیرد و با توجه به افزایش قیمت انس طلا، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نرخ دلار را به شدت ریزش پیش‌بینی می‌کنند. اگرچه برخی از فعالان بازار عقیده دارند ریزش قیمت آتی صندوق‌ها و شمش طلا منجر به شکل‌گیری حباب منفی شده‌است و به زودی این شکاف قیمتی پر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =