محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: انتظار می‌رود در سال جاری به متوسط برداشت خرما یعنی یک میلیون و ۳۵۰هزار تن دست پیدا کنیم. اگر شاهد اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه مانند ممنوعیت صادرات خرما در پیک مصرف جهانی نباشیم، میزان صادرات خرما نیز به حوالی ۴۰۰ میلیون دلار می‌‍‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فصل برداشت خرما در سال جاری از یکی و دو هفته قبل شروع شد و مشاهدات میدانی از عرضه این محصول در سطح شهر حکایت می‌کند. خرما یکی از پرفروش‌ترین محصولات در بازار داخلی و خارجی به شمار می‌رود، به طوری که هر ساله مبالغ بالایی ارز از صادرات خرما در بازارهای بین‌المللی به کشور باز می‌گردد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد باغداران و بازرگانان ایرانی در طول سال گذشته در زمینه صادرات خرما با مشکلاتی مواجه بوده‌اند و اتخاذ تصمیماتی منجر به کاهش صادرات و ارزآوری این محصول در طول سال ۱۴۰۲ شده است.

با توجه به شروع فصل برداشت خرما در سال ۱۴۰۳ گفت‌وگویی با محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران در خصوص وضعیت فعلی برداشت خرما و مسائل موجود در خصوص صادرات این محصول با خبرنگار ایراسین صورت گرفته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت نخلستان‌ها و شرایط برداشت خرما در سال جاری چگونه است؟

ایران پس از مصر دومین کشور تولیدکننده خرما در جهان به حساب می‌آید و به لحاظ تنوع در رتبه نخست قرار داریم. امیدواریم سال خوبی در پیش داشته باشیم چراکه فصل برداشت خرما در بعضی از استان‌ها زودرس از جمله جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و بوشهر از ۱۵ مرداد آغاز شد. میزان و زمان برداشت خرما به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی در سال جاری متفاوت با سال‌های قبل است و امکان افزایش یا کاهش تولید خرما در سال جاری وجود دارد. با این حال ما انتظار داریم به متوسط برداشت خرما در سال جاری یعنی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن دست پیدا کنیم.

مصرف داخلی خرما هر ساله چقدر ارزیابی می‌شود؟

مصرف داخلی خرما حدود ۷۰ درصد از کل تولید است و به عبارت دقیق‌تر حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن خرما روانه بازارهای داخلی می‌شود. حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن از خرما کشور در صنایع تبدیلی و بخشی هم به شکل تازه‌خوری مصرف می‌شود. ۳۰ تا ۳۵ درصد از خرمای داخلی نیز روانه بازار جهانی خواهد شد.

کدام استان‌ها بیشترین خرما کشور را تولید می‌کنند؟

شش استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، خوزستان و بوشهر در شمار بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده خرما قرار می‌گیرند و بخاطر تنوع آب و هوایی در این شش استان ما شاهد تولید و برداشت انواع خرما در کشور هستیم.

حجم صادرات خرما در سال جاری چه میزان خواهد بود؟

اگر سال گذشته تصمیم ممنوعیت صادرات خرما در زمان پیک صادرات و مصرف جهانی اتخاذ نشده بود، میزان صادرات خرما نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسید. صرف اتخاذ و اجرای هفت روزه این تصمیم ۱۰۰ میلیون دلار از میزان صادرات خرما کشور کاست. بنا بر آمار سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرمای تولیدی با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر می‌شود. هر چند امکان ارزآوری تا ۵۰۰ میلیون دلار با حمایت دستگاه‌های دولتی وجود دارد. با این حالی پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز میزان صادرات خرما کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار باشد.

بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان خرما در کشور چیست؟

تصمیمات خلق‌الساعه مانند ممنوعیت صادرات در پیک صادرات خرما بزرگ‌ترین چالش بخش تولید و صادرات خرما محسوب می‌شود. در واقع این تصمیمات هر ساله لطمه جبران ناپذیری به بخش صادرات و تجارت ما وارد می‌سازد. دولتمردان در طول سال گذشته صادرات این محصول را ممنوع اعلام کردند که بخش خصوصی با پافشاری‌های فراوان مانع از اجرای این تصمیم شد و در مقابل آن ایستادگی کردند. ولی اجرایی شدن طرح ممنوعیت و محدودیت صادرات خرما تنها برای یک هفته در زمان پیک مصرف جهانی سبب ایجاد تلاطم‌های عجیبی در بازار شد و بی‌اعتمادی مشتریان بین‌المللی را به دنبال داشت تا ارزآوری را با اشکال مواجه سازد. اجرای این قانون منجر به انباشت مقادیر قابل‌توجهی خرما شد. اگرچه میزان خرما انباشت شده در بازار داخلی به فروش رسید. ولی هرساله ما با این چالش مواجه هستیم و فکر می‌کنم در روزهای آینده نیز شاهد تکرار این اتفاق باشیم.

انجمن خرما از دولت برای سال پیش چه انتظاری دارد؟

دولتمردان باید تنها یک مسئله را مد نظر قرار دهند و آن اینکه اقتصاد دستوری نیست بلکه اقتصاد یک علم است. هر زمان ما به این نتیجه برسیم و باور داشته باشیم که اقتصاد با دستور، قلم و اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه درست نمی‌شود، آن زمان ما قادر به بازسازی اقتصاد چه اقتصاد داخلی و چه بین‌المللی خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =