جهاد دانشگاهی

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی از ایجاد سامانه جامع ساختارهای نوآوری و فناوری جهاد دانشگاهی و شروع به فعالیت آن در مرحله آزمایشی خبر داد.

به گزارش ایراسین، مسعود ابراهیمی افزود: از آنجا که تعداد زیادی مرکز نوآوری و مرکز رشد و سه پارک علم و فناوری در سطح کشور در زیرمجموعه جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند و هر کدام از آنها سامانه مجزا داشته و ورود اطلاعات به آنها به صورت دستی بود، نیاز به یک سامانه یکپارچه به شدت احساس می‌شد.

معاون رئیس جهاد دانشگاهی توضیح داد: اکنون با ایجاد و استقرار سامانه جامع ساختارهای نوآوری و فناوری، هر زمان که نیاز باشد به اطلاعات مراکز نوآوری و رشد و پارک‌ها از جمله آمار شرکت‌های فعال در زیرمجموعه، تعداد کارکنان، میزان فروش و صادرات، وضعیت دانش‌بنیانی و نوع محصولات آنها دسترسی خواهیم داشت که این اطلاعات، در گام اول در اختیار جهاد دانشگاهی است و بعد هم در اختیار عموم هم قرار می‌گیرد تا علاقه‌مندان بتوانند با شرکت‌ها مراوده داشته باشند و در صورت نیاز و تمایل، محصولات آنها را خریداری کنند.

ابراهیمی گفت: این سامانه از حدود دو هفته قبل به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کرده و تا یکی دو هفته آینده، فرآیند ورود اطلاعات به آن آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به زیاد بودن تعداد شر کت‌های مستقر در مراکز رشد و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، احتمالاً ورود اطلاعات آنها به سامانه، یکی دو ماه طول می‌کشد و بعد از اتمام این مرحله، رسماً رونمایی می‌شود.

ابراهیمی، سیاست جدید سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی را بر هم‌رسانی توانمندی‌های فنی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی با توانمندی مالی و مدیریتی بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: بر همین مبنا به طور مستمر، شاهد اعلام آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت در طرح‌ها و استفاده از قابلیت‌های فنی و پژوهشی جهاد دانشگاهی هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، در کمتر از یک ماه اخیر، دو مورد تقاضای بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان و ۳۰ میلیارد تومان داشتیم که این مشارکت در زمینه بازیافت فلزات سنگین و گرانبها از باتری، موبایل و زباله‌های الکترونیکی و کامپیوتر که گاه خطرناک و در عین حال ارزشمند هستند، صورت می‌گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: این دو مورد، وارد مرحله مذاکرات نهایی و انعقاد قرارداد شده است و جهاد دانشگاهی، دانش فنی استخراج فلزات گرانبها را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد.

وی درباره خدمات قابل ارائه به شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد جهاد دانشگاهی نیز گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، یک سبد حمایتی تکلیفی دارند که شکل‌گیری آنها مبتنی بر ارائه همین خدمات بوده ولی متأسفانه به دلیل اندک بودن منابع مالی در اختیار، اغلب پارک‌های علم و فناوری کشور در ارائه خدمات که طیف وسیعی از خدمات آموزشی، مشاوره، آزمایشگاهی، کارگاهی، تسهیل‌گری‌های مالی، صادراتی را در برمی‌گیرد، موفق نبوده‌اند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی ادامه داد: به همین دلیل، از حدود ۲۰ تا ۲۵ خدمت تکلیفی پارک‌ها و مراکز رشد، اکنون این خدمات عملاً به اختصاص فضای فیزیکی به شرکت‌های متقاضی، محدود شده است. ما به عنوان جهاد دانشگاهی در تلاش هستیم آن خدمات را با تأمین منابع از بخش‌های دیگر احیا کنیم و این محل‌ها به معنای واقعی، پارک علم و فناوری باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =