محمد میرزایی

محمد میرزایی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: در شرایط فعلی درصد ریسک‌پذیری افراد در مواجه با مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند میم‌کوین و شت‌کوین‌های کریپتو کارنسی افزایش یافته است. ولی میم‌کوین‌ها به طور معمول بنیان فنی قوی ندارند و علاقه‌مندان به این حوزه باید از مشاوران با سابقه جهت سرمایه گذاری کمک گیرند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، میم‌کوین و شت‌کوین دسته‌ای از انواع ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند که در ابتدا با هدف سرگرمی ایجاد شدند. ولی با گذر زمان میم کوین‌ها تأثیر زیادی بر بازار ارزهای دیجیتال ایفا کردند و به بخشی جدایی‌ناپذیر از کریپتو کارنسی تبدیل شدند. اکنون میم‌کوین و شت‌کوین‌ها طرفداران زیادی به ویژه در میان ایرانی‌ها پیدا کرده‌اند، تاجایی که بررسی حجم معاملات در صرافی‌های داخلی نشان می‌دهد خرید و فروش میم‌کوین‌های کریپتو کارنسی در مقایسه با رمز ارزهای معتبر بازار از حجم بالاتری برخوردار است. حجم معاملات بعضی از رمز ارزهای معتبر کریپتو کارنسی در صرافی‌های داخلی روزانه کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. درحالی که حجم معاملات تعدادی از میم‌کوین‌ها به روزانه چند صد میلیارد تومان می‌رسد، برای مثال حجم معاملات نات کوین در یکی از صرافی‌های داخلی در طول یک ماه گذشته از حجم معاملات تتر و بیت‌کوین نیز بالاتر بود. با این اوصاف چرا ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری در حوزه میم‌کوین‌ها و شت کوین‌ها را به رمز ارزهای معتبر بازار ترجیح می‌دهند؟

محمد میرزایی، کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایراسین می‌گوید: مسائل اجتماعی و اقتصادی به یکدیگر پیوسته‌اند و تأثیر مستقیم برهم دارند. گاهی هیجانات اقتصادی بر جریانات اجتماعی اثر می‌گذارند و گاهی این اثرگذاری معکوس می‌شود. به نظر بنده ما طی سال‌های گذشته شاهد یک حس عقب‌ماندگی اقتصادی در سطح کلان جامعه بوده‌ایم و این حس باعث شده درصد ریسک‌پذیری افراد در مواجه با مسائل اقتصادی افزایش یابد. به دنبال این موضوع هر زمان و در هر حوزه‌ای که احتمال شکل‌گیری سود بزرگی وجود داشته باشد، مردم بدون بررسی‌های لازم به آن حوزه هجوم می‌آورند.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به پایه سرمایه‌گذاری دلاری میم‌کوین‌ها توضیح می‌دهد: واقعیت موجود در جامعه ایرانی نشان می‌دهد مردم از ریال عبور کرده و به دنبال جایگزینی با همبستگی بالا با دلار می‌گردند که در این میان دارایی‌های دلاری مثل ارز دیجیتال می‌توانند گزینه بسیار جذابی باشند. بازار میم کوین‌ها به علت نوسانات بیشتر و احتمال سود بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌افزاید.

وی اضافه می‌کند: جامعه ما به طور کامل درک کرده که پایه این سرمایه‌گذاری‌ها دلاری است، یعنی ابتدا تنش‌ها و نوسانات نرخ دلار را پوشش می‌دهد و در نهایت منجر به سود خالص خواهد شد که درصد این سود خالص در بعضی از کوین‌ها بالا بوده هرچند که با ریسک بالاتری همراه است. در نتیجه ما شاهد استقبال مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها طی سال‌ها اخیر هستیم و مردم در تلاش‌اند به نوعی عقب‌افتادگی اقتصادی خود را جبران کنند، تاجایی که به سطح مالی قبل از سال ۹۶ بازگردند.

به اعتقاد این کارشناس بازارهای مالی سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها نیازمند اطلاعات تسلط کافی است و در غیر این صورت موجب ضرر سرمایه‌گذار خواهد شد. میرزایی دراین‌باره اظهار می‌کند: افراد زیادی به علت عدم تسلط و شناخت کافی و به طمع سود زیاد وارد بازار پر نوسان ارز دیجیتال می‌شوند. ولی در بلند مدت فقط ریسک زیادی نصیب این افراد خواهد شد و کسانی که نسبت به مردم عادی آگاهی بیشتری در حوزه میم کوین‌ها دارند، از ورود نقدینگی توسط مردم به این بازارها استفاده کرده و سود می‌برند. واقعیت این است که بازار ارز دیجیتال فرصتی نو در اختیار علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازارهای مالی قرار داده است که محاسن بسیار زیادی دارد ولی مردم عادی زمان ورود و خروج به بازارها را نمی‌دانند و در بلندمدت یا سود کمی دریافت کرده و یا متضرر می‌شوند.

این کارشناس بازارهای مالی علت رشد میم‌کوین‌ها را اقبال عمومی به جای بنیان قوی می‌داند و در این بیان می‌دارد: زمانی که عموم مردم وارد بازار تخصصی می‌شوند، شرایط انتقال اطلاعات تخصصی به تک تک آن‌ها وجود ندارد. دایره شمول این عدم آگاهی روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و این بزرگ شدن خطرناک است چراکه تبعات اجتماعی آن در سطح کشور ما بسیار عظیم خواهد بود زیرا اغلب ضررها یا جبران ناپذیرند و یا در بلند مدت قابل جبران هستند. از طرفی مردم راه آسان را انتخاب می‌کنند زیرا نیاز به دانش عمیق و تخصصی ندارند. میم‌کوین‌ها به طور معمول بنیان فنی قوی ندارند و بیشتر به علت اقبال عمومی رشد می‌کنند که امکان فروکش این اقبال و تحت تأثیر قرار گرفتن قیمت‌ها وجود دارد.

میرزایی ادامه می‌دهد: نگرانی من از این بابت است که سرعت همه‌گیری در استفاده از ارزهای دیجیتال با سرعت بالا رفتن آگاهی جامعه یکسان نیست و نهاد ناظر یا فعال باید نقش پر رنگ‌تری ایفا کند. این نظارت بایستی در جهت بالا بردن سطح آگاهی و نظارت بر خدمات عمومی در بازار ارز دیجیتال باشد نه در راستای ممنوعیت و سرکوب فرصت‌های ناب و نوظهور. نهاد ناظر بایستی وظیفه خود را به درستی انجام دهد و ریسک فعالیت در این حوزه را به حداقل برساند.

در انتها این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: متأسفانه امروز شاهد هستیم که اکثر سکوهای ارائه دهنده خدمات ارز دیجیتال بدون نظارت کافی در حال رشد و ارائه خدمات هستند. پیشنهاد من این است که علاقه‌مندان به این حوزه از مشاوران با سابقه کمک گیرند و سپس جهت سرمایه گذاری اقدام کنند. البته نباید فراموش کنیم مادامی که در کشور ثبات اقتصادی را تجربه نکنیم، روند اقبال به سرمایه گذاری در دارایی‌های پر ریسک افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =