گل‌بو همایش متالکس

مدیرعامل شرکت ایریسا در پنل تخصصی «نقش ارتقا تکنولوژی و هوشمندسازی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» گفت: پروژه‌های هوشمندسازی فولادمبارکه کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری و چابکی را به دنبال داشته است. همچنین این شرکت برای همراستا شدن با تحولات جهانی نیز با پیشرفت‌های تکنولوژی همراه شده است و در کنار آن بحث تربیت رهبران دیجیتال را دنبال کرده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اکبر گل‌بو مدیرعامل شرکت ایریسا در پنل تخصصی «نقش ارتقا تکنولوژی و هوشمندسازی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» اظهار کرد: زمانی‌که به رفرنس‌ها مراجعه می‌کنیم اولین چالش در سال ۲۰۱۶، تحول دیجیتال و سومین چالش امنیت سایبری بوده است و این موضوعات در سطح جهانی اهمیت داشته و دارد.

وی افزود: انقلاب صنعتی چهارم با ۱۴ انرژی-تکنولوژی یا فناوری نوظهور شکل گرفت که شامل رباتها، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، دوقلوی دیجیتال، اینترنت اشیا و … می‌شود که فولاد مبارکه برای همراستا شدن با تحولات جهانی نیز با این پیشرفت‌های تکنولوژی همراه شده است.

گل‌بو با بیان اینکه تحول دیجیتال و هوشمندسازی بین ۶ تا ۸ درصد باعث افزایش بهره‌وری کارخانه می‌شود، افزود: پروژه‌های هوشمندسازی که در فولادمبارکه اجرایی شده در ۶ ماه اول اجرای پروژه با کاهش مصرف انرژی روبرو بودیم و این دستاورد قابل توجهی است.

مدیر عامل شرکت ایریسا خاطر نشان کرد: سایر پروژه‌ها نیز مانند کنترل کیفی هوشمند، لوجستیک هوشمند و … دستاوردهای بالایی دارند و به صنعت کاهش ضایعات و چابکی کمک می‌کنند. البته در این حوزه نباید دچار پروپاگاندا شد و در مقابل در این مسیر باید اکوسیستم‌سازی و آموزش را پیگیری کرد.

گل‌بو یادآور شد: یکی از کارهای بسیار مفید و مؤثر که در فولاد مبارکه دنبال شده است بحث تربیت رهبران دیجیتال در این شرکت بوده است. البته باید توجه کرد که برای این موضوع حتماً باید بودجه در نظر گرفت زیرا در غیر این صورت امکان تحقق آن برای زیرساخت‌ها و کاربردها وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: هوشمندسازی، گرچه امروزه به عنوان یک ضرورت در بسیاری از صنایع مطرح می‌شود، اما ورود به این حوزه نیازمند دقت و برنامه‌ریزی دقیق است. چند نکته کلیدی که در این مسیر می‌بایست به عنوان بایدها و نبایدها مدنظر قرار داد، عبارتند از:


• اجتناب از تصمیم‌گیری‌های عجولانه: با وجود هیاهوی پیرامون هوش مصنوعی و هوشمندسازی، نباید بدون مطالعه کافی و تدوین یک نقشه راه جامع، وارد این حوزه شد.

• تعادل بین مطالعه و عمل: در حالی که مطالعه و تحقیق در این زمینه بسیار ضروری است، نباید اجازه داد که پیچیدگی‌های این حوزه، ما را از اقدام باز دارد.

• اهمیت انتخاب مشاور مناسب: یافتن یک مشاور با تجربه در حوزه تحول دیجیتال و آشنایی با اصول تدوین نقشه راه، می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت پروژه هوشمندسازی ایفا کند.

• اکوسیستم سازی: هیچ شرکتی به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای یک سازمان در حوزه هوشمندسازی را برآورده کند. ایجاد همکاری با سایر شرکت‌ها و متخصصان، می‌تواند به موفقیت پروژه کمک کند.

• توجه به آموزش: آموزش نیروی انسانی در سازمان، یکی از کلیدهای موفقیت در اجرای پروژه‌های هوشمندسازی است.

• تامین بودجه کافی: اختصاص بودجه مناسب، یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای اجرای موفق پروژه‌های هوشمندسازی است.

گل‌بو در پایان گفت: در مجموع، هوشمندسازی یک فرآیند پیچیده و چندجانبه است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، همکاری‌های گسترده و سرمایه‌گذاری مناسب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =